Незабавно закриване на специализираното правосъдие, реформа на антикорупционната комисия, Висшия съдебен съвет (ВСС) и прокуратурата, борба с корупцията – това са част от задачите, с които новата управляваща коалиция възнамерява да подхване сектор „Правосъдие“. Програмата предвижда краткосрочна и средночсрочна политика за изпъление на промените. Сроковете за едни от задачите са незабавни, други предвиждат изпълнението в срок от три месеца до 6 месеца. За законопроектите, свързани с правосъдието и реформата на антикорупционната комисия КПКОНПИ, е предвидено незабавно внасяне – до три месеца. За диалог за конституционни промени срокът е предвиден да е „незабавен, но не по-късно от 6 месеца от започване работа на НС“. Сред приоритетите са намеренията за по- добър достъп на гражданите до правосъдие, избор на нов Инспекторат към ВСС, преосмисляне статута на ред регулаторни органи и др.
Упоменава се утвърждаването на института на регресната отговорност за някои длъжностни лица, чиито действия, бездействия и актове са довели до осъждане на държавата по ЗОДОВ или от европейски институции и съдилища. Предстои тази отговорност да бъде обсъждана и за магистрати и депутати.
Управляващите са записали, че с политическа декларация ще искат оставка на Главния прокурор.
Пълен текст:
Приложение № 1: Правосъдие
Приоритети:
Постигане на независимост, прозрачност и връщане доверието на гражданите в правосъдната ни система; независим съд и гарантиране на справедлив процес. В центъра на съдебната реформа да се постави защита на правата и законните интереси на гражданите и стопанските субекти с цел постигане на справедливост.
Реформа в прокуратурата, за да стане ефективна и демократично отчетна.
Фокус върху противодействието на корупцията: България да бъде държавата, която задава модела за борба с корупция, така че да се превърнем от последни в първи по този показател.
България да бъде свободна, силна и просперираща държава.
По-добър достъп на гражданите до правосъдие.
Възстановяване качеството на законодателния процес.
Преосмисляне на наказателната политика на държавата.
I. Краткосрочна програма за борба с корупцията:
- Създаване на нова постоянна комисия или подкомисия към Народно събрание за превенция и борба с корупцията;
– задачите на новата комисия включват: осъществяване на парламентарен контрол върху дейността на КПКОНПИ, съотвeтно новите комисии за противодействие на корупцията и възстановяване на активи; изготвяне на доклад за оценка на дейността на ръководството на КПКОНПИ; както и анализ на информацията за данни за престъпления, извършени от магистрати с цел внасяне на сигнал до Инспектората към ВСС;
– парламентарен контрол върху дейността на Инспектората към ВСС и върху дейността на главния прокурор;
– други;
- Реформа в дейността и структурата на КПКОНПИ и съвместно изготвяне на законопроект посредством работа в експертен състав на представители на коалиционните партньори в срок до 3 месеца, в който да се уредят правомощия на самостоятелна антикорупционна комисия, съответно звено в ДАНС, която да възлага извършване на проверки на други компетентни органи и дирекции – НАП, ДАНС и др.; право да извършва разследване и събраните доказателства да могат да се използват в наказателния процес при залагане на подходящи законови гаранции за правата и свободите на гражданите и бизнесите (вкл. съдебен контрол срещу действия на комисията, с които се засягат права, и др. изменения в НПК, които да гарантират защита
срещу произвол и злоупотреби), както и въвеждане на подходящи механизми за вътрешен контрол; и обособяване на самостоятелна Комисия за отнемане на незаконно придобитото имущество (за възстановяване на активи);
– Преразглеждане функциите на инспекторатите към администрацията и реформиране на част от състава на Инспекторатите към администрацията под ръководството на Антикорупционната комисия/звено (да бъдат назначавани и промотирани от комисията/звеното), вкл. част от състава на Инспекторатите към отделните министри.
