Последни новини
Home / Гостува ни / Омбудсманът сезира КЗП и поиска мобилните оператори да не повишат цените на услугите си

Омбудсманът сезира КЗП и поиска мобилните оператори да не повишат цените на услугите си

Defakto.bg
Омбудсманът Диана Ковачева

Омбудсманът Диана Ковачева сезира председателя на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Стоил Алипиев и изпълнителните директори на „Йеттел България“ ЕАД Джейсън Конг и на БТК ЕАД („Виваком България“ ЕАД) Николай Андреев заради общественото недоволство и множеството жалби от граждани, които търсят съдействие срещу предстоящо индексиране на цените на мобилните услуги от двата оператора. Това съобщи пресцентърът на  обществения защитник.

Ковачева подчертава, че точно поради високата инфлация и намалената покупателната способност на хората обявеното повишаване на цените на услугите е неприемливо, като при „Йеттел България“ ЕАД то е с 15,4%, съгласно средногодишния индекс на Националния статистически институт (НСИ), а при „Виваком България“ ЕАД с до 2 лв. за услуга.

В писмо до председателя на КЗП омбудсманът поиска проверка дали посочените мобилни оператори упражняват нелоялна търговска практика по смисъла на Закона за защита на потребителите.

Диана Ковачева припомня, че през м. декември 2021 г., по повод предишно индексиране на цените на мобилните услуги, КЗП е препоръчала на всички мобилни оператори в клаузите, предвиждащи възможност за индексиране на цените на месечните абонаментни такси, да бъде определен конкретен срок – но не по-дълъг от 3 месеца от обявяването от НСИ на средногодишния индекс на потребителските цени, в който могат да упражнят правото си за индексиране на цените, с оглед предвидимост и яснота за потребителите.

В тези времена на тежка финансова криза, нестабилност в политическата обстановка в страната и напрежението у всички граждани на България, не е нужно да се поставят под допълнителен стрес потребителите на телекомуникационните услуги“, пише омбудсманът в писмото си до Виваком.

В писмото до Йеттел задава същия въпрос както и при предходното увеличение – по какъв начин нарастващата инфлация влияе на цените на телекомуникационните услуги?

Искам да подчертая, че през цялата 2022 г., както и за 2023 г. небитовите крайни клиенти на електроенергия, каквито сте, получават месечни компенсации от държавата за цените на тока. Що се отнася до цените на горивата, в последните месеци се наблюдава тенденция в посока на намаляване“, посочва Диана Ковачева.

Тя е категорична, че повишаването на цените на услугите на „Йеттел България“ ЕАД с 15,3% в момента е недопустимо, още повече че разходите на дружеството не са ценообразуващи и допълва, че това ще се отрази на събираемостта на задълженията му.

Имайки предвид и възможната цесия, която се прилага, клиентите Ви, които няма да могат навреме да плащат задълженията си ще търпят все повече трудности. Много е важно да се вземат предвид и плановете за възрастни хора и хора с увреждания, които по никакъв начин не бива да бъдат засегнати от индексацията“, пише омбудсманът до Джейсън Конг.

В заключение проф. Ковачева настоява ръководствата и на двата оператора да преразгледат решенията си и да не прилагат индексирането на цените на мобилните услуги, които предоставят.

About De Fakto

Проверете също

Дебатът за НПК в парламента: Малко право, компенсирано с невежество и обиди

Депутатите  започнаха отново  обсъждането на законопроектите за промени в Наказателно-процесуалния кодекс, сред които са и …

СЕС: Събирането на биометрични и генетични данни от всяко обвиняемо лице, противоречи на защитата на личните данни

Системното събиране за полицейска регистрация на биометрични и генетични данни от всяко лице, привлечено като …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.