В публичния доклад от 2020г. относно шума в околната среда, обявен от Европейската агенция по околна среда /ЕАОС/ е изяснено, че дългосрочното излагане на шум може да причини различни ефекти върху здравето, включително раздразнение, смущения в съня, отрицателно въздействие върху сърдечносъдовата система и метаболизма, както и увреждане на познавателните способности при децата, е посочено в решението.
В действителност според някои от констатациите на Световната здравна организация (СЗО) шумът е втората по значимост причина за здравословни проблеми, свързани с околната среда, непосредствено след замърсяването на въздуха (праховите частици), казват още съдиите.
В хода на съдебното следствие е доказано наличието на наднормен шум и вибрации в жилищата намиращи се в процесния участък и причинната връзка с твърдяното неизпълнение на задълженията на ответната община за контрол и управление на дейностите, свързани с организацията на градския транспорт, и конкретно с временно трамвайно трасе, пише в решението. Не е установено и изпълнение на задължението на Кметовете на СО да организират и регулират движението на транспорта в населените места с оглед намаляване на шумовите нива до допустимите норми.
Анализ на събраните по делото доказателства покзава, че преместването на временното трамвайно трасе, ще защити правата и легитимния интерес на кръга увредени лица, а именно лицата, които живеят в сгради намиращи се по протежението на локалното платно на бул.“Ген. М. Собелев“, в участъка от бул. „Витоша” до бул. „Христо Ботев” („Петте кьошета”), гр.София, като преустанови излагането им на наднормен шум и наднормени вибрации излъчван от премиващите трамвайни матриси /над 500 на ден/.
В решението се казва още, че преместването на процесното трамвайно трасе е технически възможно, тъй като е изготвен идеен проект, одобрен с протокол от заседание на експертен технически съвет от 11.05.2022 г. В обясненията си в о.с.з. на 14.06.2022г. вещото лице доц.инж. И. М. сочи, че преместването на трамвайното трасе, съобразно изготвения идеен проект е добра алтернатива и решение, което би следвало да се изпълни. Наред с горното преместването на трамвайното трасе кореспондира с мерките предвидени в Проект на „Актуализиран план за действие за управление, предотвратяване и намаляване на шума в околната среда на агломерация София“ приет на 18.05.2020 г., отбелязват съдиите.
Делото тръгна през 2017 г. – по иск на 7 души, към които после се присъединиха още 11 и които предявяваха два колективни иска. Ищците напомняха, че това трасе е факт реално от 2010 г. във връзка с изграждането на Метрополитен II-ри метродиаметър. Жалбоподателите твърдяха, че Столична община е изградила железния път в нарушение на закона. От СО са знаели това, но са отговаряли, че изграждането на временното трамвайно трасе по бул. „Ген. М. Скобелев” е с временен статут до изграждането на метростанция № 9 от Метрополитен II-ри метродиаметър – на бул „Витоша” и бул. „Партиарх Евтимий”.
Още през август 2012 г. вторият метродиаметър на софийското метро е пуснат в експлоатация, но временното трамвайно трасе по бул. „Ген. Скобелев” останало в експлоатация, въпреки изискванията на Закона за устройство на територията.