Съществуването на съд и прокуратура със специализирана компетентност на територията на цялата държава, но със седалище в столицата, е доказало своята необходимост с оглед на резултатите по наказателни производства за организирана престъпност и корупционни престъпления не само на централно ниво, но и срещу органите на местна власт и местно самоуправление. Функционирането на централни структури за преследване и наказване на извършители на този вид престъпления е гаранция за безпристрастно изпълнение на служебните задължения, извън всякакви „местни обвързаности“.
Според ПРБ разрушаването на действащия в момента централизиран модел по делата за организирана престъпност ще окаже пряко влияние върху тяхната ефективност и ще възвърне отдавна изоставен модел, доказал своята непригодност. При него борбата с организираната престъпност и с корупцията ще се води там, където са сферите на влияние на настоящите и бъдещи обвиняеми или подсъдими, без да има повече географско разделяне между мястото на наказателното производство и района, в който действа организираната престъпна група и без да може да се осигури неутралност на съдиите и съдебните заседатели.
Становището на ПРБ е разпространено до медиите, ден след като Главният прокурор отправи покана до министъра на правосъдието Надежда Йорданова и съпредседателят на ДБ Христо Иванов за публичен дебат по темата. Това става и на фона на очевидното нежелание на обвинителната власт да разследва липсите в бюджета на над 560 милиона и на подкупи за над 60 млн. лева, раздавани на бивши управляващи, според свидетелствата на самия им „приносител“- В. Божков.Въпросът е, с какво помогна централизираният модел на спецправосъдие за „обективно, всестранно и пълно“ разследване на сигнала за тежка корупция по високите етажи на властта, след като най-напред попадна в „спеца“?
След задържането на Борисов, Горанов и Арнаудова, от прокуратурата, включително и от специализираната, ни заливат с обяснения как не може случаят да бъде разследван, как законът пречи и какви грешки е сторило МВР, вместо най-неотложното – да бръкне и разнищи професионално казуса, който е учебникарски пример за разследване по данни на самоуличил се обвиняем. По думите му плащал 20% от печалбата си „на конкретни лица“ такса „помагане“, на обща стойност 67 млн. лв. Надявахме са прокуратурата да прояви същия хъс, с който повдигна 19 обвинения на Божков, и му запорира имот чак във Франция!
Но подобие на случая с АМ „Хемус“, където също изчезнаха едни над 57 милиона, а разследването „затихна“, прокуратурата предпочита борба за надмощие над МВР, вместо над крадците на обществени пари. И в цялата суматоха пропусна най-важното – авторитетът на едно специално правосъдие (и не само) се гради с реални резултати срещу корупцията, а не с добре подредени размисли, отдалечени от действителността.
Стана клише да се напомня „онова“ чекмеджето с пачките, кюлчета, „издирваната“ Мата Хари, „Осемте джуджета“. И още и още.
Тъй че, когато прокуратурата говори за обществени интереси, се питаме какво разбира тя от тях, ако забелязва с премрежен поглед любимите си високопоставени нарушители и не посяга да върне на хората присвоеното от тях. Пък може и да не може, въпрос на професионализъм е.
( Цялото становището тук)