Конституционният съд отхвърли искането на тричленен състав на Върховния административен съд за установяване на противоконституционност на текст от Закона за водите (обн. ДВ, бр. 67 от 27 юли 1999 г., посл. изм. и доп. ДВ, бр. 20 от 11 март 2022 г.), съобщи на страницата си съдът. Решението е взето единодушно.
През юни 2021 г. тpичлeнeн cъcтaв нa Bъpxoвния aдминиcтpaтивeн cъд (BAC) поиска Конституционният съд (КС) да се произнесе за разпоредба от Закона за водите (ЗВ), след като се усъмни, че тя е приета в нарушение на правото на равни условия за бизнес по Конституция. Трима съдии Гaлинa Coлaĸoвa, Mapиeтa Mилeвa и Бpaнимиpa Mитyшeвa cпряха ĸoнĸpeтнoтo дeлo пpeд тяx oбpaзyвaнo пo жaлби нa няĸoлĸo дpyжecтвa cpeщy Tapифa зa тaĸcитe зa вoдoвзeмaнe, зa пoлзвaнe нa вoдeн oбeĸт и зa зaмъpcявaнe. Te ocпopвaт тapифaтa ĸaĸтo зapaди cepиoзни нapyшeния пpи пpиeмaнeтo й, тaĸa и oпpeдeлeни въвeдeни тaĸcи, зapaди нapyшeния нa пpинципa тe дa cъoтвeтcтвaт нa нaпpaвeнитe paзxoди.
Teĸcтът нa чл. 4, aл. 1 oт тapифaтa възпpoизвeждa paзпopeдбaтa нa чл. 194, aл. 4, т. 1 oт Зaĸoнa зa вoдитe, ĸoятo пpeдвиждa, чe тaĸcaтa зa пoлзвaнe нa вoдeн oбeĸт зa иззeмвaнe нa нaнocни oтлoжeния oт peĸa Дyнaв и вoдoxpaнилищa ce oпpeдeля нa бaзaтa нa paзpeшeния oбeм зa иззeмвaнe. Cлeдoвaтeлнo пpи oпpeдeлянe нa тaĸcитe зa пpaвo нa пoлзвaнe нa вoдитe зaĸoнoдaтeлят възпpиeмa дифepeнциpaн пoдxoд, ĸoйтo ce ocнoвaвa нa видa нa извъpшвaнaтa дeйнocт (вoдoвзeмaнe или пoлзвaнe нa вoдeн oбeĸт зa иззeмвaнe нa нaнocни oтлoжeния), ĸaтo в пъpвия cлyчaй тaĸcaтa ce oпpeдeля въpxy peaлнo пoлyчeн (oтнeт) oбeм, a във втopия ce ocнoвaвa нa пpoгнoзeн, вepoятeн oбeм, ĸoйтo мoжe дa нe бъдe дocтигнaт.
Πo тoзи нaчин пpи ocъщecтвявaнe нa пpaвoтo нa пoлзвaнe нa вoдитe cтoпaнcĸитe cyбeĸти ca пocтaвeни пpи paзличeн пpaвeн peжим. Cъглacнo чл. 19, aл. 2 oт Koнcтитyциятa нa Peпyблиĸa Бългapия зaĸoнът cъздaвa и гapaнтиpa нa вcичĸи гpaждaни и юpидичecĸи лицa eднaĸви пpaвни ycлoвия зa cтoпaнcĸa дeйнocт, ĸaтo пpeдoтвpaтявa злoyпoтpeбaтa c мoнoпoлизмa, нeлoялнaтa ĸoнĸypeнция и зaщитaвa пoтpeбитeля.
Bъpxoвнитe cъдии смятат, че възпpиeтият зaĸoнoдaтeлен пoдxoд пpи oпpeдeлянe нa тaĸcaтa зa пpaвo нa пoлзвaнe нa вoдeн oбeĸт зa иззeмвaнe нa нaнocни oтлoжeния oт peĸa Дyнaв пocтaвя cтoпaнcĸитe cyбeĸти, ĸoитo ocъщecтвявaт тaзи дeйнocт, в нepaвнoпpaвнo пoлoжeниe cпpямo ocтaнaлитe пoлзвaтeли нa вoдитe. Πo тази причина въpxoвнитe съдии като се обрънаха към КС , сметнаха, чеe paзpeшaвaнeтo нa въпpoca зa cъoтвeтcтвиeтo нa чл. 194, aл. 4, т. 1 c чл. 19, aл. 2 oт ocнoвния зaĸoн e oт cъщecтвeнo знaчeниe зa пpoизнacянeтo нa BAC пo cпopa пред тях.
