Последни новини
Home / Законът / Изненадващ законопроект брани националната сигурност с наказателни списъци и конфискация ( проект, реакции допълнена)

Изненадващ законопроект брани националната сигурност с наказателни списъци и конфискация ( проект, реакции допълнена)

Defakto.bg
Получих текста, но отказах да повярвам, че от Министерство на финансите под ръководството на министъра, някой може да роди този фашизоиден текст, коментира зам.-председателят на ПГ на ДПС Йордан Цонев.

Специален извънреден орган  ще брани финансовата и икономическата система,  за което вече има готов проектозакон, за който съобщи БНР.  Той е изработен от екип в МС, все още не е минал на подпис през кабинета и не е влязъл в парламента. Предвиждат се наказателни списъци без съд и присъда, ще замразява пари и имущества по донос (виж по долу).

Законът ще се прилага по отношение на всяко лице – гражданин на Република България, независимо къде се намира, и по отношение на всяко юридическо лице, група или образувание, които са регистрирани или учредени съгласно законодателството на Република България, е записано в проекта.  Неофициално се твърди, че идеята за проекта е в отговор на наложените преди време американски санкции на български граждани по закона „Магнитски“.

Начело на специален  Междуведомствен съвет ще застава  министрът на финансите, който ще изготвя списъците, като целта е защита на националната  сигурност от лица, групи или образувания, за които има установени факти и събрани данни, че осъществяват дейност, която представлява риск за икономическата и финансовата система на страната, е записано чл. 2 на законопроекта.

В Междуведомствения съвет ще влизат заместник-министрите на правосъдието, външните и вътрешните работи, на икономиката и индустрията, зам.-директорите на НАП и ДАНС. Той ще бъде консултативен орган към Министерския съвет.

Предвижда се да бъдат създадени национални списъци – на лицата и свързаните лица, за които има събрани данни, че  използват с престъпни цели високотехнологични продукти, извършват злоупотреби и измами в киберпространството или нерегламентирана дейност на инвестиционни посредници или пък се опитват да трансферират чрез български банки средства с неустановен произход, както и злоупотреби със средства на ЕС.  

Проектът посочва, че:  „Включването на лице в Националния списък на лицата или в Националния списък на свързаните лица по смисъла на този закон е основание за започване на проверка по Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество.“

Според законопроекта,  включването в един от двата национални списъка ще е основание за започване на проверка по Закона за противодействие на корупцията и  отнемане на незаконно придобито имущество.  Замразяването на активите, дейност и спиране на изпълнението на договори може да става без да има постановена присъда.

Казва се, че  ако учредител или председател на политическа партия и коалиция бъде включен в черен списък, на формацията няма да се предоставя държавна субсидия.

Както и че предоставянето на информация на новия орган не може да бъде отказано от съображения за банкова, търговска, държавна или служебна тайна.

Изрично е записано, че при оспорване няма да се прилагат нормите на чл. 166 от АПК за спиране на изпълнението.

Засега проектозаконът няма одобрение на коалиционните партньори, но вече има коментари, че е прескочил границите на норимите в  една правова държава.

Появиха се мнения, че законопроектът е „пуснат“ в публичното пространство, за да бъде осуетено  негововото приемане заради неодобрение на  партиите в коалицията. И не само.  

Но е факт, че т. нар. български вариант на закона „Магнитски“ е написан.

Реакции:

Мая Манолова(Фейсбук):

След наказателните списъци ще последват и наказателните отряди

Онемях! Надминаха Борисов! Не повярвах, че ПП и Асен Василев са способни на такъв закон за наказателните списъци. Но е факт и дано се вразумят и не го внесат в парламента. Как ще пишеш закон за частна ДАНС към МС, кротко наречена Консултативен съвет, за съставяне на наказателни списъци за бизнеса, партийни опоненти и всеки неудобен?! Как ще „браниш“ националната сигурност, като нарушаваш фундаментални принципи в правото?!  Как ще изземваш собственост без съд?! Как ще наказваш по доноси?! Що за право е това, г-н Василев?! Вие идвахте в Комисията по ревизията да свидетелствате. Разкрихме десетки схеми за милиарди, но не позволих да се пристъпва закона. Сега сте вицепримиер – накажете виновните и злоупотребявалите, но не като погазвате правото. Като юрист Ви призовавам – спрете да потъпквате Конституцията и уважавйте върховенството на правото! Защото след наказателните списъци какво следва – наказателни отряди? Частна армия? Наказателни лагери? Докато върнете ГЕРБ на власт?

