Очаквано Конституционният съд отклони искането на народни представители от Възраждане и БСП от 48-то Народно събрание за установяване на противоконституционност на решение на парламента от 12.01.2023 т. г. С него депутатите задължиха служебното правителството да проведе преговори с правителството на САЩ за сключване на Междуправителствено споразумение за изграждане на нова ядрена мощност в АЕЦ „ Козлодуй“ с технологията АР 1000. По-рано, също без да се произнесе по същество, КС също отклони проблем, поставен от народни представители за задължаването на МС да предоставя военнна помощ на Украйна.
Определението е прието с 8 гласа. Съдиите Атанас Семов и Янаки Стоилов са останали на особено мнение. Мотивите на съда ще бъдат публикуават по-късно.
Депутатите от „Възраждане“ и „БСП за България“ заявиха, че решението на НС, с което МС се задължава да проведе преговори с американското правителство, е надскочило правмощията си по Конституция и така е нарушило принципите на правовата държава и разделението на властите. Налице е пряка намеса от страна на законодателната власт в правомощията на изпълнителната власт, заявиха в искането си те.
Депутатите посочиха, че решението е взето при липса на национална стратегия за развитието на сектора, задължително условие съгл. чл. 3 ал. 3 от Закона заенергетиката. В искането си обърнаха внимание, че гласуваният текст е дискириминациенен и в грубо нарушение и погазване на принципите за провеждане на процедури за обществени поръчки, визирани в чл. 2 от ЗОП, а именно: равнопоставеност и недопускане на дискриминация, вободна конкуренция, пропорционалност, публичност и прозрачност.
С атакуваното от нас решение, се извършва дерогиране на въпросните правомощия от страна на Народното събрание и изземване на власт и оперативни управленски функции от МС, и то именно такива, каквито не са предоставени на НС по Конституция, написаха депутатите.
Така с решение на Народното събрание се нарушава конституционно установеният баланс между трите власти и се пренебрегва Конституцията, което е нарушение на принципа на правовата държава, залегнал в член 4, ал. 1, както и принципа за върховенство на Конституцията, залегнал в член 5, ал.1 от нея. Конституционно нетърпимо е Народното събрание самоволно да взема решения, които не са в рамките на неговите конституционни правомощия.
Non sense от конституционна гледна точка е вмешателството на НС в оперативната дейност на орган на изпълнителната власт и същото дерогира текста на чл. 105 и чл. 114 КРБ , съгл. които Министерският съвет ръководи и осъществява вътрешната и външната политика на страната в съответствие с Конституцията и законите като в тази връзка въз основа и в изпълнение на законите Министерският съвет приема постановления, разпореждания и решения. В този ред на мисли приложното поле на чл. 45 от Закона за безопасно използване на ядрената енергия е от компетентността на МС, а не на Народното събрание, което в случая придобива ролята на Конвент!
В публикувано по-късно определение, Конституционният съд казва, че несъгласието на сезиращия субект с конкретни актове на Народното събрание само по себе си не обвързва Съда да разгледа отправеното до него искане по същество и той сам преценява дали да постави в ход своята юрисдикция.
Да се приеме обратното, в настоящияслучай предвид окончателния характер на решението на Конституционния съд, биозначавало Съдът да направи избор по въпрос на дефиниране на политиката в обсъжданата сфера, което е извън пределите на конституционно възложените му отговорности и би било в противоречие с неговата роля на гарант за върховенството на Конституцията в конституционната демокрация. Конституционният съд следва с цялата си отговорност да противостои на всяка ситуация в държавния механизъм, която поражда риск от изместване на демократичния процес като конституционно защитена ценност и неговото ограничаване и да отстоява ролята си на гарант на демократичното управление под върховенството на правото. Конституционно заложената цел на конституционното правосъдие, като отчита представителния характер на управлението, е да укрепва стабилността и единството на установения правопорядък, чиито фундамент и нормативен връх е Конституцията.
Цялото определение тук