

Адвокатите д-р Гергана Върбанова и Юлиан Дацев отправиха сигнал до Висшия съдебен съвет с копие до министрите на правосъдието и електронното управление, в който посочват, че внезапната оптимизация на Единния портал за електронно правосъдие, на практика е отнела достъпа на огробен брой потребители, включително и адвокати до е- правосъдие. „Хиляди български адвокати в началото на седмицата бяха изправени пред проблема след надграждането на ЕПЕП да не могат да осъществят достъп до потребителските си профили и до електронните съдебни дела, по които са ангажирани, защото не могат да удовлетворят променените технически изисквания„, казват подателите. Предупреждават, че „установените (незнайно от кого, как и при упражняването на каква компетентност) нови правила за регистрацията и достъп до ЕПЕП, водят до неравноправно третиране и са предпоставка за нарушаване на свободната конкуренция между специфичните национални технически решения за електронна идентификация в рамките на дадена държава членка“.
Адвокатите отбелязват, че по този начин може да се прилагат и нелоялни търговски практики, тъй като потребителите на облачен КЕП (квалифицира електронен подпис) в България надхвърлят 1 000 000 и всички те няма да имат възможност да достъпват ЕПЕП.
Пълният текст:
В периода от 24.03.2023 г. до 26.03.2023 г. беше извършено надграждане и оптимизация на Единния портал за електронно правосъдие („ЕПЕП“ или „Портала“) в изпълнение на проект „Оптимизиране на Единния портал за електронно правосъдие за създаване на условия за повишаване достъпа на граждани и юридически лица до еправосъдие“.Уважаеми госпожи и господа,
Вместо заложената в проекта основна цел – създаване на условия за повишаване достъпа на граждани и юридически лица до е-Правосъдие и в частност – до ЕПЕП, на практика е постигнат тъкмо противоположен ефект. Преди реализирането на проекта, в съответствие с Правилата за достъп до електронните съдебни дела в ЕПЕП, утвърдени с
решение на ВСС по Протокол № 10 от 25.02.2016 г., създаването на профил и достъпа до Портала бяха възможни за всеки чрез подаване на заявление до свободно избран съд,
присъединен към ЕПЕП, и използването на потребителско име и парола, като достъп беше възможен от всяко устройство, свързано с интернет и разполагащо с браузър –
компютър, таблет, смарт телефон, телевизор, киоск и т.н.
За да бъде възможно потвърждаването на автентичност онлайн посредством прочитане на уникален идентификатор (ЕГН) от удостоверение за квалифициран електронен подпис, е необходимо такова удостоверение да бъде предварително издадено от доставчик на квалифицирани удостоверителни услуги. За автентикацията е необходимо използването на USB-устройство за сигурно създаване на квалифициран електронен подпис – QSCD (чл. 29 – 31 и Приложение II от Регламент (ЕС) 910/2014 и чл. 17 ЗЕДЕУУ), каквито някои доставчици на квалифицирани удостоверителни услуги, вписани в националния доверителен списък, не предоставят доколкото услугата им е квалифицирана, но облачна.
Извършената внезапна и неподозирана промяна на реда за регистрация и средствата за е-идентификация отне съществуващия достъп на голям брой потребители, между които и адвокати. Промяната не ни е известно нито да е била съгласувана с основните потребители на Портала – адвокатите, нито предварително да е била оповестена сред българската адвокатура, за да може (поне) да не бъде така изненадваща и внезапна. Вероятно хиляди български адвокати в началото на седмицата бяха изправени пред проблема след надграждането на ЕПЕП да не могат да осъществят достъп до потребителските си профили и до електронните съдебни дела, по които са ангажирани, защото не могат да удовлетворят променените технически изисквания, вкл. КУКЕП (до сега достъпът до портала се е осъществявал чрез автентикация посредством потребителско име и парола).Даже и конкретен потребител (вкл. адвокат) да разполага с КУКЕП, записано и съхранявано в устройство за сигурно създаване на подписи (QSCD) то той не би могъл
да осъществи процеса по автентикация, както и да използва Портала, от смарт устройство (мобилен телефон, таблет). Новата версия на информационната система е разработена и
функционира така, че потвърждаването на автентичността (автентикацията) е невъзможно да се осъществи, без ползването на КУКЕП, записан на смарт-карта в USBустройство за сигурно създаване на подписи.
