Главният прокурор е написал писмо до служебния министър на правосъдието Крум Зарков с искане за становище във връзка с решение на Върховния административен съд (ВАС), с което частично е отменена Наредба №2 от 29.06.2015 г. за вписването, квалификацията и възнагражденията на вещите лица. Решението на съда е в сила от 02.12.2022 година.
В писмото се посочва, че отмяната на по-голяма част от текстовете на наредбата поставя въпроси, свързани с назначаването на експертизи, включително по досъдебни производства, както и въпроси относно изплащането на възнагражденията, които очакват своевременно решение, съобщи държавното обвинение.
На практика съдът отмени цялата Наредба №2 за вписването, квалификацията и възнагражденията на вещите лица, като остави да действат само чл.1, ал.1, т.4, чл.16, ал.2, чл.22 и Глава шеста от Наредбата за вещите лица.
В резултат на отмяната на останалите разпоредби възникват следните въпроси – следва ли да се извършва плащане за експертизи, възложени и приети по надлежния ред преди 02.12.2022 г., когато решението на ВАС влиза в сила и как трябва да се процедира в случаите, когато експертизите са възложени по-рано, но към 02.12.2022 г. не са приети от съответния компетентен орган. За ефективната работа по дела от съществено значение е по какъв ред и при какви условия ще се определят възнагражденията на вещите лица за експертизите, възлагани след отмяната на Наредба №2.
В писмото е посочено, че съгласно Административнопроцесуалния кодекс (АПК) последиците, възникнали от отменен подзаконов акт, се уреждат служебно от компетентния орган в срок не по-дълъг от 3 месеца от влизането в сила на съдебното решение.
„Позицията на министъра на правосъдието е от важно значение за своевременното и правилно уреждане на отношенията с вещи лица“, пише
в писмото до служебния министър Крум Зарков.
Следва да се има предвид, че за вреди, причинени от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица, гражданите могат да предявяват искове за обезщетения, е отбелязано още в писмото.
Като основна причина за отмяната бе посочено, че през 2014 г., когато бе публикуван проектът за нея, той е бил придружен от мотиви, които не отговарят на изискванията на Закона за нормативните актове. Съдът констатира, че преди 8 години не са представени анализ на причините за приемане на наредбата, обосновка на нейното съдържание и как ще се отрази върху обществото и заинтересованите лица нейното прилагане. „В този смисъл не са отразени очакваните резултати от прилагането, включително финансовите. Не е направен анализ за съответствие с правото на Европейския съюз“, бе заключението на съда.