Утре трябва да продължи първото заседание на НС, което се очаква да избере председател. От срещите на първите две формации обаче се разбира, че това не е тема на разговор, а се коментира законодателната програма.
Според конституционалистът проф. Пламен Киров в момента се печели време, заяви той пред БНТ.
„Или по-скоро върви една игра на надлъгване между президента и първите две парламентарни групи, които такива още няма, защото, за да се регистрират трябва да се избере председател на НС“.
В момента президентът не може да задейства процедурата по член 99 от Конституцията, за да започне въртележката за възлагане на проучвателни мандати, защото няма регистрирани парламентарни групи. Той няма с кого да направи консултации, за да започне тези три последователни опита. Тези опита няма да започнат, докато не се конституционализира НС, докато не бъде избран председател на НС“, коментира проф. Киров.
Преговарящите екипи се занимават със законодателна програма, но законодателна програма на 49-ото НС не може да има, защото право на законодателна инициатива има МС, има всеки народен представител, каза професорът. Според него има 25 проекта, които са внесени от служебното правителство и ако това е законодателната програма, е малко странно двете формации да обсъждат програмата на служебното правителство.
„Очевидно не искат да правят парламентарно правителство и обсъждат законодателната програма на служебното“, каза професорът.
Според него е вероятно екипите да имат единодушие по въпроса за търсене на отговорност на главния прокурор. Професоълт заяви, че в това НС най-последователно се държи най-малката политическа сила – „Има такъв народ“.
До момента общо 27 са внесените законопроекти, публикувани на сайта на Народното събрание. От тях 25 са на Министерския съвет, а два на „Възраждане“.
Десет от внесените закони от МС, са изготвени в Министерството на правосъдието – промените в НПК за ефективно наказателно производство и статута на главния прокурор, нов антикорупционен закон, с който се създава антикорупционна комисия с разследващи правомощия, закон за личния фалит, промени в Търговския закон – за нова уредба за несъстоятелност на физически лица-предприемачи, промени в Закона за особените залози, в закона за екстрадицията и др.