Последни новини
Home / Избрано / Иван Брегов: Коалиционните усилия в областта на правосъдието

Иван Брегов: Коалиционните усилия в областта на правосъдието

Defakto.bg
Иван Брегов*
Множеството избори за тази календарна година поизмориха обществото ни. Но определено те имат благоприятно влияние в една сфера от политическия живот и държавното управление – проблемите на българските съдилища, прокуратурата и породената от това корупция. За пръв път от 2014 г. насам по-голямата част от парламентарно представените партии публично признават конкретиката на проблемите, нещо което трайно не се случваше в двете предишни управления на ГЕРБ и явните (и скритите) им партньори. Трайното изговаряне на дефицитите ще принуди контролираните ни медии също да ги направят обществено достояние, а от това току-виж и ние като граждани не ги забравим.
На първия етап от преговорите ПП, БСП, ИТН и ДБ заявиха съвпадение на целите кое как да бъде разрешено, близост на мерките, което ги прави изпълними и като че ли яснота кое е възможно и в какъв ред. Дотук е лесното, трудното предстои – да бъдат записани в пределна яснота под формата на споразумение. А най-трудното сигурно още не осъзнават съвсем – от това да си критик на едно управление до това да поставяш цели и да ги претвориш в позитивно право, което институциите да прилагат – дълъг и мъглив път.
Какво е неизпълнимото?
Накратко казано за улеснение на читателя – новата коалиция няма необходимите гласове, които са необходими за изменение на българската Конституция. С това приключват иначе високите и ясно изразени политики в предизборните им програми. Така деполитизацията на Висшия съдебен съвет, ясните правила за разследване и отстраняване на главния прокурор, възможността граждани да сезират Конституционния съд остават на заден план. Като силно, но неизпълнимо въжделение е и свалянето на действащия главен Иван Гешев. И май само от БСП са напълно наясно с това.Но тук не свършват рисковете. А като в телевизионно шоу можем да кажем, че интересното тепърва предстои.
Изпълнимото, но опасно
Каквото и да решат от новото мнозинство, то се свежда само до промяна на законодателството и до процедури за попълване на някои държавни органи с изтекъл или изтичащ мандат. Това е вторичен инструмент за изпълнение на реформи и само по себе си отново, ако не бъда правено прецизно и обмислено, може да им обърка сметките. А с това и бързо да отвори път за атаки от предишната власт, понастоящем контролираща ВСС, КПКОНПИ, прокуратурата и регулаторните органи като КЗК, КФН и други.
Нещо, което всички участници в преговорите пропуснаха е липсата на действаща стратегия за реформи в съдебната власт.    Последната изтече 2020 г. и ГЕРБ нито отчетоха какво е изпълнено, нито приеха нова.
За целта предстоящото споразумение може спокойно да прерасне в бъдеща нова стратегия с хоризонт, който надхвърля дори пълния мандат от четири години.
Така ще заложат това, което всички очакваме от тях – цели за съдебна независимост и отчетност на прокуратурата и множество конкретни стъпки кое как да бъде изпълнено. И не само, ще поставят ясни условия какво и как биха „търгували” със своята опозиция в Народното събрание/НС/. Нека не се заблуждаваме – пълното изолиране на ГЕРБ, ДПС и Възраждане е скъпо струваща мечта за фанатизирани партийни фенове, но на терена на политиката се превръща в скъпоструващо бреме. Ще дам пример – вече 2 години Инспекторатът към Висшия съдебен съвет действа с изтекъл мандат. Изборът на нови инспектори е от спешен порядък. Мнозинството това да стане според Конституцията е отново две трети от народните представители. Тоест без ГЕРБ и ДПС няма избор, няма и Инспекторат. И тук вече, познавайки поведението на тези „играчи”, следва да обърнем внимание, че те биха проваляли процедурата, ако не им се предложи най-малкото нерегламентирана квота от десетте инспектори или направо главен съдебен инспектор.
Тук е мястото да отбележим, че около оставката на Гешев стои и друг капан – ако сега той подаде или бъде мотивиран да подаде оставка този ВСС ще избере негов наследник. Няма пречка това да е някой далеч по-съобразителен, по-деликатен, по-образован и също толкова зависим и подчинен на политически и икономически кръгове. И тогава за още седем години ще се очертаят интересни времена, белязани от застоя, съчетани с потенциално слизане от власт и току-виж новите реформатори станат и чисто новите успехи на българската нереформирана прокуратура.

Изпълнимото и полезно

Преди да има коалиционно споразумение можем да навлезем в конкретика само от протеклата дискусия. В резюме тя предвещава:
  • Закриване на специализираните съдилища и прокуратура. Това, без да е съчетано с ревизия на дейността им и наказване най-малко на героите от Осемте джуджета няма да има докрай изпълнен ефект. Помним потулените Янева-гейт и Черноморие-гейт, когато висши съдии и прокурори получиха курортни имоти на безценица;

  • Прозрачен и предвидим законодателен процес – време е с изменение на Закона за водите да не се изменят условията за пенсиониране и др. подобни. Това е въпрос на култура и само от депутатските редици на коалицията зависи;

  • Ревизия на Закона за съдебната власт с цел предвидими и бързи правила за атестиране и кариерно повишение на съдиите и прокурорите, чисти правила за избор на председатели на съдилищата, електронно правосъдие, мерки за равномерна натовареност в съда – изпълнимо е, макар и частично;

  • Съдебен контрол над актовете на прокуратурата – ако се отчете натовареността на съдиите и постигне баланс кой и по какъв ред да прави това, също е осъществима мярка;

  • Закон за т. нар. частен фалит – да се изследва поведението на длъжника – дали е бил добросъвестен в опазване на своите и интересите на кредитора си. Важна мярка, за да превъзпита и помогне на най-бедните български гражданин, потопени в бързи кредити;

  • Прекрояване на КПКОНПИ – тук въпросите са много и е важно да бъдат безкрайно проследими още в коалиционното споразумение;

За финал, единственият неюрист в преговорната среща бе Кирил Петков и добре си даде сметка, че „Тук ако не се справим, всички други мерки ще бъдат неползотворни”. От това зависи продължителността на това бъдещо управление и полезното за гражданите упражняване на властта.
*Коментарът е от седмичния бюлетин на Инститтута за пазарна на икономика
 

 

About De Fakto

Проверете също

Окончателно: ВАС отхвърли спора за дипломата на главния прокурор Иван Гешев като „юрист“

Състав на Върховния административен съд (ВАС)  отхвърли като недопустимо оспорването на   дипломата на главния прокурор …

Адв. Андрей Янкулов: Адмирации за инициативата на правосъдния министър Зарков да пита КС за обхвата на т.нар. надзор за законност, осъществяван от прокуратурата

Адмирации за инициативата на правосъдния министър Крум Зарков за питане до Конституционния съд относно обхвата …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.