– Право на Антикорупционната комисия/звено да обжалва откази на прокуратурата за образуване на досъдебни производства по подадени от нея преписки с данни за извършени корупционни престъпления;
– Правомощие на Антикорупционната комисия/звено при установяване на данни за съществено разминаване в имуществото или при установен конфликт на интереси да сезира Комисията за възстановяване на активи за извършване на проверка в сферата на нейната компетентност;
– По отношение на дейността на Антикорупционната комисия, съотв. Комисията за възстановяване на активи – приемане на ясна, оперативна и публично достъпна методика за финансова оценка на активи, която да
позволява адекватна оценка на стойността на активите, които да бъдат запорирани, и извършване на ревизия на заведените до този момент дела за отнемане на противозаконно придобито имущество в срок до 3 месеца с цел намаляване на риска от ангажиране на отговорността на държавата в бъдещи дела;
– Възприемане на политика за концентрация на усилията върху лицата, при които има по-висок корупционен риск;
– Анализ и обсъждане на предложението за включване на други органи при избора на състава на Антикорупционната комисия – например на президента и др.;
– Въвеждане на изискване за извършване на първоначални и периодични проверки за интегритет на ключови служители в структурата на антикорупционните органи;
- Анализ и обсъждане на предложението за противодействие на прането на пари чрез по-ефективна дейност на ДАНС;
- Транспониране в срок на Директива 2019/1937 относно защитата на лицата, които подават сигнали за нарушаване правото на ЕС; – Реформираната КПКОНПИ да бъде компетентен орган за подаване и разглеждане на сигнали за корупционни деяния по националното право;
– Разширяване на предметния обхват и защитата, предоставена по Директивата, спрямо нарушения на вътрешното право;
- Преглед и прецизиране на уредбата в НК относно криминализирането на деяния във връзка с обществени поръчки и европейски средства;
- Промени в ЗОП;
– Регулиране и ограничаване на инхаус възлагането;
– Разкриване на досиетата по обществени поръчки след определен срок;
– Повече публичност при работата на конкурсните комисии;
- Приемане на законодателство за санкции в случаи като тези по закона „Магнитски“;
II. Краткосрочна програма за ефективна съдебна система и справедливо правосъдие:
- Реформиране на прокуратурата чрез:
– Политическа декларация от коалиционните партньори с искане на оставката на главния прокурор;
– Процедура за задължителна тримесечна отчетност на главния прокурор пред НС;
– Ограничаване правомощията на главния прокурор по надзора за законност само до конституционно предвидената компетентност по чл. 127, т. 5 и 6 КРБ чрез изменения в ЗСВ (напр. чл. 139 и др. ЗСВ) и други нормативни актове;
– Незабавно закриване на специализираните съдилища и прокуратура: повишаване и задълбочаване на професионалната компетентност на прокурори и следователи за по-добро разследване на сложни финансови, кибер и др. престъпления, като изрично се уредят последиците за заварени производства, така че да не се стига до тяхното преждевременно прекъсване или забавяне;
– След закриване на специализираните съдилища и прокуратура – анализ и обсъждане на предложението за създаване на нови специализирани звена в системата на прокуратурата или съдилищата;
– Въвеждане на съдебен контрол върху някои от отказите (изрични и мълчаливи – след бездействие от страна на прокуратурата след определен срок) да се образуват досъдебни производства, включително:
- (i) по сигнали срещу главния прокурор и административните ръководители на прокуратурите;
- (ii) по сигнали за полицейско насилие;
- (iii) по сигнали, подадени от Антикорупционната комисия, съотв. звено;
- (iv) други сигнали, определени въз основа на анализ и допълнително обсъждане;
- Реформиране на ВСС:
– Настоящият ВСС да се реформира и трансформира от постоянно действащ орган в орган, който взима решения на сесии в рамките на мандата си, подпомаган от постоянно действащи комисии – в срок до 4 месеца;
– Анализ и законодателна промяна на мнозинствата при вземане на решения от пленума на ВСС; преразглеждане на мнозинството, необходимо за избор и освобождаване от длъжност на председателите на ВКС и ВАС с цел изпълнение на препоръките на Венецианската комисия за засилване на тежестта на гласовете на съдийската колегия при избор на председател на ВКС и ВАС, като точното мнозинство следва да бъде уточнено допълнително;
– Парламентарен контрол (отчетност или изслушване) по въпроси, свързани с антикорупционна дейност, спрямо дейността на Инспектората към ВСС пред новосъздадената парламентарна комисия за борба с корупцията и пред НС;
– Въвеждане на първоначална проверка за почтеност и липса на конфликт на интереси на кандидатите за назначаване в състава на ВСС и неговите комисии, която се извършва от Инспектората към ВСС (срв. чл. 54, ал.1, т. 8 ЗСВ);
– Отпадане на кариерните бонуси и обезщетенията за членове на ВСС – настоящи и бъдещи;
– Извършване на ревизия на изпълнението на европейските проекти и обществени поръчки в съдебната система;
10. Ограничаване на безсрочното командироване на магистрати и прекратяване на порочните практики за командироване чрез законодателни промени в най-кратък срок;
- Ревизиране на критериите и процедурите за атестация и за провеждането на конкурсите на магистрати чрез законодателни промени в най-кратък срок;
- Утвърждаване на съдийското самоуправление чрез законодателни промени;
13. Утвърждаване на Министерство на правосъдието като един от основните инициатори на необходимите съдебни реформи в тясно сътрудничество с НС;
