Малко детайли
-
Относно достъпа до конкретно производство
Към настоящия момент Наказателно-процесуалният кодекс е повече от лаконично изчерпателен. Съгласно чл. 198, ал. 1 материалите по разследването не могат да се разгласяват без разрешение на прокурора. Дотук приключва опитът за каквато и да била информация.
Каква алтернатива се предлага в законопроекта, изготвен от екипа на Надежда Йорданова и доразвит от същия екип, останал и при министъра на правосъдието Крум Зарков:
Представителите на средствата за масова информация и на юридически лица с нестопанска цел за осъществяване на дейност в обществена полза следва да имат право на достъп до постановленията на прокурора за 1/ отказа да образува досъдебно производство, 2/ за спиране и 3/за прекратяване на наказателното производство. Отделно от това, отказ може да бъде постановен при условие, че постановленията съдържат класифицирана информация или друга защитена тайна в случаите, предвидени със закон, или достъпът засяга интересите на трето лице и то изрично е отказало предоставяне на исканата информация и в случая не е налице надделяващ обществен интерес. Самият отказ следва да подлежи на съдебен контрол, което е гаранция за мотивирани и контролирани действия от страна на наблюдаващия прокурор.
-
Относно годишния доклад на главния пред Парламента
При действащите разпоредби на Закона за съдебната власт главният прокурор ежегодно до 30 април внася в пленума на Висшия съдебен съвет годишен доклад за прилагането на закона и за дейността на прокуратурата и на разследващите органи и го публикува на интернет страницата на прокуратурата. Ако внесе свободно съчинение – свободно му е убеждението да прави това и толкова. После този доклад се представя пред Събранието, където повечето от депутатите не смеят да питат, а на тези, които питат им се казва, че не знаят какво да питат/и в това има елемент на истина/ или им се казва, че нямат право да питат. За да се предотврати това безотговорно институционално поведение на главния прокурор/който и да е той/ е предложено следното:
Главният прокурор ежегодно да внася в Народното събрание доклад относно дейността на прокуратурата по противодействие на корупционните престъпления, който включва информация и анализ за: образувани и приключили дела за корупционни престъпления; за корупционни престъпления от висок обществен интерес докладът съдържа информация за фазата, на която се намират делата, брой на осъдителни и оправдателни присъди, други основания за приключване на производствата; анализ на сроковете за извършване на разследванията, качеството на обвинителните актове и причините за конкретния резултат от производството. Корупционните престъпления от висок обществени интерес се определят въз основа на критерии, които включват длъжност на лицето в йерархията на органите на публична власт, степен на засегнат интерес и степен на обществена значимост и публичен интерес.
Така при активни медии и при активни политици полето на произвол от страна на главния лека полека се стеснява, трудно и бавно, но това позволява средата.