Стандартите за съдебно обучение за ефективно упражняване на длъжностите „прокурор“ и „следовател“, разработени по проекта на НИП „Правосъдие през 21 век – развиване на професионална компетентност и интегритет на магистратите и съдебните служители”, финансиран по ОП „Добро управление“, бяха представени и обсъдени на двудневната кръгла маса по темата, която се проведе в хотел „Балкан“, София, и онлайн чрез видеоконферентна връзка.
Директорът на Националния институт на правосъдието Миглена Тачева направи преглед на международноправната рамка на тези стандарти, която се основава на становища и препоръки, които нямат задължителен характер. Изключително важно значение имат актовете на Съвета на Европа и по-конкретно – становищата на Консултативния съвет на европейските прокурори. Г-жа Тачева сподели добри практики, идентифицирани по дейността от Нидерландия, Франция и Латвия.„Постигането на баланс в учебните програми между правните и неюридическите умения, които по-интензивно навлизат в ежедневната работа на работещите в правосъдието, е основен въпрос, пред който са изправени националните обучителни институции в Европа“ – изтъкна директорът на Института.
Разработените стандарти, свързани с работата на прокурорите и следователите, бяха презентирани от членовете на работната група, която включва прокурор Божидар Джамбазов от Върховна касационна прокуратура, Иванка Трифонова, прокурор в Апелативна прокуратура София, Диана Мицканова, прокурор в Специализирана прокуратура, Десислава Петрова, прокурор в Софийска градска прокуратура, както и Румяна Тозова, следовател в Националната следствена служба и постоянен преподавател на наказателно право и процес на кандидатите за младши следователи в Института.
Стандартите за съдебно обучение за ефективно упражняване на длъжностите „прокурор“ и „следовател“ са структурирани в четири части:
юридическа компетентност, включваща познаване на съответната правна материя; допълнителни компетентности, свързани с развиване на дигитални умения, езикови познания и спазване на морално-етичните правила; специфични умения и умения за лична организация на работата.
Акценти в дискусията бяха предоставените възможности за текущо обучение на прокурорите и следователите, както и необходимостта от провеждане на обучения в областта на международното правно сътрудничество по наказателни дела, както и правно-лингвистични обучения.
Ивайло Ангелов, административен ръководител на Апелативната специализирана прокуратура, подчерта значението на провежданите обучения за административни ръководители в системата на прокуратурата, които допринасят за развиване на административен капацитет, управленски умения и способност за мотивиране и създаване на атмосфера на доверие между колегите, работещи в съдебната система.
Заключителната част на кръглата маса беше посветена на представянето на резултатите по проекта, както и на планираните дейности в срока на неговото изпълнение. Тачева подчерта, че обсъдените стандарти за съдебно обучение през двата дни на кръглата маса ще бъдат представени на вниманието на Управителния съвет на НИП за одобрение. Предстои разработването на учебни програми и обучителни ресурси в задължително първоначално и текущото обучение, които ще бъдат реализирани в
съответствие с изготвените стандарти.
В края на срещата Тачева заяви увереност, че с подкрепата на професионалната общност НИП ще промени съдържанието и форматът на съдебното обучение, като утвърждава „обща култура за спазване и прилагане на върховенството на закона и независимостта на съдебната власт“.