- Развитие на института за регресната отговорност спрямо длъжностни лица/ръководители на административни органи (напр. КПКОНПИ, и др.), чиито действия, бездействия и постановени актове са довели до осъждане на държавата по ЗОДОВ или от европейски институции и съдилища;
– Анализ и допълнително обсъждане на предложението за въвеждане на института на регресна отговорност и спрямо магистрати и народни представители;
15. Създаване на съвет по криминологични изследвания към Министерството на правосъдието;
- Въвеждане на вътрешни средства за санкциониране при нарушения на правата на човека от държавни и общински органи;
17. Приемане на Стратегия за развитие на пенитенциарната система в България;
- Анализ на натовареността на магистратите с цел прекрояване на съдебната карта и извършване на законодателни промени;
- Фокус върху утвърждаване на електронното правосъдие и довършване на неговото въвеждане:
– Електронно правосъдие, което позволява поддържане в електронен вид на целите преписки по дела; подаване на искови молби, жалби и извършване на други процесуални действия по електронен път; подписване на съдебни актове с електронен подпис;
– Извършване на призоваване по ел. път, като въз основа на допълнителен анализ и обсъждане се избере една от следните опции: въвеждане на задължително призоваване или насърчаване на ел. връчване чрез намаляване на съдебни такси;
– Отлагане с до 1 година действието на Единната информационна система на съдилищата и на Единния портал за електронно правосъдие, докато не бъдат преработени така, че да отговарят на нуждите на всички участници в процеса; законодателни промени за стабилизиране на връчените до този момент актове;
– Развитие на електронното правосъдие в прокуратурата и създаване на гаранции за случайно разпределение на преписките в прокуратурата;
- Реформиране на регулаторните органи: – Професионален анализ на функциите на съответните регулаторни органи – напр. КЗК, КФН, КЕВР, КРС и др., през фокуса на защита гражданските права и законни интереси на гражданите, стопанските субекти и държавата;
– Преосмисляне на структурата и функционирането на КЗК и други регулаторни органи;
– Анализ и обсъждане на предложението за ограничаване на мандатите на членовете на регулаторните органи; преразглеждане на удължения мандат на настоящото ръководство на КЗК;
– Процедурите по подбор за членове на регулаторни органи да бъдат прозрачни и да включат под някаква форма участие на неправителствения сектор (формирането на регулаторните органи да не става по партийни
квоти);
– Утвърждаване на случайно разпределение на преписките;
– Създаване на критерии и механизми за търсене на отговорност на регулаторните органи при техни незаконосъобразни действия;
– Обсъждане на необходимостта от създаване на специализиран гаранционен фонд за обезщетяване за вреди, причинени от държавата;
- Подобряване достъпа на гражданите до правосъдие чрез:
– Реформиране на някои съдебни такси, за да се гарантира достъпа до правосъдие -, както и на таксите за услуги от публични регистри; напр. размера на 4 %- такса по граждански дела;
– Създаване на гаранции за пълноценен съдебен контрол на актовете на административните органи регресна отговорност за съответните длъжностни лица;
– Създаване на гаранции за независима професионална адвокатура (прието предложение); анализ и обсъждане на предложението за електронен пряк избор на органите на адвокатурата;
- Реформа на юридическото образование с цел повишаване на качеството на кадрите;
- Приемане на закон за несъстоятелността на ФЛ (физически лица – бел.ред.)/частния фалит въз основа на задълбочен анализ, срок до 1. 5 години;
- Реформа в дейността на ЧСИ (Частните съдебни изпълнители – бел.ред) с цел осигуряване на справедливост за гражданите;
25. Изменения в ТЗ (Търговския закон – бел.ред) във връзка с финансирането на стартиращи иновативни компании и цялостно адаптиране към новите икономически реалности;
- Анализ и обсъждане на предложението за поетапно въвеждане на института на мълчаливото съгласие;
– Анализ и обсъждане на следното предложение: при непроизнасяне на административния орган по дадени задължителни съдебни указания – да се счита, че е дадено мълчаливо съгласие;
- Публичност на на постановените актове от дирекция „Обжалване и данъчноосигурителна практика“ при централното управление на Националната агенция за приходите с цел създаване на предвидимост и прозрачност;
- Анализ във връзка с редуциране на членския състав на ЦИК. Анализ и обсъждане на предложението за деполитизация и професионализация на ЦИК;
29. Влизане в диалог за обсъждане на промяна на изборната система;
- Преразглеждане на правната уредба на референдумите и другите форми на пряка демокрация и колективните искове.
III. Средносрочна политика за реформиране на съдебната система чрез конституционни промени:
- Фокус върху провеждането на диалог и обединяването около необходимостта от изработването на проект за конституционни промени, насочени към създаване на отчетна и ефективна прокуратура и справедлива и независима съдебна система с подходящи гаранции за правата и свободите на гражданите и бизнеса – в срок до 6 месеца от приемането на бюджета; посочените по-долу изменения на КРБ могат да бъдат допълвани с други предложения в хода на експертните обсъждания;
- Във връзка с изготвения проект за промяна на Конституцията и при необходимост – сезиране на Конституционния съд с искане за тълкуване на чл. 158, т. 3 от Конституцията в светлината на предложените промени и преразглеждане на Решение № 3 от 2003 г.