Проф. Пламен Киров, бивш конституционен съдия:

Законопроектът издава фашизоидни наклоности 

Ако не е шега този законопроект издава откровено фашистки наклонности у тези, които са написали този законопроект. Философията му е перверзна.

Тя не се вписва нито в нормите на европейската Конвенция за правата на човека и основните свободи, нито в европейските договори, по които България е страна, камо ли в конституционната рамка на нашия Основен закон. Тези хора не си дават сметка, че няма да векуват и щом имат неблагоразумието да приемат закон с такова съдържание, то те ще бъдат първите адресати на неговото приложение…

Най-страшно е, че той е насочен не само към собствениците, но и към държателите на собственост или активи. Без да се доказва чия е собствеността или актива, достатъчно е само, че той е в мен, и може да се породят подозрения, че той е насочен срещу държавните интереси. Това е перверзия! Това е насилие над правото!

..Няма съдия, който да допусне подобно действие. Всеки магистрат би спрял такова действие на изпълнителната власт. Затова авторите на закона се застраховат. Казват, дали ще жалите пред съда, няма значение, ние си действаме, както сме решили. Пък съдът, както иска, да се произнася и когато иска. Какво ще кажат магистратите, това за нас е без значение.

Да ги попитам как това се вписва в техните високи претенции за България като демократична, свободна и правова държава? Къде са ги научили тези стандарти, къде са ги чели и къде се прилагат? Може би в Харвард? Там ли са учили за върховенство на закона, за прилагане на Конституция.В екипа на Асен Василев родиха фашизоиден закон. Това е мракобесие!

Така е действала Националсоциалистическата партия чрез Гестапо по времето на „най-демократичния режим“ в Германия от края на 30-те и 40-те години на миналия век.

Емилия Недева, адвокат ( коментар от Фейсбук):

Някой в правителство мисли здраво как адвокатите да не остават без работа

Както показа близката ни политическа история, у нас няма юрист подготвен по това как се прилага законът „Магнитски“ извън САЩ. Ако ПП са искали да направят съответен на Магнитски закон-моля, но нека бъде съобразен с българската Конституция, с Конвенцията за защита правата на човека и основните свободи и с правото на ЕС. Защото вече много години оспорваме ЗПКОНПИ като несъобразен с Евродирективата, а се предлага нещо много по-драстично.

Няколко постни дефиниции, а тази, която води до блокиране на имуществото и се нарича просто „има данни“ не е изяснена. Кой ги има, откъде ги има, що е „данни“ не е ясно. Това е и закон против политическия противник- когато за лидера на една партия „има данни“, ще се блокира имуществото на цялата партия. И още нещо.  Няма как да се определи дали е „законен“ „Магнитски“ или не.  Това е американски закон. В нашето право той няма опора.  Съответствието му с Конституцията на САЩ и международното право трябва да се преценява по американски стандарти.   Ако там е съответен, тук не е и няма как да се прилага пряко. А доводите ad hominem не приемам.  … Пламен Киров е един от малкото мислещи и знаещи конституционалисти в момента, бивш заместник-председател на Венецианската комисия (ако Ви е известно какви си й функциите).

В този закон са изброени редица права, които не могат да бъдат засегнати.  Това показва пълно непознаване на Основния закон от авторите на проекта. Техният най-голям проблем в случая е мисленето, идеята да има такова уродливо законче.

Безсилието на ПП да реформира прокуратурата изби в присвояване на функции и в откровена противоконституционност. Но както вече писах по друг повод, някой в това правителство здраво мисли адвокатите да не страдаме от липса на работа. Нито тук, нито пред международните правозащитни институции.

Чрез този проект ПП се позиционират като антидемократична формация. Приближават се до ГЕРБ с фабрикуването на институции-бухалки.