Стига се до налагане на конкретно техническо решение за подписване с КУКЕП (посредством USB-устройство за създаване на подписи), което непременно трябва да
бъде ползвано за целите на електронната идентификация в Портала. Създава се бариера пред различните възможни решения (такива се ползват, например в ССЕВ) и се толерира
и фаворизира използването на една технология пред останалите. Титулярите на удостоверенията в тази хипотеза не могат по своя преценка да възложат съхранението на
удостоверението си за КЕП на доставчика на квалифицирани удостоверителни услуги (както е при т. нар. „облачен КЕП“).
Не ни е известно каква е съдбата на „Правилата за достъп до електронните съдебни дела в ЕПЕП“, действали до преди два дни, но по всичко личи те да са били заменени от
„Ръководство на потребителя“, достъпно на Портала. Установените (незнайно от кого, как и при упражняването на каква компетентност) нови правила за регистрацията и
достъп до ЕПЕП, водят до неравноправно (дискриминационно) третиране и са предпоставка за нарушаване на свободната конкуренция между специфичните национални технически решения за електронна идентификация в рамките на дадена държава членка. На практика по този начин е възможно да се прилага и нелоялна търговска практика, защото потребителите на облачен КЕП в България надхвърлят 1 000 000 и всички те няма да имат възможност да достъпват ЕПЕП.
Доколкото за одобрените устройства QSCD не е разработен и не се предлага софтуер, съвместим с операционните системи на смартфони и таблети, всички такива потребители
сме третирани еднакво неблагоприятно.
Законосъобразността на съществуващото положение изрично уточняваме, че не е предмет на настоящия сигнал.
Дружеството, избрано от ВСС за реализиране на проекта по надграждане и оптимизация на ЕПЕП – „Информационно обслужване“ АД, е първият доставчик на
удостоверителни услуги в Република България, регистриран с решение №260/27.03.2003 г. на Комисията за регулиране на съобщенията и предлага на пазара именно КУКЕП под
търговското наименование StampIТ. Със заключителна разпоредба на Закона за електронното управление същото дори е обявено и за „национален системен интегратор“, като на практика така националният законодател му е осигурил една (вероятно заслужена) очевидна преднина.
Касае се за дружество, което през годините е доказвало многократно доброто си име, което сме убедени, че то ще положи нужната грижа, за да съхрани и занапред.
В конкретния случай, при наличие на добра воля и желание, считаме, че проблемът може да бъде отстранен с минимално усилие.Следва да се припомни в тази връзка, че МЕУ, а преди това – ДАЕУ, са разработили и поддържат хоризонталната система (модул) за е-Автентикация, посредством която централните системи за заявяване на електронно административни услуги и информационните системи на:
административни органи;
лица, осъществяващи публични функции;
организациите, предоставящи обществени услуги;
се интегрират с е-Автентикация по стандартизиран защитен протокол от тип „системасистема“ в средата на електронното управление, одобрен от Съвета за интеграция на
информационните ресурси и утвърден от Председателя на ДАЕУ. Интеграцията на информационни системи е задължителна при електронна идентификация на физически
лица, юридически лица и административните органи при заявяване на електронни административни услуги.
Системата за е-Автентикация би могла да бъде успешно интегрирана и с ЕПЕП (по подобие например със Системата за сигурно е-Връчване) и да се осигури значително по- лесен и икономичен достъп за всички потребители, без при това да се натрапва на потребителите конкретна услуга. Националният системен интегратор, от друга страна, очевидно е добре запознат с тази функционалност. Видно други реализирани от него проекти (напр. Националната здравно-информационна система на МЗ), потвърждаването на автентичност е решено именно чрез хоризонталната система за е-Автентикация.
