
Българският институт за правни инициативи изпрати до преговорните екипи на ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ писмо с призив за незабавни действия от страна на Народното събрание за организиране на процедури за избор на органи с изтекли и предсрочно прекратени мандати.
Припомняме, че не трябва да бъде оставен на заден план изборът на посочените органи. Именно тяхното попълване гарантира законосъобразното им функциониране, спазването на принципа за разделението на властите и осигуряването на върховенство на правото. Нещо повече, организирането и провеждането на процедури за избор на ключови контролни и регулаторни органи от 49-ото НС може да допринесе и за преодоляване на политическата криза, която блокира развитието на страната ни вече повече от 2 години, посочват от БИПИ.
Пълният текст на писмото до народните представители от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ:
УВАЖАЕМИ НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,
От публично известната информация между парламентарните групи на ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ текат преговори за приоритети на законодателна програма, която да получи
широка подкрепа. От изказванията на представители на двете коалиции става ясно, че сред тях попадат антикорупция и съдебна реформа в контекста на присъединяването на
България към еврозоната и Шенген и изпълнението на разписаните в НПВУ ангажименти.
От Български институт за правни инициативи оценяваме усилията на двете най- големи коалиции в 49-ия парламент и същевременно искаме да припомним, че не трябва
да бъдат оставени на заден план процедурите за избор на органите с изтекъл мандат.
Именно тяхното попълване гарантира законосъобразното им функциониране, спазването на принципа за разделението на властите и осигуряването на върховенство на правото.
Нещо повече, организирането и провеждането на процедури за избор на ключови контролни и регулаторни органи от 49-ото НС може да допринесе и за преодоляване на
политическата криза, която блокира развитието на страната ни вече повече от 2 години.
Последните издания на Народното събрание не само че не съумяха да направят и малки стъпки в посока укрепване на институциите, но доведоха до още по-голям хаос с
противоречиво организирани процедури за избор или с необосновани смени на ръководителите на органи.
Справянето с корупцията и продължаването на съдебната реформа минават през работещи институции и затова Ви призоваваме към незабавни действия за организиране
на процедури за избор на органи с изтекли и предсрочно прекратени мандати. В спешен порядък трябва да изберете:
1. управител и по негово предложение двама подуправители (управление „Банково“ и „Емисионно“) на Българската народна банка;
2. 11 членове на Висшия съдебен съвет (квотата на Народното събрание);
3. главен инспектор и 10 инспектори от Инспектората към ВСС;
4. председател и четирима членове на Комисията за защита на личните данни (по предложение на Министерския съвет);
5. председател и четирима членове (по предложение на председателя) на Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори;
6. председател, зам.-председател, секретар и шестима членове на Комисията за разкриване на документи разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия;
7. председател на Комисията за финансов надзор;
8. двама съдии в Конституционния съд (квотата на Народното събрание);
9. управител на Националния осигурителен институт;
10. председател, двама зам.-председатели и двама членове (по предложение на
председателя) на Сметната палата;
11. председател и четирима членове на Фискалният съвет;
12. председател, зам.-председател и трима членове на Комисията за защита от дискриминация;
13. член на Надзорния съвет на Агенцията за публични предприятия и контрол;
14. председател на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на
незаконно придобитото имущество;
15. председател на Комисията за енергийно и водно регулиране;
16. един член на Националното бюро за контрол на специалните разузнавателни средства;
17. управител на Националната здравноосигурителна каса.
В близо 10-годишната практика на БИПИ по мониторинг непрестанно сме посочвали кои трябва да са и водещите стандарти в тази парламентарна дейност – прозрачност, публичност, конкурентност и включеност. Те създават гаранции, че чрез процедурите ще се изберат най-подходящите кадри за съответната позиции, без да оставят в обществото впечатления за политически патронаж и негативна селекция вдържавното управление. Бездействието и на 49-ото Народно събрание само ще задълбочи политическата криза и ще даде сигнал към обществото, че и този парламент се проваля в изпълнението на една от основните си функции.
С уважение,
Екипът на Български институт за
правни инициативи