Последни новини
Home / Законът / Липсата на механизъм за разследване на главния прокурор в България отново в дневния ред на Комитета на министрите на СЕ

Липсата на механизъм за разследване на главния прокурор в България отново в дневния ред на Комитета на министрите на СЕ

Defakto.bg

  Поздравяват приемането на първо четене на правителствения законопроект, съжаляват, че не е приет докрай

Разследването на главния прокурор от директора на  Националното следствие не  отговоря на опасенията по делото „Колеви“ 

 

 Съветът на Европа публикува в петък на сайта си информация от заседанието на Комитета на министрите, проведено от 7 до 9 март 2023 г., във връзка със системния проблем с неефективността на наказателните разследвания, както и липсата на независим механизъм за разследване на главния прокурор.     Комитетът на министрите коментира общите мерки по изпълнението, така както те бяха предложени в законопроектите на Министерския съвет и на народни представители и приети на първо четене от 48 – то Народно събрание. В решението на Комитета се казва следното:

–       по отношение на правителствения законопроект относно групата С.З. и делото Колеви, припомниха решенията си, приети на 1451-вото заседание, и приветстваха факта, че Народното събрание е приело този законопроект на първо четене през януари 2023 г.; въпреки това изразиха съжаление, че тази важна и дългоочаквана реформа не е разгледана на второ четене поради разпускането на Народното събрание;

–           призоваха властите да продължат необходимата законодателна работа, за да осигурят приемането на важните изменения, предложени в горепосочения правителствен законопроект, като същевременно проучат възможностите да отговорят на опасенията, изразени в контекста на законодателния процес, и допълнително да укрепят механизма за разследване, особено в областите, посочени в H/Exec(2022)19 и H/Exec(2022)20; приканиха ги да информират Комитета за всички развития и да продължат сътрудничеството си със Секретариата;

–   приканиха освен това властите да представят своя анализ за това дали е необходимо да се усъвършенства допълнително чрез конституционни изменения горепосоченият механизъм, на следващ етап и след подходящи консултации, за да се преодолеят ограниченията, дължащи се на конституционни пречки, и да се гарантира, че той е годен да отговори пълноценно във всички случаи на Междинна резолюция CM/CM/ResDH(2019)367 и последващите я решения;

–       като отбелязаха, че проектоизмененията относно критериите за избор на членове на ВСС, избирани от Народното събрание, все още не са приети и че Народното събрание е длъжно незабавно да избере нови членове на ВСС, подчертаха настоятелно необходимостта да се предприемат всички възможни стъпки за провеждане на този избор по начин, който да позволи ефективно намаляване на влиянието на главния прокурор върху новия ВСС;

–           що се отнася до законопроектите, внесени от народни представители и приети на първо четене през януари 2023 г., отбелязаха, че те не отговарят на някои от опасенията, повдигнати от групата С.З., и изглежда не са в състояние да отговорят на опасенията, повдигнати от делото Колеви;

–           отбелязаха в тази връзка, че механизъм, който предвижда директорът на Националната следствена служба (НСлС) да отговаря за проверката на всеки сигнал за престъпление, касаещ  главния прокурор, не е в състояние да осигури практическа и институционална независимост, освен  другото и защото директорът на НСлС ще бъде избиран, назначаван и подвеждан под отговорност от прокурорската колегия или пленума на Висшия съдебен съвет, в които главният прокурор може да упражнява решаващо или значително влияние; отбелязаха също така други възможни заплахи за независимостта, установени в анализа на Секретариата;

–       припомниха своята междинна резолюция CM/CM/ResDH(2019)367и призоваха властите да избягват приемането на каквито и да било разпоредби за автоматично отстраняване от длъжност на председателите на върховните съдилища, което би могло да застраши независимостта на тези съдии;

– решиха да възобновят разглеждането на тези дела на своето 1468-то заседание (юни 2023 г.) (формат „Права на човека“).  https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectID=0900001680aa6d0b 

Народното събрание  през януари прие на първо четене заедно с правителствения законопроект за независимо разследване на главиня прокурор и  проекта на „Възраждане“ ,  който  предлага напълно различна схема за контрол на Обвинител №1.   Той предвижда извеждане на Националната следствена служба (НСлС) от системата на прокуратурата и обособяването й като самостоятелен орган в рамките на съдебната власт.  В този контекст се предлага, при наличие на данни за извършено престъпление от главния прокурор, директорът на НСлС да придобива временно качеството „изпълняващ длъжността прокурор по разследването срещу главния прокурор и неговите заместници“.  Понастоящем директорът на НСлС е и зам. главен прокурор, а длъжността се заема от Борислав Сарафов, по предложение на гл. прокурор Гешев.

Проектът на „Възраждане“,  след като бе отхвърлен в  правна комисия, избуя в пленарна зала с подкрепата на  председателя на правна комисия Радомир Чолаков, който обяви идеята за възстановяване на самостоятелността на следствието за  много „симпатична“.

След като бе обявен спискът  „Магнитски 2“, лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов заяви, че  депутатите му ще подкрепят „законопроекта на Крум Зарков“, а Чолаков  да спре да му философства.

Междувременно Чолаков  организира подписка и искане до КС за независимостта на следствието,  което  още не е допуснато до разглеждане от съда.

„Проектът на Крум Зарков“ получи одобрение на Венецианската комисия и Комитета  на министрите  на СЕ, след  като държавата в лицето на ГЕРБ близо 15 г. блокира  въвеждането на независимо разследване на главния прокурор, чиято липса бе установена в осъдителното  решение на ЕСПЧ още през 2009 г. по делото  „Колеви срещу България“. Става дума за убийството на прокурора Николай Колев през декември 2002 г. ,  чието разследване е пропуснало  факта,  че  отношенията на застреляния прокурор  с тогавашния главен прокурор Филчев  са били крайно обтегнати. И не само.

Още по темата тук

About De Fakto

Проверете също

Национална конференция: От медиацията всички печелят – и страните по делата, и правораздаването, каза министър Зарков

Медиацията може да се окаже ситуация, в която всички печелят – системата на правораздаването, хората, …

Българка е екстрадирана в САЩ по обвинение за криптоизмамата „УанКойн“ (допълнена)

Българката Ирина Дилкинска е екстрадирана в САЩ и ѝ е повдигнато обвинение във връзка с …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

5 × one =

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.