Христо Иванов, съпредседател на“ ДБ“:

Ако си оправим прокуратурата,  няма да има нужда от подобни експерименти 

Ако си оправим прокуратурата и правосъдието, няма да им нужда от подобни експерименти.. Това, което се появи като някакви текстове, по никакъв начин не може да бъде подкрепено от „Демократична България“ в този вид.

„Аз разбирам защо се появява сега този пас към медиите, защото има хора, които се притесняват от още една вълна санкции по „Магнитски“ и се притесняват от това, че България се превръща в страна, която е траен, редовен клиент на този санкционен механизъм и ние по някакъв начин ще трябва да уредим вътрешноправните последици от тези интервенции.

Искам да се обърна към абсолютно всички политически сили – вместо да се занимаваме с това, дайте да си оправим прокуратурата.  Докато в България няма правосъдие, на което всички да имаме доверие и да си решаваме вътре проблемите с твърдения за корупция или тяхното оборване пред независим съд и пред прокуратура, на която можем да имаме доверие, България ще бъде отворена към  външни фактори, включително САЩ, да правят подобни интервенции, които създават извънредни ситуации и публични драми,  които после се чудим как да уредим.

Ето и пълния текст на разпространения законопроект:

ЗАКОН ЗА МЕРКИ ЗА ПРЕВЕНЦИЯ И ЗАЩИТА НА НАЦИОНАЛНАТА СИГУРНОСТ ОТ РИСКОВЕ ЗА ИКОНОМИЧЕСКАТА И ФИНАНСОВАТА СИСТЕМА НА ДЪРЖАВАТА

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Раздел I
ПРЕДМЕТ, ЦЕЛИ И ОБХВАТ

Чл. 1. С този закон се уреждат мерки за превенция и защита на националната сигурност от рискове за икономическата и финансовата система на държавата, както и редът и контролът за тяхното прилагане.

Чл. 2. Този закон има за цел да се защити националната сигурност от действията на лица, групи или образувания, за които има установени факти и събрани данни, че осъществяват дейност, която представлява риск за икономическата и финансовата система на страната.

Чл. 3. По смисъла на този закон риск за икономическата и финансовата система на страната е налице, когато:

1. са налице данни, че се осъществява дейност, насочена срещу интересите на Република България или срещу интереси, които Република България се е задължила да защитава по силата на международни договори;

2. са налице данни за ползване с престъпни цели на високотехнологични финансови продукти, като разплащания чрез интернет (в т.ч. чрез криптовалути), което създава допълнителни рискове от опити за трансфери на финансов ресурс, генериран от престъпна дейност или извън обхвата на финансовия и фискален контрол;

3. са налице данни за злоупотреби и измами в киберпространството, нанасянци финансови щети на физически и юридически лица и уронващи доверието в дружествата и контролните органи;

4. са налице данни за нерегламентирана дейност на инвестиционни посредници, в т.ч. чрез интернет сайтове, без надлежно разрешение от национален или друг европейски орган;

5. са налице данни за опити за трансфер през българската банкова система на финансов ресурс с неустановен/престъпен произход или за инвестиране в икономиката на страната на такива капитали;

6. са налице данни за нередности и злоупотреби при усвояването на средства от ЕС;

7. са наложени санкции спрямо лица от компетентните органи на друга държава.

Чл. 4.  Този закон се прилага по отношение на всяко лице – гражданин на Република България, независимо къде се намира, и по отношение на всяко юридическо лице, група или образувание, които са регистрирани или учредени съгласно законодателството на Република България.

Раздел II
НАЦИОНАЛЕН СПИСЪК НА ЛИЦАТА И НАЦИОНАЛЕН СПИСЪК НА
СВЪРЗАНИТЕ ЛИЦА

Чл. 5. (1) Физически или юридически лица, групи и образувания, за които има установени факти и събрани данни, че осъществяват дейност по чл. 3, се включват, след извършване на проверка и анализ, от компетентния орган в Национален списък, приет с решение на Министерския съвет.
(2) Свързаните с тях лица се включват в Национален списък на свързаните лица.

