Последни новини
Home / Законът / „Правосъдие за всеки“: кой пречи да се възстанови общия съдебен контрол по обжалванията на екооценките

„Правосъдие за всеки“: кой пречи да се възстанови общия съдебен контрол по обжалванията на екооценките

Defakto.bg

„Правосъдие за всеки“ настоява за възстановяване на съдебния контрол от Върховния административен съд по обжалванията на екооценките на големите инвестиционни и инфраструктурни проекти“ . Това се казва в  позиция на сдружението, което настоява да бъдат оттеглени предложенията за едноинстанционен съдебен контрол, приети от парламентарната комисия по околна среда.

„Мислехме, че позабравената практика от времето на управлението на „обърнатите файлове“ на ГЕРБ – между първо и второ четене на даден законопроект да се внасят скандални и нямащи нищо общо с целта на законопроекта промени, е най-после приключила, но дали е така?!“, питат от „Правосъдие за всеки“. От организацията посочват, че  между двете четенията на законопроекта на Министерски съвет за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, изготвен от екоминистерството,  е елиминирана една от основните му цели -да се  възстанови  общия ред за съдебен контрол върху екооценките по инвестиционни проекти от национално значение.

От „Правосъдие за всеки“ питат и кой е написал промените и инициирал тяхното внасяне между четенията на законопроекта по Закона за опазване на околната среда.

Призоваваме депутатите от управляващото мнозинство в 47-то Народно събрание да приемат тази ни позиция сериозно, да обсъдят отново промените и да отхвърлят в зала скандалните поправки, прокарани в комисията по околна среда и водите, по ЗИДа на ЗООС, като възстановят съдебния контрол пред Върховния административен съд за важните за властта проекти с национално значение така, както той е в сила за всеки български гражданин или фирма инвеститор! Не правете нещата, за които години наред критикувахте остро предишното управление на ГЕРБ и ДПС„, завършва позицията.

Цялата позиция

 

Сдружение „Правосъдие за всеки“ настоява за възстановяване на съдебния контрол от Върховния административен съд по обжалванията на екооценките на големите инвестиционни и инфраструктурни проекти и оттегляне на скандалните предложения за едноинстанционен съдебен контрол, приети от парламентарната комисия по околна среда!  Мислехме, че позабравената практика от времето на управлението на „обърнатите файлове“ на ГЕРБ – между първо и второ четене на даден законопроект да се внасят скандални и нямащи нищо общо с целта на законопроекта промени, е най-после приключила, но дали е така?!

Между двете четенията на законопроекта на Министерски съвет за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, изготвен от екоминистерството (с министър Борислав Сандов, съпредседател на „Зелено движение“, което е част от ДБ) по скандален начин бе елиминирана една от основните му цели – възстановяване на общия ред за съдебен контрол върху екооценките по инвестиционни проекти от национално значение.

Така въведената през 2017 г. скандална промяна в чл. 88, ал. 4 от ЗООС за едноинстанционен съдебен контрол пред местния административен съд върху актове, изходящи от министър или дори от самия Министерски съвет, чиято отмяна се търсеше от МОСВ с предлаганите промени, ще остане в сила, ако и в пленарна зала бъдат подкрепени предложенията на народни представители от… Демократична България. В тази коалиция има и партия “Зелено движение”, чийто съпредседател Борислав Сандов пък стана екоминистър и точно повереното му министерство изготви този законопроект!

Тук няма да коментираме по същество вероятната противоконституционност на подобна уредба, тъй като чл. 125, ал. 2 от Конституцията изрично разпорежда, че „Върховният административен съд се произнася по спорове за законността на актовете на Министерския съвет и на министрите…“, т.е. недопустимо е по подобни актове последната дума да има съответният регионален административен съд, а не ВАС! Също Конституцията гарантира и съдебно производство на две инстанции, за да има и касационен контрол върху важните административни актове на властта.

Въпросът всъщност е КОЙ написа тези скандални промени и инициира тяхното внасяне между четенията на законопроекта по ЗООС. И ако те бъдат приети и в пленарна зала, КОЙ ще понесе отговорност за това явно нарушение на основни правни принципи и открита подигравка с хилядите граждани, протестирали години наред за законност и върховенство на правото?!

На тези основания подкрепяме и писмото на над 30 екологични организации и граждански сдружения срещу промените в законопроекта и в подкрепа на двуинстанционния съдебен контрол,

Призоваваме депутатите от управляващото мнозинство в 47-то Народно събрание да приемат тази ни позиция сериозно, да обсъдят отново промените и да отхвърлят в зала скандалните поправки, прокарани в комисията по околна среда и водите, по ЗИДа на ЗООС, като възстановят съдебния контрол пред Върховния административен съд за важните за властта проекти с национално значение така, както той е в сила за всеки български гражданин или фирма инвеститор! Не правете нещата, за които години наред критикувахте остро предишното управление на ГЕРБ и ДПС, Правото не може да се прилага по целесъобразност!

 

About De Fakto

Проверете също

Над 130 участници в Международна конференция „Стоп на омразата“ се обявиха за толерантност между хората

За мен е чест да открия конференцията „Стоп на речта на омразата“ с организатори Прокуратурата …

В ход е изпълнение на мерките по препоръките на ЕК, отчете Съветът за върховенство на правото

В ход е изпълнение на мерките по отправените от Европейската комисия препоръки с третия годишен …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.