Главният прокурор изпрати до председателя на парламента на 47-ото Народно събрание Никола Минчев и до председателя на Комисията по бюджет и финанси Любомир Каримански писмо, в което изразява отрицателно становище за направено предложение за намаляване на бюджета на съдебната власт, съобщава държавното обвинение.
Вчера ВСС оповести нaмepeниeтo нa yпpaвлявaщитe дa взeмaт oт пpoeĸтoбюджeтa нa пpoĸypaтypaтa 23 милиoнa и дa ги пpexвъpлят към БAH. Гeшeв oпpeдeли тaзи cтъпĸa ĸaтo „тъpжecтвo нa мaфиятa“ с уточнението, че ĸpитиĸaтa мy нe e нacoчeнa ĸъм yчeнитe, a cpeщy oпититe дъpжaвнoтo oбвинeниe дa бъдe peфopмиpaнo пpeз бюджeтa.
В писмото на Иван Гешев се посочва, че едва на 15.02.2022 г. прокуратурата е била уведомена, че се предлага значително намаляване на бюджета на съдебната власт.
С намаляването на бюджетните средства за ПРБ ще бъде нарушена конституционно гарантираната финансова независимост на съдебната власт, което неминуемо ще доведе до засягане на принципа за разделение на властите и върховенството на закона, казва Гешев. Предвидената промяна – намаляване на бюджета на ПРБ с още 20 млн. лв. от предложеното от Министерски съвет, т.е. с още 5,6%, по никакъв начин не е продиктувана от съображения, свързани с дейността на прокуратурата и поставя в риск осъществяването на дейността й.
На фона на драстичното увеличение на цените на всички услуги, доставки, материали и планираното увеличение на минимална работна заплата това
ще доведе до невъзможност да бъде осигурено финансиране на разходите, пряко свързани с магистратската работа по досъдебните производства и разследването, сред тях на възнагражденията на вещите лица по възлаганите експертизи, на разходите за преводи по дела.
Поради повишените изисквания за мрежова и информационна сигурност е необходимо предвиждане на по-високи разходи за доставка на нов
хардуер, съобразно препоръките от одитния доклад на Информационно обслужване. Същевременно средствата за поддръжка на наличния хардуер,
съобразно срока за експлоатация на всеки вид техника в ПРБ, също изисква по-високи разходи.
Предвиденото намаление на бюджета би представлявало недопустима намеса от страна на законодателната власт в работата на прокуратурата чрез недостиг на средства за функционирането й. То създава сериозна опасност за върховенството на закона с оглед неминуемия опит за контрол над прокуратурата чрез поставянето на финансирането й под условие от нейното реформиране и преструктуриране, посочва гл. прокурор.
Гешев приветства осигуряването на необходимия финансов ресурс за развитието на Българската академия на науките, но това не бива да става чрез намаляване на бюджета на други органи, изпълняващи различни цели. Всеки закон за годишен държавен бюджет на страната, в който липсват средства за отделни конституционно установени държавни институции, може да бъде обявен за противоконституционен, тъй като парализира дейността на тези институции, завършва той.
Решението да се увеличи бюджетът на БАН за сметка на прокуратурата е мотивирано с това, че възнагражденията на учените изостават от тази категория персонал в държавните висши училища. „През последните 5 години се наблюдава промяна в структурата на академичния състав в БАН, като за този период на мястото на пенсионирани учени са назначени 130 млади учени“, аргументират се управляващите.
Очаква се въпросът с бюджета на прокуратурата да бъде обсъден в четвъртък на заседание на Пленума на Висшия съдебен съвет. Правосъдният министър Надежда Йорданова вече изрази мнение, че парите за държавното обвинение не отговарят на резултатите му. „Бюджетът на прокуратурата за тази година е малко над 330 млн. лева. Имаме ли усещане за справедливост в обществото. Имаме ли наказани за корупция по високите етажи? Не, нямаме„, заяви тя през декември.
Из писмото на главния прокурор:
ПРБ поддържа предложението си за проект за бюджет за 2022 г. като се базира на: Общо отчетените касови разходи за 2021 г. възлизат на 324 959 348 лв.
Утвърждаването на бюджет на ПРБ за 2022 г. в размер на 332 794 000 лв., каквото е внесеното предложения, е увеличение спрямо 2021 г. е 7,8 млн. лв. означава ръст само с 2,4 0/0.
На фона на драстичното увеличение на цените на всички услуги, доставки, материали, планираното увеличение на минимална работна заплата ще доведе до невьзможност да бьде осигурено финансиране на разходите пряко свьрзани с магистратската работа по досъдебното производство и разследването, а именно:
- Възнагражденията на вещите лица по възлаганите експертизи през 2021 г. разходите възлизат на 4 млн. лв.
- Разходите за преводи по дела за 2021 г вылизат на 1,2 млн.лв.
Увеличаването на МРЗ води до увеличение на часовата ставка за възнагражденията на вещите лица с 9,2 0/0, коего съпоставено с разходите от 2021 г., означава увеличение минимум с 500 000 лв.
При липса на достатъчна обезпеченост на дейността на НСлС, свързана с изготвянето и възлагането на експертизи, се поставя в риск осъществяването на функциите на съдебните органи.
- Увеличение на цените на ел.енергия, топлоенергия, природен газ и вода няколко пъти, ще доведе до увеличение на разходите в същото съотношение, което въпреки наложените ограничения, въведени лимити и контрол на разходите, неминуемо ще се отрази върху условията за работа на магистратите и служителите от ПРБ, ако бьдем поставени в невыможност да си плащаме сметките!
- разчети на прогнозните разходи на Прокуратурата на Р България за 2022 г. в областта на електронното управление и за използваните информационни и комуникационни технологии.
Информационните системи стопанисвани от ПРБ — Унифицираната информационна система и Единната информационна система за противодействие на престъпността и разработката на електронни административни услуги приключи през м. декември 2018 г. с изпьлнението на проект: „Вьвеждане на електронно правосъдие в ПРБ чрез електронен документооборот, предоставяне на отворени данни и електронни услуги за КАО на гражданите и институциите” по ОПДУ. Към настоящия момент имаме необходимост от повишаване на сигурностга на двете системи с разработка на допълнителни модули и средства за текуща поддръжка на системите и комуникациите между тях.
Поради повишените изисквания за мрежова и информационна сигурност е необходимо предвиждане на по-високи разходи за доставка на нов хардуер, съобразно препоръките от одитния доклад на Информационно обслужване. Същевременно средствата за поддръжка на наличния хардуер съобразно срока за експлоатация на всеки вид техника в ПРБ също изисква по-високи разходи.
Предвид по-високите изисквания за сигурност и надеждност на системите през 2022 г. са планирани средства за доставка на нови компютри в размер на 3,6 млн.
Само разчетите в областга на електронното управление и за използваните информационни и комуникационни технологии на ПРБ за 2022 г. вылизат на над 3,7 млн. лв.
Реформирането и преструктурирането на прокуратурата не означава освобождаване на магистрати и служители, т.е очаква се осигуряване на нормални условия за работа и възнаграждения през 2022 г. което няма да доведе до драстично освобождаване на финансов ресурс през 2022 г.
В случай, че предложения от МС бюджет на ПРБ за 2022 г. е по-нисък от 352 млн. лв., то този бюджет ще бъде недостатъчен за нормалното осъществяване дейността на Прокуратурата и изпълнение на заложените програми.
Пълният текст на писмото тук