Раздел II
ЗАДЪЛЖЕНИ СУБЕКТИ

Чл. 6. Задължени да прилагат мерките по този закон са:
1. органите на изпълнителната власт, посочени в чл. 19, ал. 2, 3 и 4 от Закона за администрацията;
2. другите органите на държавна власт, предвидени в Конституцията, извън посочените по т. 1;
3. държавните и общинските предприятия;
4. публичните предприятия по чл. 2, ал. 1, т. 1 и 2 от Закона за публичните предприятия;
5. ръководителите на стратегическите обекти, съответно възлагащите стратегически дейности, посочени в списъка по чл. 1 от Постановление No 181 на Министерския съвет от 2009 г. за определяне на стратегическите обекти и дейности, които са от значение за националната сигурност (ДВ, бр. 59 от 2009 г.);
6. Българската народна банка, когато извършва операции и сделки с неограничен кръг лица, и кредитните институции, които извършват дейност на територията на Република България по смисъла на Закона за кредитните институции.

Раздел IV
МЕРКИ

Чл. 7. (1) Задължените субекти по чл. б незабавно предприемат действия за замразяването на средства и други финансови ресурси на лицата, включени в Националния списък на лицата по чл. 5 и с лицата, включени в Националния списък на свързаните лица, спиране на изпълнението на сключени с тези лица договори и недопускане на бъдещи договорни отношения с тях.
(2) На политическа партия или коалиция, на която учредител/председател е лице, Включено в Националния списък на лицата или в Националния списък на свързаните лица, не се предоставя държавна субсидия по чл. 25 от Закона за политическите партии.
(3) Включването на лице в Националния списък на лицата или в Националния списък на свързаните лица по смисъла на този закон е основание за започване на проверка по Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество.

Чл. 8. Мерките по този закон не засягат правата на лицата, при упражняване на:
1. правото на труд;
2. правото на обществено осигуряване и социално подпомагане;
3. правото на здравно осигуряване, гарантиращо им достъпна медицинска помоц, и на безплатно ползване на медицинско обслужване;
4. право на образование;
5. правото на защита.

Чл. 9. (1) Всички средства и икономически ресурси, принадлежащи или във владение, или държани от физическо или юридическо лице, група или образувание, включени в Националния списък на лицата по чл. 5 и Националния списък на свързаните лица, се замразяват.

(2) Никакви средства не се предоставят, пряко или непряко, на или в полза на физическо или юридическо лице, група или образувание, включени в Националния списък на лицата по чл. 5 и Националния списък на свързаните лица,
(3) Никакви икономически ресурси не се предоставят на разположение, пряко или непряко, на или в полза на физическо или юридическо лице, група или образувание,
включени в Националния списък на лицата по чл. 5 и Националния списък на свързаните лица, по такъв начин, че да позволят на това физическо или юридическо лице, група или образувание да придобие средства, стоки или услуги.

Глава втора
ПРИЛАГАНЕ НА МЕРКИТЕ

Раздел I
ОРГАНИ ПО ПРИЛАГАНЕТО НА ЗАКОНА

Чл. 10. (1) Създава се Междуведомствен съвет (Съвета) като консултативен орган към Министерския съвет, който се състои от председател – министъра на финансите.-и членове – заместник-министър на правосъдието, заместник-министър на външните работи, заместник-министър на вътрешните работи, заместник-министър на икономиката и индустрията, заместник изпълнителен директор на Националната агенция за приходите и заместник-председател на Държавна агенция „Национална сигурност“.
(2) Министерският съвет определя поименния състав на Съвета по предложение на ръководителите на съответните ведомства по ал. 1 и издава правилник за дейността му.

Чл. 11. Междуведомственият съвет изпълнява своята дейност въз основа на следните принципи:
1. спазване на Конституцията, законите и международните договори, по които Република България е страна;
2. зачитане и гарантиране на правата на човека и основните свободи;
3. защита на информацията и на източниците за придобиването и;
4. обективност и безпристрастност;
5. сътрудничество с гражданите;
6. политическа неутралност.