По всичко изглежда, че необходимото за тази цел заявление е достъпно на адрес: https://e-gov.bg/wps/wcm/connect/e-gov.bg-18083/1665b379-f587-49c4-adfc-a607bd3c95ae/
Заявление_еАвт2.pdf?MOD=AJPERES&CVID=nVYFaxy&useDefaultText=0&useDefault Desc=0
Чрез хоризонталната система за е-Автентикация, разработена и поддържана от МЕУ (ДАЕУ), обслужваща процеса на електронна идентификация и автентикация на
физически и юридически лица, могат да се интегрират различни средства за електронна идентификация и автентикация, които понастоящем успешно се използват при заявяване
на електронни административни услуги, а именно:
• потребителско име и парола;
• ПИК на НАП;
• ПИК на НОИ;
• КЕП;
• електронен идентификатор, издаден по реда на Закона за електронната
идентификация (след въвеждане на националната схема по Закона за е-ИД);
• електронен идентификатор на чужд гражданин или на български гражданин,
издаден в държава членка на ЕС, различна от България;
• други – УКД на НЗОК, банкова карта;
Ако по отношение на някои средства за е-ИД нивото на осигуреност може да се счита и квалифицира като „ниско“ (по см. на Регламент 910/2014)6 съществува и възможност
за двуфакторна автентикация. Нагледно тази опция може да бъде видяна на страницата на Системата за сигурно е-Връчване – https://edelivery.egov.bg/
Системната интеграция на АИС на лицата със системата за е-Автентикация се осъществява съгласно Техническата спецификация за интеграция с хоризонталната
система за е-Автентикация, публикувана на следния електронен адрес: https://github.com/governmentbg/eAuth-v2.
автентикират в ЕПЕП и да имат пълноценен достъп до Портала. Списък на доставчиците е достъпен на: https://eidas.ec.europa.eu/efda/tl-browser/#/screen/tl/BG. Обръщаме внимание и на обстоятелството, че повечето физически лица изобщо не разполагат с КЕП, а това не трябва да е причина те да не могат да ползват ЕПЕП и да имат достъп до водените от и срещу тях дела. Основната цел на надграждането следваше да е да се осигури лесен и безпрепятствен достъп, без да бъдат заставяни да закупуват допълнителни устройства и да сключват договори за издаване на КУКЕП от конкретни доставчици.
С настоящия сигнал настояваме в Единния портал за електронно правосъдие да бъде незабавно интегрирана Хоризонталната система за еАвтентикация, разработена
и поддържана от МЕУ (ДАЕУ), като се осигури целият ѝ спектър от възможности за електронна автентикация в портала, както и да се оптимизира същия за ползване през
мобилни устройства. Българските граждани, вещи лица, адвокати и другите потребители на ЕПЕП не трябва да бъдат заложник на неправилно задание или разработка, която вместо да повиши достъпа до електронно правосъдие го ограничава.
на същия разработчик, в качеството му на системен интегратор по чл. 7с ЗЕУ, изграждане на мобилно приложение за електронна идентификация и електронно подписване –
BGID. В подписания договор е установен 9-месечен срок за изпълнение на предмета на договора. Лишено от професионална и бизнес логика, а и противоречащо на
добросъвестността и дължимата грижа, би било един и същи търговец да разработва по едно и също време несъвместими една с друга системи.
28 Март 2023 г.
С уважение, адв. д-р Гергана Върбанова, адв. Юлиан Дацев
[1] https://ecase.justice.bg/Home/AboutUs
[2] Виж „Ръководство на потребителя“ по Договор № ВСС-5932/05.04.2022 г. (№ ПО-16-1906/05.04.2022 г. на ИО АД) с предмет: „Оптимизиране на Единния портал за електронно правосъдие за създаване на условия за повишаване достъпа на граждани и юридически лица до е-правосъдие“, стр. 19 – https://ecase.justice.bg/help/epep–manual–public.pdf
[3] Член 3, точка 12 от Регламент № 910/2014 поставя три кумулативни изисквания, за да може един електронен подпис да се счита за „квалифициран електронен подпис“. Първо, електронният подпис следва да е „усъвършенстван електронен подпис“, който съгласно член 3, точка 11 от този регламент трябва да отговаря на изискванията, посочени в член 26 от същия. Второ, подписът следва да е създаден от „устройство за създаване на квалифициран електронен подпис“, което съгласно член 3, точка 23 от този регламент трябва да отговаря на изискванията, предвидени в приложение II към същия регламент. Трето, подписът трябва да се основава на „квалифицирано удостоверение за електронен подпис“ по смисъла на член 3, точка 15 от Регламент № 910/2014. Съгласно тази разпоредба за това е необходимо въпросното удостоверение да бъде издадено от „доставчик на квалифицирани удостоверителни услуги” и да отговаря на изискванията, предвидени в приложение I към този регламент (в този смисъл решение на Съда на ЕС от 20.10.2022 г. по дело Екофрукт ЕООД с/у Директора на Дирекция „ОДОП“ – В.Търново, С-362/21, т.
[4] ).
[5] https://egov.government.bg/wps/portal/ministry–meu/press–center/news/dogovormeuio