Последни новини
Home / Актуално / Конституционият съд отклони искането на ГЕРБ за тълкуване на независимостта на следствието от прокуратурата

Конституционият съд отклони искането на ГЕРБ за тълкуване на независимостта на следствието от прокуратурата

Defakto.bg
Филип Димитров, съдия докладчик

Следователите имат независимост  в качеството си на магистрати от съдебната власт, а не от мястото, което заемат в нейните структури – това се казва в определение на Конституционния съд , с което бе отклонено искането на народни представители от ГЕРБ за тълкуване на евентуалната  възможност следствието да бъде превърнато в независима от прокуратурата служба.

В искането си  66 депутати от ГЕРБ настояха за задължително тълкуване  на разпоредбата на чл. 117, ал. 2 от Конституцията по въпроса: „В понятието „независимост на съдебната власт“ (чл. 117, ал. 2, изр. 1) освен независимост на съдебната власт от другите две държавни власти – законодателна и изпълнителна, и функционалната независимост на всеки отделен съдия, съдебен заседател, прокурор и следовател (чл. 117, ал. 2, изр. 2), включва ли се и институционална, организационна и йерархична независимост между трите органа, включени в системата на съдебната власт – съд, прокуратура и следствие?“

 Практически въпросът означаваше – може ли следствената служба да бъде подчинена на прокуратурата или съда, или трябва да е изцяло независима структура в съдебната власт.   Искането  бе внесено в последния работен ден на 48 -ото  НС . То влезе в КС след като  правителственият законопроект за независимо разследване на  главния прокурор мина на първо четене и не стигна до второ, а междувременно в парламента се бе появил проект на  „Възраждане“, който предложи  отделяне на следствените служби от прокуратурата.  Изглеждаше, че ГЕРБ харесаха този вариант за „контрол“ на главния прокурор –  вместо да бъде от разследван от върховен съдия,  това да  прави  следовател от Националната ледствена служба,  подчинена на прокуратурата, чиито началник е  зам.-главен прокурор.

Предстоят реформи в тази система, които със сигурност ще доведат до промени във взаимодействието между отделните органи. Понеже ни се струва, че въпросът със статута на следователите и следствените органи не е докрай уточнен на нивото на обикновеното законодателство и може да се наложат още промени там, е важно да получим авторитетно, автентично тълкуване на текста на конституцията“, бе посочено още  в искането си депутатите от ГЕРБ.

Отказът на съда да тълкува поставеното питане е  мотивиран със стабилната му  практиката по въпросите за независимостта на третата власт.   Независимостта на съдебната власт е класически въпрос на правовата държава, по който Конституционният съд има стабилна практика: независимостта на съдебната власт и по-точно на съдебния магистрат (съдия, прокурор, следовател) се гарантира от това, че той се подчинява само на закона при вземане на решения; че свободно може да изгражда своето вътрешно убеждение; че е несменяем; че се ползва с функционален имунитет; че съдебните актове имат задължителна сила и др. (Решение №6/1993 г. по к.д. №4/1993 г.). И още: конституционно гарантираната независимост на съдебната власт се изразява в подчинението единствено на закона при вземането на решения, тяхната неотменимост от законодателната и изпълнителната власт, както и в кадровото ѝ формиране от Висшия съдебен съвет като неин вътрешен орган (Решение №1 от 1999 г. по к.д. №22 от 1998 г.).

В мотивите за отклоненото искане  Конституционинят съд посочва, че:  „Следователите имат независимост (чл. 117, ал. 2 от Конституцията) в качеството си на магистрати от съдебната власт, а не от мястото, което заемат в нейните структури. Независимостта е необходима за осъществяването на всяка магистратска длъжност независимо от органа и от ранга. Във всички случаи тя има едно и също конституционно съдържание. Така че всеки опит да се определи независимостта на следователите според органа, в  който се намират в рамките на съдебната власт, по идея противоречи на чл. 117, ал. 2 от Конституцията. […] организацията на следствените органи е проблем на законодателна целесъобразност“.

 Напомня се, че самата Конституция съдържа необходимото взаимодействие между следствените органи и прокуратурата. Съгласно Решение №5/2009 г. по к.д. №6/2009 г. „следствието е най-тясно свързано с прокуратурата и при действие на новата уредба на чл. 127 от Конституцията включването на следователите към прокуратурата не е „прехвърляне“ към нея на нова дейност, а организационно рационализиране на разследващата дейност, която прокуратурата продължава да ръководи, посочват конституционните съдии. […]

Съдът добавя, че  вече изрично е посочвал, че  Конституцията установява един и същи принцип за отделните подсистеми на съдебната власт, а именно че независимостта на всеки съдия, прокурор и следовател се определя от подчиняването на неговите решения единствено на закона и изискването да изгражда свободно вътрешното си убеждение. Това тълкуване на Конституцията,  съответства на установените европейски стандарти за ефикасното приложение на чл. 6 от Конвенцията за защита правата на човека и основните свободи, отбелязват съдиите.

Оттам нататък законът е този, който урежда способите за осъществяването на функциите на органите по чл. 128 от Конституцията, с произтичащата от това възможност да търси едни или други форми на организация и комуникация, които според преценката на законодателя биха направили дейността на тези органи по-ефективна – чл. 133 от Конституцията. Тези законодателни разрешения обаче следва да са в съответствие с конституционните принципи, така както са изведени и развити в практиката на Конституционния съд по обсъжданата материя“

 Финално КС приема, че  поставеният от вносителя въпрос вече е намерил разрешение в практиката на Съда и че разпоредбата на чл. 117, ал. 2 от Конституцията не се нуждае от тълкуване. Отклонява и прекратява производството по  поисканото  задължително тълкуване.

Цялото определение  тук

 

About De Fakto

Проверете също

След отчайващ дебат управляващите и ДПС – Пеевски изпратиха Орлин Колев в КС, кандидат на ГЕРБ – СДС

С гласовете на ДПС – Пеевски и управляващите новият конституционен  съдия се казва Орлин Колев. …

Сарафов е сезирал вътрешния министър за незабавни проверки на безопасността в нощни заведения, клубове и дискотеки

И.ф. главен прокурор Борислав Сарафов  и  изпратил писмо до министъра на вътрешните работи Даниел Митов …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.