Последни новини
Home / Законът / СГС осъди Столична община да премести трамвайното трасе от бул. „Витоша“ по бул. „Ген. М. Скобелев“ до „Петте кьошета“

СГС осъди Столична община да премести трамвайното трасе от бул. „Витоша“ по бул. „Ген. М. Скобелев“ до „Петте кьошета“

Defakto.bg
Софийският градски съд осъди Столична община в срок от една година от влизане на съдебното решение в сила да преустанови експлоатация на временно трамвайно трасе от бул. „Витоша“ по бул. „Ген. М. Скобелев“ до „Петте кьошета“, създаващо наднормен шум и наднормени вибрации в близките жилища.
В решението си съдебният състав, с председател Гергана Коюмджиева,  приема, че трябва да бъде преместено временното трамвайно трасе, минаващо по локалното платно на бул.“Ген. М. Собелев“, в участъка от бул. „Витоша” до бул. „Христо Ботев” („Петте кьошета”), така че да бъде съобразено със законовите изисквания.
Решението подлежи на обжалване пред САС в двуседмичен срок от получаването му от страните, съобщават от СГС.

В  публичния доклад от 2020г. относно шума в околната среда, обявен от Европейската агенция по околна среда /ЕАОС/ е изяснено, че дългосрочното излагане на шум може да причини различни ефекти върху здравето, включително раздразнение, смущения в съня, отрицателно въздействие върху сърдечносъдовата система и метаболизма, както и увреждане на познавателните способности при децата, е посочено в решението.

В действителност според някои от констатациите на Световната здравна организация (СЗО) шумът е втората по значимост причина за здравословни проблеми, свързани с околната среда, непосредствено след замърсяването на въздуха (праховите частици), казват още съдиите.

В хода на съдебното следствие  е доказано наличието на наднормен шум и вибрации в жилищата намиращи се в процесния участък и причинната връзка с твърдяното неизпълнение на задълженията на ответната община за контрол и управление на дейностите, свързани с организацията на градския транспорт, и конкретно с временно трамвайно трасе, пише в решението.  Не е  установено и  изпълнение на задължението на Кметовете на СО да организират и регулират движението на транспорта в населените места с оглед намаляване на шумовите нива до допустимите норми.

         Анализ на събраните по делото доказателства покзава, че преместването на временното трамвайно трасе, ще защити правата и легитимния интерес на кръга увредени лица, а именно лицата, които живеят  в сгради  намиращи се по протежението на локалното платно на бул.“Ген. М. Собелев“, в участъка от бул. „Витоша” до бул. „Христо Ботев” („Петте кьошета”), гр.София, като преустанови излагането им на наднормен шум и наднормени вибрации излъчван от премиващите трамвайни матриси /над 500 на ден/.  

В решението се казва още, че преместването на процесното трамвайно трасе е технически възможно, тъй като е изготвен идеен проект, одобрен с протокол от заседание на експертен технически съвет от 11.05.2022 г. В обясненията си в о.с.з. на 14.06.2022г. вещото лице доц.инж. И.  М. сочи, че преместването на трамвайното трасе, съобразно изготвения идеен проект е добра алтернатива и решение, което би следвало да се изпълни.  Наред с горното преместването на трамвайното трасе кореспондира с мерките предвидени в Проект на „Актуализиран план за действие за управление, предотвратяване и намаляване на шума в околната среда на агломерация София“ приет на 18.05.2020 г., отбелязват съдиите.

Делото тръгна през 2017 г. – по иск на 7 души, към които после се присъединиха още 11 и които предявяваха два колективни иска. Ищците напомняха, че това трасе е факт реално от 2010 г. във връзка с изграждането на Метрополитен II-ри метродиаметър. Жалбоподателите твърдяха, че Столична община е изградила железния път в нарушение на закона. От СО са знаели това, но са отговаряли,  че  изграждането на временното трамвайно трасе по бул. „Ген. М. Скобелев” е с временен статут  до изграждането на метростанция № 9 от Метрополитен II-ри метродиаметър – на бул „Витоша” и бул. „Партиарх Евтимий”.

Още през август 2012 г. вторият метродиаметър на софийското метро е пуснат в експлоатация, но временното трамвайно трасе по бул. „Ген. Скобелев” останало в експлоатация, въпреки изискванията на Закона за устройство на територията.

About De Fakto

Проверете също

Антон Станков: След решението за мандатите, съдиите Гроздан Илиев и Анастас Анастасов трябва да се върнат автоматично в КС

„Конституционният съд си вкара страхотен автогол, защото се опита да компенсира липсата на политическа воля за …

Обвиниха Димитър Любенов в умишлено причиняване на смърт на Околовръстното, а не по непредпазливост

Софийска градска прокуратура измени обвинението на Димитър Любенов, привлечен към наказателна отговорност за пътнотранспортното произшествие …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.