Последни новини
Home / Законът / Народното събрание трябва да спре състоянието на „изпреварващо послушание“, настояват от БИПИ

Народното събрание трябва да спре състоянието на „изпреварващо послушание“, настояват от БИПИ

Defakto.bg

В правилника за дейността на НС да влязат ясни правила за избора и мандатите на независимите регулатори

Биляна Гяурова-Вегертседер, директор на БИПИ.

На изборите през ноември тази година българските граждани ясно заявиха волята си за съдържателна промяна на съществуващия управленски модел. Политическите заявки за повече прозрачност, професионализъм и почтеност в политиката срещнаха одобрението на избирателите. Дали народните представители ще успеят да задържат този кредит на  доверие зависи още от първите стъпки, които Народното събрание ще предприеме с промените в Правилника  за организацията и дейността си и необходимостта от въвеждане на ясни правила при избора на регулаторни органи.

Това се казва в писмо на Българския институт за правни инициативи  (БИПИ) до Временната комисия за изработване на проект на Правилник за организацията и дейността на 47-ото Народно събрание.  С него се предлагат   Единни правила за издигане на кандидатури, представяне и публично оповестяване на документи, изслушване на кандидати, подготовка за избор и избор на органи по действащото законодателство.  Целта е да се създаде специален раздел в ПОДНС, чрез който да бъдат завишени стандартите при избора на независими регулатори.

Институтът предлага също да  бъде обмислена възможността на официалната интернет страница на Народното събрание да има календар-график на мандатите на едноличните и колективни органи избирани от НС, който да бъде обновяван в реално време. 

По Конституция българският парламент не само пряко изразява суверенитета на народа чрез предоставената му законодателна инициатива, но има и решаваща роля за ефективното разделение и взаимно въздържане на трите власти в страната,  казват от БИПИ.  Най-важният инструмент за това са правомощията на парламента, самостоятелно или на квотен принцип с други институции, да избира и назначава някои административни ръководители на органи от изпълнителната и съдебната власт. Такива например са инспекторите и главният инспектор на Инспектората при Висшия съдебен съвет, единадесет от членовете на Висшия съдебен съвет (т. нар. парламентарна квота, вж. чл. 3130, ал. 3 от Конституцията), управителят на БНБ, управителят на НЗОК, председателят и членовете на Сметната палата, Омбудсманът на РБ и др.

Отбелязано е, че :“Досегашните състави на Народното събрание демонстрират пренебрежение и към мандатите на органите, като към момента най-крещящ пример е с мандата на главния инспектор и инспекторите в ИВСС, както и Комисията за защита на личните данни„.

Експертите насочват вниманието и към  Европейската съдебна практика,  описала състоянието на изпреварващо послушание (anticipatory obedience) – това е поведение на вземащите решения от името на независими органи, което се ориентира спрямо волята на тези, които трябва да регулират.  Такова послушание се осигурява именно чрез държане в неведение на висшите държавни служители за техния мандат – дали и кога той ще бъде предсрочно прекратен или пък оставен неограничено във времето, какъвто е случаят с Комисията за защита на личните данни,  посочва  БИПИ.
В писмото на института се напомня, че   мандатността е основен стълб на правовата и демократична. Цитират  Решение 13/2010 г. на Конституционния съд от 2010 г.: „Мандатността е механизъм установен от Конституцията или от закон, за демократично конституиране, устройство и функциониране на държавните органи чрез предоставянето им на определени правомощия за определен период от време. Това е способ за отразяване на политическата воля на народа (суверена) при конституирането им и осъществяването на тази воля. Затова мандатността се определя като защитен механизъм на демокрацията.“

„Считаме, че е обществените очаквания и гражданската енергия в момента поставят пред народните представители в 47-ото Народно събрание високата и отговорна мисия да
възстановят принципа за разделение на властите и да положат усилия за възстановяване и изграждане на демократичната институционална инфраструктура“, заключават експертите.

Писмото е подписано от директора на БИПИ  Биляна Гяурова-Вегертседер.

1 Във връзка с това се обявих и 17 авторитетни неправителствени организации в нарочна декларация, която
може да се намери ТУК.

 

About De Fakto

Проверете също

БСП призова ВСС да не повтаря историята и да прекрати процедурите за избор на главен прокурор и председател на ВАС

Призоваваме Висшия съдебен съвет да прекрати  процедурата за избор на Главен прокурор и да спре …

Чакъров до Назарян за сваления имунитет: Върна се страхът от 1991 г., че прокуратурата е оръдие на отделни партии

Председателят на Народното събрание (НС) не е самостоятелен орган на власт, поради това само и …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.