Чл. 12. Съветът води и поддържа Национален списък на лицата по чл. 5, ал. 1 и Национален списък на свързаните лица по чл. 5, ал. 2.

Чл. 13. Съветът по писмено искане на задължените субекти по чл. 6 дава указания по прилагането на мерките по този закон.

Раздел II
ОБЩИ ПРАВИЛА ЗА ПРИЛАГАНЕ НА МЕРКИТЕ

Чл. 14. (1) Служебно или след сезиране от представител на някоя от институциите, включени в Междуведомствения съвет, и при наличие на установени факти и събрани данни относно дейността на физически и юридически лица, която представлява риск за икономическата и финансовата система на държавата, Съветът прави предложение пред Министерския съвет за включване в Националния списък на лицата по чл. 5, ал. 1 и ал. 2 след писмени становища на Министерството на вътрешните работи, на Министерството на външните работи и на Държавна агенция „Национална сигурност“.
(2) Съветът взима решение с обикновено мнозинство след извършването на проверка и анализ на наличната информация.

Чл. 15. (1) За целите на упражняваните от Съвета функции по писмено искане от председателя на Съвета държавните органи и лицата, осъществяващи публични функции, са длъжни да предоставят информация за лицата по чл. 5, ал. 1 и свързаните с тях лица по чл. 5, ал. 2.
(2) Предоставянето на информация не може да бъде отказано или ограничено 110 съображения за банкова, търговска, държавна тайна или служебна тайна.

Чл. 16. Съветът може да изиска от лицата по чл. 5, ал. 1 и свързаните с тях лица по чл. 5, ал. 2 да представят допълнителни документи или да възложи на представителя на съответната институция по чл. 10 да извърши допълнителна проверка.

Чл. 17. Въз основа на предложението на Съвета, Министерският съвет с мотивирано решение приема, допълва и изменя Националния списък на лицата по чл. 5, ал. 1, както и Националния списък на свързаните лица по чл. 5, ал. 2.

Чл. 18. Решението на Министерския съвет се обнародва в „Държавен вестник“ незабавно сред приемането му и се публикува на интернет страниците на Министерския съвет и на Министерството на финансите. Решението на Министерския съвет подлежи на предварително изпълнение.

Раздел III
ОСОБЕНИ ПРАВИЛА И ИЗКЛЮЧЕНИЯ ПРИ ПРИЛАГАНЕТО НА МЕРКИТЕ.
ОТМЯНА НА МЕРКИТЕ.

Чл. 19 (1) След обнародване на решението на Министерския съвет в „Държавен вестник“ въз основа на мотивирана молба от заинтересованото лице или по искане на Съвета по чл. 10 Министерският съвет може да разреши освобождаване на замразяването на основание хуманитарни нужди, при доказан надделяващ обществен интерес, както и в случаите на неотложна необходимост.
(2) По искане на заинтересуваните лица, Министерският съвет по предложение на Съвета по чл. 10, може да разреши освобождаване на замразяването по отношение на средствата, необходими за покриване на основни разходи, по-специално за закупуване на хранителни продукти, както и за плащане на наем, лечение, данъци и такси за комунални услуги, както и за осигуряване на правна защита.

Раздел IV

ПРЕРАЗГЛЕЖДАНЕ НА НАЦИОНАЛЕН СПИСЪК НА ЛИЦАТА И
НАЦИОНАЛЕН СПИСЪК НА СВЪРЗАНИТЕ ЛИЦА

Чл. 20 (1) На всеки шест месеца Съветът по чл. 10 извършва преглед на Националния списък на лицата по чл. 5, ал. 1 и Националния списък на свързаните лица по чл. 5, ал. 2.
(2) Съветът по чл. 10 извършва преглед по предходната алинея и по молба от засегнатото лице. Съветът взема решение в едномесечен срок като на лицето се предоставя правото да бъде изслушано. При отхвърляне на молбата, лицето може да подаде нова молба най-рано след шест месеца.

