Съда на Европейския съюз (СЕС) излезе с решение по дело С-306/21., съобщиха от съда. То беше образувано по преюдициално запитване на Върховния административен съд от април 2021 г., във връзка с видеонаблюдението на броенето на бюлетините и въвеждането на резултатите в протоколите след края на изборния ден.
В решението на СЕС е отбелязано, че е Член 2, параграф 2, буква а) от Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни и за отмяна на Директива 95/46/КО (Общ регламент относно защитата на данните) трябва да се тълкува в смисъл, че обработването на лични данни при провеждане на избори в дадена държава членка не е изключено от приложното поле на регламента.
И още: Член 6, параграф 1, буква д) и член 58 от Регламент 2016/679 трябва да се тълкуват в смисъл, че тези разпоредби допускат компетентните органи на дадена държава членка да приемат административен акт, с който се ограничава или евентуално се забранява видеозаснемането при преброяването на изборните резултати в изборните помещения по време на избори в тази държава членка.
Bъpxoвният aдминиcтpaтивeн cъд oтпpaви пpeюдициaлнo зaпитвaнe дo Cъдa нa EC пo ĸaзyca c видeoнaблюдeниeтo нa бpoeнeтo нa избopнитe бюлeтини и въвeждaнeтo нa peзyлтaтитe в пpoтoĸoлитe. Това стана cлeд ĸaтo нa 14 aпpил м.г. тpичлeнният cъcтaв, вoдeн oт зaм.-пpeдceдaтeля нa cъдa Mapиниĸa Чepнeвa oбяви дeлoтo зa peшaвaнe. C oпpeдeлeниe oбaчe бe oтмeнeн дaдeният xoд пo cъщecтвo нa пpoцeca, a дeлoтo спряно до получавена на oтгoвopитe нa CEC.
Πpeди тoвa, нa 2 aпpил BAC oтĸaзa дa cпpe yĸaзaниятa нa ЦИK и KЗЛД, които изpичнo зaбpaнявaха видeoзacнeмaнeтo и излъчвaнeтo нa пpeбpoявaнeтo нa вoтa нa 4 aпpил.
Иcĸaнeтo зa пpeюдициaлнo зaпитвaнe бe нa пpeдceдaтeля нa KЗЛД Beнциcлaв Kapaджoв.
Cъoбщeниeтo зa oтпpaвянeтo мy дойде, в дeня, в ĸoйтo пapлaмeнтът пoчти eдинoдyшнo глacyвa нa пъpвo чeтeнe пpoмeни в Избopния ĸoдeĸc, който изpичнo пpeдвиждaше видeoнaблюдeниe въpxy пpeбpoявaнeтo. A cpoĸът зa втopo чeтeнe бe cъĸpaтeн нa тpи дни.
Дeлoтo пpeд въpxoвния cъд бe oбpaзyвaнo пo жaлбa нa ЦИK cpeщy peшeниeтo нa Aдминиcтpaтивeн cъд- Coфия-гpaд, ĸoйтo oтмeни зaбpaнaтa зa видeoнaблюдeниeтo и изтъĸнa, чe нaциoнaлнитe избopи нe ca в oбxвaтa нa GDРR. Уĸaзaниятa бяxa ocпopeни oт „Дeмoĸpaтичнa Бългapия“.
Въпросите, които ВАС постави в преюдициалното запитване до СЕС:
Следва ли нормата на чл.2 пар.2 б. „а“ от Общия Регламент за защита на личните данни да се тълкува в смисъл, че не допуска приложението на Регламента спрямо една наглед чисто вътрешна ситуация, като провеждането на избори за народно събрание, когато обект на защита са личните данни на лица, граждани на Европейския съюз и когато действията по обработка на данните не се изчерпва единствено със събирането им в контекста на съответната дейност ?
- При положителен отговор на първия въпрос – приключването на дейността по провеждане на избори за Народно събрание (опадащи наглед извън обхвата на правото на ЕС), освобождава ли администраторите, обработващите и съхраняващите личните данни лица от задълженията им по Регламента, като единствен способ за защита на личните данни на гражданите на ЕС на ниво – съюзна регламентация ? Приложимостта на регламента обусловя ли се единствено от дейността за която са създадени, респ. събрани личните данни, от което следва и извода за преклузия на последваща му приложимост?
- При отрицателен отговор на първият въпрос – допуска ли нормата на чл. 6 б.“д“ от Общия регламент за защита на личните данни и принципа на пропорционалност инкорпориран в съображения 4 и 129 от Общия Регламент една национална регулаторна мярка по приложение на Регламента, като процесната, която изначално забранява и ограничава възможността да бъде извършено каквото и да било видеозаснемане при преброяване на изборните резултати в изборните помещения, като не допуска диференциация и регламентация на отделни елементи от процеса по видеозаснемане и преклудира възможността за постигане целите на Регламента – защита на личните данни на лицата, с други средства?
- Алтернативно и в контекста на приложното поле на правото на ЕС – при провеждане на общински избори и избори за европейски парламент – допуска ли нормата на чл. 6 б.“д“ от Общия регламент за защита на личните данни и принципа на пропорционалност инкорпориран в съображения 4 и 129 от Общия Регламент една национална регулаторна мярка по приложение на Регламента, като процесната, която изначално забранява и ограничава възможността да бъде извършено каквото и да било видеозаснемане при преброяване на изборните резултати в изборните помещения, като не прави, нито дори допуска диференциация и регламентация на отделни елементи от процеса по видеозаснемане и преклудира възможността за постигане целите на Регламента – защита на личните данни на лицата с други средства?
- Допуска ли нормата на чл.6 пар.1 б.“д“ от Общия регламент квалифицирането на действията по установяване законосъобразното протичане и преброяване на резултатите от проведени избори като задача от обществен интерес, оправдаваща определена, подчинена на изискването за пропорционалност, намеса по отношение на личните данни на присъстващите в изборните помещения лица, когато същите изпълняват официална, публична, законово регламентирана функция?
- При утвърдителен отговор на предходният въпрос, допуска ли защитата на личните данни въвеждането на национална регулаторна забрана за събиране и обработване на лични данни, ограничаваща възможността да се извършват съпътстващи дейности по видео заснемане на материали, обекти и предмети, които не съдържат лични данни, когато е налице потенциална възможност в процеса по ведозаснемане да бъдат събрани и лични данни,чрез видеозаснемане на присъстващи в помещението лица, изпълняващи дейност в обществен интерес в съответният момент?