Последни новини
Home / Законът / Демерджиев: Има дела „на трупчета“, които служат за политически натиск и влияние на „високия кримиконтингент“

Демерджиев: Има дела „на трупчета“, които служат за политически натиск и влияние на „високия кримиконтингент“

Defakto.bg

Много често, когато едно разследване на  МВР стане „опасно“,  то се изземва от следствието, а след това  – в закритата вече спецпрокуратура, където са били  „спирани, обединявани и забавяни с всякакви тактически прийоми“.  Добре, че след закриването на спецправосъдието част от  тези дела се връщат по местата си  – това  заями министърът на вътрешните работи  Иван Демерджиев на изслушване в НС.    В отговор на въпрос от Бойко Рашков колко са делата, оставени „на трупчета“ от държавното обвинение, той отговори: „Има много дела, приключени от полицията, по които не се работи“  Повод за  изслушването е изнесената информация от Борислав Сарафов за целенасочено и противоправно забавяне на наказателни производства.

„Към днешна дата такива производства има поне  8 в Главна дирекция „Национална полиция“. Това са най най-значимите случаи според нас. В Главна дирекция „Борба с организираната престъпност“ има 15 такива случаи, по които преценката е, че не се работи, по необясними за нас причини и те не се връщат обратно, за да се довършат и изработят, а в областните дирекции, без тази информация да е изцяло обобщена, случаите, които са ми подадени към момента, тъй като не са от всички областни дирекции, са 75.  Според мен това са прекалено много, твърде много случаи“.

Министърът  обясни, че още миналото лятото е предал на министъра на правосъдието списък с 13 производства на ГДБОП и 23 производства на националната полиция, които според МВР се бавят от прокуратурата.  Правосъдният министър е сезирал Инспекторатът към Висшия съдебен съвет, но той не е намерил нищо нередно.

Делата са приключени при нас най-късно 2020 г. и след като 2023 г. никой не е върнал никакво указание, а делата продължават да са висящи, възниква въпросът какво се е правело толкова дълго време„,  заяви Демерджиев.

Има практика прокуратурата да образува дела, за да въздейства върху волята на политици, висши представители на държавата и полицаи„, посочи още Демерджиев.  Според него случилото се през последната седмица показва, че притесненията  за процесите в прокуратурата са основателни.

За мен е неприемливо, недопустимо да се образуват дела, както срещу политици, така и срещу висши полицаи или други подобни държавни служители и представители на държавата с цел да се въздейства на тяхната воля. Но за съжаление наблюдаваме и такива практики.“ 

По думите му поставянето на делата „на трупчетата“ е един от начините за осъществяване на влияние. Най-често причините за забавяне на делата са две –  политически натиск или влияние на лица „от високия криминален контингент“.  Демерджиев настоя за законодателни промени, така че чрез публичност и контрол да се дисциплинира и оздрави прокуратурата. Една от мерките е създаване на публичен регистър за актовете на държавното обвинение, с които завършват наказателните производства.

Втората законодателна промяна е по отношение на разследването на магистрати.  Според Демерджиев, компетентността за това трябва да е на ГДБОП:

За съжаление към момента компетентни да разследват магистрати са само следователите. При това положение, когато те са в системата на прокуратурата, е много ясно за всички до каква степен може да се постигне обективност и как би могъл един следовател да разследва поставения над него в йерархията прокурор успешно. Аз многократно съм апелирал, апелирам и сега от трибуната на Народното събрание да се върне компетентността на Главна дирекция „Борба с организираната престъпност“ да разследва магистрати. При наличието на такава алтернатива ще има много повече инструменти да се следят процесите в съдебната власт, те очевидно са притеснителни“, заклйчи министърът. 

 Поименно

Министърт не посочи конкретни дела.  Според  Сега  в списъците на ГДПОБ и националната полиция има казуси, свързани с „Митниците“, с неправомерно изразходване на европейски средства за къщи за гости, за източване на 400 000 лв. от НОИ. Там е и преписка за софийското Ларго. По този европроект България трябва да върне на ЕС над 4,3 млн. лв. Преписката е изпратена на спецпрокуратурата през август 2021 г. и в МВР няма данни за движението й.

Друг казус на трупчета от списъка е за констатирани нередности по проекта за междусистемната газова връзка Гърция-България. Тази преписка е пратена на спецпрокуратурата година преди закриването й, за да бъде присъединена към друга, и няма данни какво се е случило с нея.