Чл. 21 (1) На всеки шест месеца Съветът по чл. 10 преразглежда общия режим на мерките по този закон и при установена необходимост от промяна, прави предложение до Министерския съвет.
(2) Във всички случаи, когато установи, че правните и фактически обстоятелства налагат това, Съветът по чл. 10 прави предложение до Министерския съвет за изменение и допълнение на Националния списък на лицата по чл. 5, ал. 1 и Националния списък на свързаните лица по чл. 5, ал. 2

Глава трета

ОБЖАЛВАНЕ НА РЕШЕНИЯТА

Чл. 22 (1) Лицата, включени в Националния списък на лицата по чл. 5, ал. 1, както и лицата, включени в Националния списък на свързаните лица по чл. 5, ал. 2, могат да обжалват Решението на Министерския съвет, с което са включени в списъка, пред Върховния административен съд по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
(2) Делото се разглежда в срок до един месец от датата на постъпване на документа за осторването в съда.

Чл. 23 Обжалването не спира изпълнението на Решенията на Министерския съвет то този закон. При обжалване чл. 166 от Административнопроцесуалния кодекс не се прилага.

ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§1. По смисъла на този закон:

1. „Свързани лица“ по смисъла на този закон са лица, за които са установени факти и са събрани данни, че са предоставили материална помощ на лицата, включени в Националния списък на лицата по чл. 5, ал. 1, както и лицата, включени в Националния списък на свързаните лица по чл. 5, ал. 2 или са им съдействали чрез действие или са улеснили чрез бездействие за реализирането на дейност, която представлява заплаха за икономическата и финансовата система на страната, например като са участвали във финансирането, планирането, подпомагането, подготовката или извършването на същата.

2. „Средства“ са финансови активи и икономически ползи от всякакъв вид, Включително, но не само пари в брой, чекове, парични вземания, полици, платежни нареждания и други платежни инструменти; депозити във финансови институции или други образувания, салда по сметки, дългове и дългови облигации; публично и частно търгувани ценни книжа и дългови инструменти, включително дялове и акции, сертификати, представящи ценни книжа, облигации, записи на заповед, варанти, облигации с гарантирана задължителна лихва, договори за деривати; лихви, дивиденти или други доходи или ползи, натрупани от или произтичащи от активи; кредити, право на прихващане, гаранции, гаранции за добро изпълнение или други финансови ангажименти; акредитиви, товарителници, договори за продажба; документи, доказващи дялове във фондове или финансови ресурси, и други инструменти на финансиране на износа.

3. „Икономически ресурси“ са активи от всякакъв вид, материални и нематериални, движими и недвижими, които не са средства, но могат да бъдат използвани за придобиването на средства, стоки или услуги;

4. „Замразяване на средства означава предотвратяване на всякакво движение, прехвърляне, промяна, използване или търгуване със средства по какъвто и да е начин, който може да доведе до промяна в техния обем, размер, местоположение, собственост, притежание, характер, предназначение или друга промяна, която би позволила използването на средствата, включително управление на портфейла;

5. „Замразяване на икономически ресурси“ означава предотвратяване на тяхното използване за придобиването на средства, стоки или услуги по всякакъв начин, Включително, но не само чрез тяхната продажба, наем или ипотекиране.

§2. Анализ относно свързаността на лице с лице, включено в Националния списък на лицата по чл. 5, ал. 1 се извършва във всички случаи при установяване на съответствие с поне един от изброените критерии:
1. Физическото лице е управител, прокурист или ликвидатор на дружество, Включено в списъка;
2. Физическото лице притежава над 1/3 от капитала на дружество, включено в списъка;
3. Лицето е съпруга, роднина по права линия – без ограничения, по съребрена линия – до четвърта степен включително, или роднина по сватовство – до трета степен включително с лице, включено в списъка.

 

Източник: epicenter.bg

About De Fakto

Проверете също

При 64,22 % активност приключи изборът на съдиите за членове на ВСС, предстои преброяване на гласовете

Изборът на шестима съдии от съдебната квота приключи,  обяви в 18 ч. Мина Топузова,  председател …

Съдиите не успяха да изберат нито един от 15-те кандидати за членове на ВСС, изборът продължава в неделя (кой колко гласове взе на първи тур)

Избирателна комисия  констатира, че нито едни от кандидатите не е получил повече от половината от …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.