Последни новини
Home / Законът / Депутатите приеха три законопроекта за промени в Търговския закон, един отхвърлиха (обновена)

Депутатите приеха три законопроекта за промени в Търговския закон, един отхвърлиха (обновена)

Defakto.bg

Депутатите приеха на първо четене два законопроекта за изменения в Търговския закон, които са част от реформите, включени в Националния план за възстановяване и устойчивост, съобщава БТА. С текстовете, одобрени от депутатите и предложени от Министерския съвет и „Демократична България“, се регламентира подобряване на ефективността на производството по несъстоятелност, усъвършенства се производството по стабилизация, въвежда се възможност за обявяване на несъстоятелност и погасяване на задължения на физически лица – предприемачи, занаятчии или други, практикуващи свободна професии, създават се ясни критерии за откриване на производство по несъстоятелност и се облекчава процесът по предявяване и приемане на вземанията.

Предлага се намаляване на съдебните такси, приложими за отменителните искове, и повишаване на ефективността на процеса по осребряване на имуществото, отбелязва в доклада си комисията по правни въпроси.

Двата законопроекта бяха приети със сходни гласове – предложенията на „Демократична България“ бяха одобрени със 125 гласа „за“, 18 „против“ и 66 „въздържали се“, а тези на Министерския съвет – с 120 „за“, 3 „против“ и 87 „въздържали се“.

Одобрен бе и  законопроект на „Възраждане“, който предлага при противозаконно отнемане на застрахована в полза на лизингодателя лизингова вещ всяка от страните да има правото да развали договора с обратна сила, като в този случай лизингополучателят да има право да получи обратно всички платени суми за лизинговата вещ.

Депутатите обаче отхвърлиха предложенията на „Продължаваме промяната“ за промени в Търговския закон, с които се въвеждат дружества с променлив капитал, представляващи непублична компания, която цели да стимулира инвеститорите чрез улеснени изисквания за учредяване и по-гъвкава правно-организационна форма.

В началото на дебата бившият правосъден министър Надежда Йорданова отбеляза, че с промените се решават дългогодишни проблеми в бизнес средата. Тя цитира данни на Световната банка, според които средната продължителност на производствата по несъстоятелност в България е 3,3 години, а понякога и 3,5 години, при средна продължителност за държавите – членки на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, 1,7 години. Събираемостта на вземанията в рамките на производствата по несъстоятелност е 37,7 процента при 70,2 процента в рамките на държавите – членки на ОИСР.

„Тъжното е, че тези данни остават устойчиви в годините. Данните са от доклада за 2021 г., но от 2015 г. те са без промяна. Това са ясни знаци, че производството по несъстоятелност в България е бавно и неефективно“, каза Йорданова. Тя заяви, че с приемането на промените ще изпълним изискванията на евродирективата, свързани както с превантивно преструктуриране на състоятелност и опрощаване на задълженията, така и ще направим стъпка към присъединяването на страната ни към еврозоната.

До спор в залата се стигна заради срока за внасяне на предложения между първо и второ четене. Председателят на правна комисия Радомир Чолаков от ГЕРБ – СДС поиска депутатите да имат 28 дни за внасяне на предложения между първо и второ четене.

Във вторник по предложение на „Възраждане“ срокът за предложения между първо и второ четене на законопроекта за антикорупционната комисия (КПКОНПИ) беше удължен максимално най-дълго – 21 дни. Това на практика означава, че реформата в КПКОНПИ, която е заложена и в националния План за възстановяване и устойчивост, може и да не се осъществи, ако парламентът бъде разпуснат още в средата на януари при провал на втория и третия мандат за съставяне на правителство.

About De Fakto

Проверете също

На първо четене приеха правилата за независимо разследване на главния прокурор, предложени от правителството (обновена)

На първо четене Народното събрание прие промените в НПК,  с които се въвежда механизъм за …

СЕС: Събирането на биометрични и генетични данни от всяко обвиняемо лице, противоречи на защитата на личните данни

Системното събиране за полицейска регистрация на биометрични и генетични данни от всяко лице, привлечено като …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.