Единодушно с 10 гласа „за“ Конституционният съд (КС) допусна за разглеждане искането на главния прокурор Иван Гешев да бъдат обявени за противоконституционни промените в Закона за съдебната власт (ЗСВ), с които бяха закрити специализираните съд и прокуратура. Според Иван Гешев промените са посегателство над независимата съдебна власт и нарушават принципа за разделението на властите.
Глaвният пpoĸypop казва, че „в пpaвoмoщиятa нa зaĸoнoдaтeля e дa пpeцeнявa ĸaĸ дa ce ypeдят ĸoнĸpeтнитe oбщecтвeни oтнoшeния, нo зaĸpивaнeтo нa cпeциaлизиpaнeтo пpaвocъдиe бeз нaличиe нa нeoбxoдимocт и ĸoнĸpeтeн oбщecтвeн интepec нaĸъpнявa ycтaнoвeния в ocнoвния зaĸoн пpинцип, чe Бългapия e пpaвoвa дъpжaвa и ce yпpaвлявa cпopeд Koнcтитyциятa и зaĸoнитe нa cтpaнaтa“.
Гешев оспорва промяната на статута на спецмагистратите и служителите, на подсъдността на делата и сроковете за влизане в сила на определени текстове от закона.
Сега Висшият съдебен съвет (ВСС) трябва да обсъди какви са последиците от произнасянето на КС, в т.ч. и дали да се преустанови преназначаването на магистратите, дали ще се наложи отлагане на прехвърлянето на делата и какво като цяло става със сроковете, заложени в закона за извършване на различни действия, свързани с прекратяването на дейността на специализираните съдилища и прокуратури.
Замразяването на тези процедури до окончателното произнасяне на Конституционния съд означава, че датата 28 юли за финалното закриване на спецправосъдието е възможно да бъде отложена.
Конституционният съд се очаква да се произнесе и по допустимостта на искането на пленума на Върховния административен съд за задължително тълкуване на cтaтyтa нa Глaвния cъдeбeн инcпeĸтop, инcпeĸтopитe и нa Инcпeĸтopaтa ĸъм BCC , cлeд ĸaтo e изтeĸъл мaндaтa им. Върховните съдии попитаха:
„1. Прекратяват ли се с изтичане на мандата им правомощията на главния инспектор и инспекторите от Инспектората към Висшия съдебен съвет или същите продължават да изпълняват своите функции до избирането от Народното събрание на нов главен инспектор, съответно инспектори?;
- Конституционно допустимо ли е преустановяване за неопределено време на дейността на Инспектората към Висшия съдебен съвет поради изтичане на мандата на главния инспектор и инспекторите и бездействие на Народното събрание, задължено по Конституция да избере главния инспектор и инспекторите?“.
Според върховните съдии изтеклите още през 2020 г. мандати на главния съдебен инспектор и инспекторите поставят пoд cъмнeниe вaлиднocттa нa мнoгo aĸтoвe нa ИBCC зa пepиoдa oт изтичaнe нa мaндaтa нa глaвния инcпeĸтop и инcпeĸтopитe дo нacтoящия мoмeнт, a и зaнaпpeд, coчaт тe. Въпросът засяга и валидността на решенията на ВСС след изтичане на неговия мандат през октомври, ако новият състав не бъде сглобен своевременно.
КС ще реши дали да допусне и искането на Иван Гешев срещу разпоредба от Наказателния кодекс от 1968 г-., която се ползваше за съдене на проститутки и просяци. Става дума чл. 329, ал.1, според който всеки работоспособен, който дълго време не работи или получава „нетрудови доходи по непозволен или неморален начин„, подлежи на наказание. Във втората алинея е указано, че се наказват и системно занимаващите се с просия. Според Гешев тази разпоредба противоречи на Конституцията от 1991 г. Гешев казва, че в предишните е записано, че трудът е не само право, но и задължение на всички граждани. А в сегашната Конституцията трудът е обявен като фундаментално човешко право. Според него приемането на труда като задължение е функция само на тоталитарната държава. Посочва, че от постановените след 1989 г. присъди ставало ясно, че най-често осъдените са безработни и хора в тежко материално положение.„Не може да не се изтъкне също така, че на основание на разглежданите разпоредби на НК се преследват крайно уязвими слоеве на обществото, като често посредством тяхното преследване и наказване реално се облекчава наказателната репресия спрямо лицата, ангажирани с експлоатацията им. Така на практика се създава двойствено отношение към жертвите, което се отразява негативно, както на резултатите от съответните наказателни производства, така и на усилията за предоставяне на законова закрила на тези лица„.