В графата със затлачените попада и преписка по сигнал за нарушения на служители от националното ТОЛ управление, свързани с подписването на договора между АПИ и консорциум „Капш Трафик“, по който са платени над 2,5 млн. лв.  Има и преписки за нарушения при строителството на АМ „Хемус“.  Там е и сигнал, свързан с удълбочаването на канала на пристанище Варна. Работата по водното трасе започна преди две години, след като в района като инвеститор (портът в село Езерево и ТЕЦ „Варна“) се появи Ахмед Доган. Изложени са данни, че държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“ е било финансирано от бюджета с 11 млн. лв. годишно, преди да му бъде възложен проектът по удълбочаването. През 2019 г., 2020 г. и 2021 г. финансирането му се увеличава до 470,5 млн. лв., посочва изданието.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прокуратурата държи на трупчета и мачка знакови разследвания. Това потвърди по време на изслушване в парламента служебният вътрешен министър Иван Демерджиев. Той не влезе в конкретика, но посочи, че има много разследвания, които МВР е изработило и са готови за съд, но които след това потъват в прокуратурата.

Наблюдават се два типа чадъри – от политически или криминални.

Демерджиев обясни, че когато е встъпил в длъжност е имал разговори с прокуратурата и част от затлачените дела са се задвижили. „Но не се задвижиха всички. И към днешна дата има производства, които необичайно се бавят или са прекратени при обстоятелства, които заслужават особено внимание“, посочи министърът.

Той обясни, че още миналото лятото е предал на министъра на правосъдието списък с 13 производства на ГДБОП и 23 производства на националната полиция, които според МВР се бавят от прокуратурата. Правосъдният министър е сезирал Инспекторатът към Висшия съдебен съвет, но той не е намерил нищо нередно. „Делата са приключени при нас най-късно 2020 г. и след като 2023 г. никой не е върнал никакво указание, а делата продължават да са висящи, възниква въпросът какво се е правело толкова дълго време“, каза Демерджиев.

Пълният списък на делата е по-правилно да се дебатира във вътрешната комисия на парламента, смята Демерджиев.

КОИ СА ДЕЛАТА

„Сега“ научи, че в списъците на ГДПОБ и националната полиция има казуси, свързани с „Митниците“, с неправомерно изразходване на европейски средства за къщи за гости, за източване на 400 000 лв. от НОИ. Там е и преписка за софийското Ларго. По този европроект България трябва да върне на ЕС над 4,3 млн. лв. Преписката е изпратена на спецпрокуратурата през август 2021 г. и в МВР няма данни за движението й.

Друг казус на трупчета от списъка е за констатирани нередности по проекта за междусистемната газова връзка Гърция-България. Тази преписка е пратена на спецпрокуратурата година преди закриването й, за да бъде присъединена към друга, и няма данни какво се е случило с нея.

В графата със затлачените попада и преписка по сигнал за нарушения на служители от националното ТОЛ управление, свързани с подписването на договора между АПИ и консорциум „Капш Трафик“, по който са платени над 2,5 млн. лв.

Има и преписки за нарушения при строителството на АМ „Хемус“.

Там е и сигнал, свързан с удълбочаването на канала на пристанище Варна. Работата по водното трасе започна преди две години, след като в района като инвеститор (портът в село Езерево и ТЕЦ „Варна“) се появи Ахмед Доган. Изложени са данни, че държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“ е било финансирано от бюджета с 11 млн. лв. годишно, преди да му бъде възложен проектът по удълбочаването. През 2019 г., 2020 г. и 2021 г. финансирането му се увеличава до 470,5 млн. лв.

ТЕХНОЛОГИЯ

Технологията на затлачването, според Демерджиев е следната – делата се изземват от МВР, предават се на следовател, след това отивали в закритата вече спецпрокуратура и там биват „спирани, обединявани и забавяни с всякакви тактически прийоми“. Според министъра е добре, че след закриването на спецправосъдието част о т тези дела ще се върнат по места.

„За мен е неприемливо, когато делото е изработено от полицията, прокуратурата да чака години, за да се произнесе с краен акт. Няма повод за такъв размисъл. Това е изкуствено забавяне, докато фокусът на общественото внимание се отклони“, посочи Демерджиев. „В момента, в който едно дело стане твърде опасно, то преминава в ръцете на следствието и там нещата се променят и като динамика, и като резултати“, допълни той.

