Министърът на правосъдието Надежда Йорданова изпрати писмо до КПКОНПИ, с което отказва да се яви в отговор на писмото-покана от ведомството за „вземане на обяснения от граждани“. Тя аргументира решението си с това, че „не е налице законно- обоснована причина за това“.
„Министърът на правосъдието в рамките на своите правомощия взаимодейства с всички органи в рамките на закона, сезира и съдейства на същите, когато са налице законово-предвидените основания за това“, казва в тговора си министър Йорданова.
„Мотив за призоваването ми е позоваване на нормата на чл.41 от Правилника за устройството и дейността на КПКОНПИ. Предвид обстоятелството, че същата се съдържа в подзаконов нормативен акт, с който се предвиждат процесуални властнически правомощия на органите, по смисъла на чл.16, ал.2 от Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобито имущество, за призоваване в служебни помещения, то тя се явява нищожна и не следва да породи правно действие. Делегацията на чл.23 от ЗПКОНПИ не включва и обективно не може да включва първично регулиране на правни отношения, чиито адресати са трети лица, различни от работниците и служителите на КПКОНПИ, поради което е незаконосъобразна, пояснява Йорданова в писмото.
По-рано Сотир Цацаров покани министъра на правосъдието Надежда Йорданова в Комисията „за явяване в дирекцията утре, 08.02.2022 г., за изясняване на фактите по направените от нея изявления в медиите„. Като повод е посочена проверка на казаното от министъра, че в МП се трупат сигнали срещу Иван Гешев. Интересно е защо защо досега КПКОНПИ не самосезира, след като и служебният правосъден министър Иван Демерджиев обави, че в министерството на правосъдието постъпват сигнали срещу Гешев.
След отказа на министър Йорданова, пресцентърът на КПКОНПИ публикува текстове от ЗПКОНПИ, с уточнението, че „независимо от временното й качество на министър на правосъдието, тя продължава да е гражданин /физическо лице/“.
Чл. 26. (1) При изпълнение на правомощията си по този закон органите по чл. 16, ал. 1 и 2 могат да искат съдействие, сведения и документи, включително в електронен вид, от държавните и общинските органи, търговците, кредитните институции, от нотариуси и съдебни изпълнители, както и от други физически и юридически лица.
Чл. 104. (1) Оперативно-издирвателната дейност се извършва чрез:
………………………………………..
5. вземане на обяснения от граждани.
Войната на параграфите продължава. Нелепо. Някои заварени „юристократи“ изглеждат убедени, че мястото им във властта е запазено като за необикновени граждани. Прикритието зад алинеи обаче трудно скрива прозрачното им ползване за цели, различни от онези за които са създадени.