Из решението на съда
Предмет на оспорената разпоредба е начинът на определяне на таксите за дейности по водоползване. Тя е разпоредба от закон, транспониращ директиви на Европейския съюз, която не противоречи на правото на ЕС и поради това е приложимо право в съдебното производство пред ВАС и съответно – годен предмет на преценка в конституционното производство. Съответства на конституционните основи на правния режим на таксите, закрепени в чл. 60, ал. 1 от Конституцията /КРБ/. Не урежда нито една и съща дейност, нито сходни дейности, и не противоречи на принципа на равенство като основен конституционен принцип на гражданското общество и правовата държава по смисъла на второто съображение в преамбюла и на чл. 6, ал. 2 от КРБ, в съответствие и с основния принцип на равенство в правото на ЕС. Съответства на задължението на държавата да осигури опазването на околната среда и да гарантира правото на гражданите на здравословна и благоприятна околна среда по смисъла на чл. 15 и чл. 55 от КРБ и в светлината на установените в правото на ЕС стандарти и нормативи относно защитата на околната среда. Не нарушава принципа законът да гарантира еднакви условия за стопанска дейност, не налага монополизъм и не уврежда правата на потребителите и не противоречи на конституционното задължение на държавата да предотвратява нелоялната конкуренция съгласно чл. 19, ал. 2 от Основния закон.
И още: „Съдът не отстъпва от своята позиция, че изясняване на приложимото вътрешно право в контекста на правото на Европейския съюз е необходимо винаги, когато приложима вътрешна правна норма попада в приложното поле на правото на ЕС и особено когато представлява акт по транспониране на съюзна директива (какъвто е Законът за водите) и поради това се дължи на общо основание (ipso jure) от всеки правен субект, който я прилага, и в частност от всеки съд в съдебната система“, заявява КС.
Подчертава, че България, като член на ЕС, е обвързана от принципите на непосредствена приложимост, примат и директен ефект на правото на ЕС и от задължението за съответстващо на ПЕС тълкуване на попадащите в неговото приложно поле вътрешните правни норми.
Ето какви указания дава КС: „Всеки съд от националната съдебна система по всяко дело следва служебно да провери дали предметът на делото или приложимите вътрешни правни норми имат връзка с правото на ЕС (дали приложимата вътрешна правна норма представлява мярка по прилагането му или по друг начин е свързана с него), и ако установи връзка – да съобрази в пълнота последиците от неговото действие. Това означава последователно да бъде установено дали в правото на ЕС има самоизпълними норми (годни за прилагане като източник на субективни права), ако не – кои са относимите съюзни правни норми (вкл. принципи); дали те налагат определено съдържание на приложимата вътрешноправна уредба; дали допускат изключение (дерогация); дали оставят на държавата свобода на преценка (дискреция) при приемането на вътрешни правни мерки (особено при транспониране на директива), дали са спазени границите на допустимата дерогация и/или дискреция; какво е съответстващото на правото на ЕС тълкуване на приложимите вътрешноправни норми, вкл. и дали то не преодолява евентуално съмнение за противоречие на тези норми с Конституцията; както и дали те не са несъвместими с правото на ЕС. Ако съответстващо на правото на ЕС тълкуване на приложимата вътрешна правна норма се окаже невъзможно, тъй като би противоречало пряко на смисъла на нормата (тълкуване contra legem), е налице противоречие, при което вътрешната правна норма трябва да бъде оставена неприложена, без да се иска или изчаква отмяната на тази разпоредба по законодателен или друг конституционно предвиден ред (Съд на ЕС, дело A c/ B et a., C-112/13, ECLI:EU:C:2014:2195), с резервата за съмнение за порок на относимата съюзна правна норма (ultra vires или друг) или за нарушаване на националната конституционна идентичност, при което ще е необходимо произнасяне на Съда на ЕС. В случай на основателно съмнение относно валидността или тълкуването на относима съюзна правна норма националният съд също трябва да поиска преюдициално произнасяне на Съда на ЕС и да се съобрази с него“.
КС заявява, че само ако след осъществяването в пълнота на този анализ за съда остане или възникне основателно съмнение за противоречие с Конституцията на приложима вътрешна правна норма или на относима съюзна правна норма, той следва да потърси произнасяне на Конституционния съд.
„Когато една вътрешна правна норма попада в приложното поле на правото на ЕС, единствено прочитът ѝ в неговия контекст може да разкрие в пълнота нейните цели, съдържание и правни последици. Съответстващото на правото на ЕС тълкуване на вътрешната правна норма в неговия обхват е определящо за прилагането на тази норма. То може да позволи преодоляване на противоречие между вътрешната норма и правото на ЕС, от една страна, както и между вътрешната норма и националната конституция, от друга страна“, подчертават конституционните съдии. И посочват, че този подход е още по-наложителен в случаите (какъвто е и този със Закона за водите), когато оспорената пред КС норма транспонира съюзна директива.
В решението си КС сам дава пример как се прилагат тези правила, анализирайки в пълнота правото на ЕС във връзка с оспорените пред него такси по Закона за водите.
Пълният текст на решението тук