Според него трябва да се направят законодателни промени. Като например да не се позволява толкова лесно на следствието да изземва дела от МВР. А също така актовете на прокуратурата, с които се завършва едно наказателно производство, да бъдат публични и подредени в регистър. Министърът отново пледира и престъпленията, извършени от магистрати, да не се разследват от тях самите, а от МВР.

About De Fakto

Проверете също

Иван Гешев: Не мислете, че като минат през прокуратурата няма да дойдат и за вас

Единодушно Пленумът на ВСС допусна за обсъждане второто предложение за отстраняване на Гешев  Пленумът на …

Адв. Петър Славов: За политическите права на хората с увреждания

  Адв. Петър Славов,  член на Висшия адвокатски съвет със съвещателен глас,  докторант по „Конституционно …

Един коментар

  1. Антоанета Д.Чернева

    Не само знакови дела се бавят с години, а предварително нагласени събития, неминуемо водещи към образуване на дела, които се бавят умишлено, с идея позоваване на абсолютната давност Г.делоN 10895/2020 г. СГС 3 възз., което е трудово дело, с последно заседание та 16.11.2022 г.все още е без решение – в делото няма нищо сложно с предмет е нищожна заповед, която никога не съм виждала в оригинал и която никога не съм подписала и като заверено фотокопие и която е с неверни твърдения, за отсъствия от работа – за дните, в които се твърдеше, че не съм се явила на работа, а и за месеца л, не ми бяха заложени дежурства в работния график, а работното ми място тогава място е забранено за външни лица; следователно след като не съм със заложени дежурства в работния график, нямам право да влизам на работното си място, ясно е, че за всяко дневно и нощно 12 часово дежурство е имало служител, който се е бил явил.
    Умисъл от моя страна няма как да Ива и няма защо, още повече, че лично уведомим директора, след привикват в администрацията.
    Няма как на удвгд софия град да се подари това дело, ако това се очаква, няма и какво да се измисли, защото практически без никаква причина не бях допусната до работното ми място. Още по-глупавото е, за мен обаче ощетяващо е използването на друга институция с цел тормоз, унижения и отнемане на права.
    ТП на НОИ не зачита постановки от трудовото право включващи КРБ, КТ, КСО от 2000 г.без обратна сила действие, ПКТП/ 1967, ППЗП , чл.177КТ /отм/ако щете и др.
    Член 29а, 31а, 177 от КТ /отм/са действали по време на придобиване на права, ПКТП/1967, ППЗП, чл.164/КТ и чл.47/2/ и сега действа , но майчинство ТП на НОИ София град не ми признава, което не е само прецедент в държавата, а и престъпление.
    Не признават категории труд и извънреден труд до 31.12 1999 г., а само календарното време за категориен труд, което си е също престъпление, защото е с умисъл и преднамереност, за да бъда лишена от държавна пенсия от 31.8.2015 г., денят на първото ми заявление за пенсиониране, след което вместо да се спази нпос, на 15.9.2015 г.са изкарали разпореждане, изпратиха ми трудовата книжка и ни в крин ни в ръкав без оснавие месец март 2016 изкараха друго разпореждане и т.н. мисля, че досега 4 на брой като всяко е с все по- малко зачетени права.
    Такова кощунство не се е случвало вероятно от 200 г.и едва ли ще се случи, по такъв начин да задържат пенсии, които са лични и частна т.к.е моя собственост.
    Искам за тези безчинства да се разбере навсякъде, не че няма и други има и по-страшти, за да не се допускат.
    Не само величия имат право на живот и спокойствие но и всеки гражданин – нарушиха толкова закони, вкл. и закона за здравето, та недоумявам как да го разбирам, като някакъв вид изнудване, принуда ли, нарочен тормоз ли, някаква повсеместно първичното и некомпетентност ли, като опит за кражба на имущество ли, или изобщо като нерагламентиран опит с хора, с цел отчуждаването им от близки и общество, разболяването им и скоростната им кончина.
    Майчинств за сина Йоан В.Александров не признават, а някое измислено ли ще признаят, каквото не знам, не съм ползвала и получавала парични средства, а навярно, извънредният ми труд до 31 12.1999 г. вписан в упетата е с опит да бъде представен за майчинство.
    За дъщеря ми Ива Василева, майчинството е към общия трудов стаж, а за сина ми е допълнителен осигурителен стаж.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

twenty − twelve =

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.