1. Промяна на дейността и структурата на ВСС:
– Разделяне на ВСС на два самостоятелни съдийски и прокурорски съвети или реформа в структурата на ВСС в посока ограничаване на тежестта на прокурорската квота в прокурорската колегия и на прокурорската колегия при избор на председатели на ВКС и ВАС;
– Създаване на независим инспекторат, който да проверява дейността на ВСС, съответно на всеки от двата самостоятелни съвета;
- Промяна на прокуратурата:
– Анализ на възможността за извеждане на прокуратурата и следствието от състава на съдебната власт;
– Преосмисляне на фигурата на главния прокурор и намаляване на неговите неограничени правомощия;
– Премахване на фигурата на главния прокурор или свеждане на фигурата на главния прокурор до тази на административен ръководител с организационни функции;
– Анализ и обсъждане на предложението за създаване на механизъм за избор и освобождаване на главния прокурор от НС по предложение на министъра на правосъдието с квалифицирано мнозинство от 3/5 от народните представители;
– Намаляване на мандата на главния прокурор на 5 години;
3. Промени при излъчването и процедурата по избор на председатели на ВКС и ВАС:
– Изборът на председателите на ВКС и ВАС да е прозрачен, пленумите на върховните съдилища да са водещи в процеса;
– Изискване кандидатите за председателите на ВКС и ВАС да са действащи съдии в съответния съд;
– Премахване на политическото кадруване;
4. Разширяване на достъпа до Конституционния съд:
– Анализ и обсъждане на предложението за въвеждане на пряка индивидуална конституционна жалба за по-добър граждански контрол по повод конституционните права на гражданите;
– Възможност за съдилища от по-ниските съдебни инстанции да могат да сезират КС;
В приложение 19 към коалиционното споразумение са записани и сроковете за някои конкретни политики и промени, които новото правителство планира в сферата на правосъдието:
- Промени в Закона за частните съдебни изпълнители, ГПК, ДОПК и ЗСДВ в частта за принудително изпълнение и КСО в частта санкции/административни наказания при невнасяне на дължими осигуровки. – Няма посочен срок
- Разделяне и реформиране на КПКОНПИ чрез изменения в ЗПКОНПИ; придаване на разследващи функции на антикорупционното звено/комисия, включително чрез изменения в НПК Незабавно, но не по-късно от 3 месеца от започване работа на НС
- Промени в ЗСВ с цел трансформиране на ВСС с цел магистратите да продължат да упражняват ефективно професията си по време на мандата – Незабавно, но не по-късно от 3 месеца от започване работа на НС
- Промени в НПК и ЗСВ с цел закриване на специализираните наказателен съд и прокуратура; Въвеждане на съдебен контрол върху отказите на прокуратурата да образува досъдебно производство; Изменения в ЗСВ за ограничаване правомощията на главния прокурор по надзора за законност само до конституционно предвидената компетентност. Незабавно
- Транспониране на Директива 2019/1937 относно защитата на лицата, които подават сигнали за нарушаване правото на ЕС – Незабавно, срок за имплементиране – 17.12.2021 г
- Диалог за обсъждане на конституционни промени. – Незабавно, но не по-късно от 6 месеца от започване работа на НС
- Реформиране на системата на съдебните такси в съдилищата, за да се гарантира достъпа на гражданите до правосъдие – Незабавно, но не по-късно от 6 месеца от започване работа на НС
- Изменения в Закона за публичните предприятия, Правилник за прилагане на Закона за публичните предприятия (въз основа на анализ за актуализация) и промени и Закона за приватизацията и следприватизационен контрол – Незабавно, но не по-късно от 3 месеца;
- Изменение на ЗОП и ППЗОП за дигитализация на процедурите, ясни правила, по-добро регулиране „инхаус“ процедурите с цел превенция и предотвратяване на злоупотреби с обществени средства; Промени в договорите по ЗОП (поради драстично поскъпване на цените) по правила, които да гарантират нулева възможност за злоупотреби; да залегнат европейските норми по Fidic; ПЧП – да създаде механизъм за по-добро функциониране. – Краткосрочна мярка – до 6 месеца;
- Изменение на ЗСРС по отношение условията за искане, получаване и ползване на информация придобита, чрез СРС, вкл. и начина и сроковете за съхраняване и унищожаване на придобитата чрез СРС информация – Краткосрочна мярка – до 6 месеца.
Източник Дневник