Омбудсманът Диана Ковачева поиска от председателя на Държавната
агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН) Евгени Симеонов да
бъде извършена надзорна метрологична проверка за спазване задълженията на
„Топлофикация София“ ЕАД по Закона за измерванията (ЗИ) във връзка с
използваните топломери и водомери в абонатните станции.
Поводът са множество жалби от битови клиенти на столичната
топлофикация в сгради – етажна собственост, които се оплакват от високите
сметки за потребление на топлинна енергия.
Хората посочват, че измерването и отчитането на потреблението на
топлинна енергия за търговски цели се извършва по общи водомери и
топломери в абонатните станции, които са собственост на топлопреносното
предприятие.
Припомняме, че през 2021 г. омбудсманът се обърна към ДАМТН заради
съмненията на потребители за коректното измерване на топлинната енергия,
която постъпва в абонатните станции и се разпределя между клиентите в
сградите.
Тогава проф. Ковачева също поиска проверка на средствата за търговско
измерване в сградите – етажна собственост в София и в отговор беше
информирана, че през първото тримесечие на 2021 г. Агенцията е извършила
надзорна проверка на дружеството за спазване на задълженията му по ЗИ, в
качеството му на лице, използващо средства за измерване (топломери и
водомери), с цел осъществяване на търговски плащания по смисъла на чл. 5 от
закона, при доставката на топлинна енергия.
Тогава надзорната проверка на ДАМТН в 130 абонатни станции
констатира нарушения в 90 от тях – 69%, т.е. 80 топломера и 17 водомера са
били с изтекъл срок на валидност.
„Категорично е становището ми, че делът на уредите с изтекъл срок на
метрологична проверка, установен при надзорната проверка, е неприемливо
висок и поражда недоверие на гражданите към коректността на изготвяните
месечни и годишни сметки за топлинна енергия“, пише омбудсманът до
Симеонов.
Проф. Ковачева допълва още, че м. септември 2021 г. се е обърнала към
изпълнителния директор на „Топлофикация София“ ЕАД с препоръка
дружеството да осигури своевременна метрологична проверка на всички
топломери и водомери в абонатните станции, които по данни на дружеството са
близо 17 500 броя.
„Като отбелязвам продължителния период, в който топлопреносното
предприятие е имало възможност да изпълни задълженията си по ЗИ след
направените констатации на ДАМТН, на основание Закона за омбудсмана се
обръщам към Вас с оглед правомощията Ви за установяване спазването на
задълженията от страна на „Топлофикация София“ ЕАД, произтичащи от ЗИ, по
отношение на общите водомери и топломери в абонатните станции“, пише в
заключение Диана Ковачева. Тя настоява Агенцията да я информира
своевременно за предприетите действия.
Г.д.10241/СРС практически поощри топлофикация софия еод
с измислени искове за плащане на топлоенергия, сграда инсталация, на граждани живеещи във вход, където не се използва топлоенергия за отопление, няма уреди за измерването и, няма подписани заповеди за изпълнение.
В същност това е едно от поредните, безпричинно, неоснователно, незаконно и престъпно заведени дела, без никакво основание.