
„Изненадващ е начинът, по който парламентът прие да извади следствието от прокуратурата. Това е съществена промяна в структурата на прокуратурата, където досега беше следствието. Тези промени следва да минат по съответния законодателен ред – на комисия на първо и второ четене, а след това и в пленарна зала„.
Това заяви пред БНР изпълнителен секретар на Съюза на съдиите Красимир Мазгалов. И допълни, че тезата – директорът на следствената служба се превръща един от големите в съдебната система, става вярна.
Законопроектът бе подкрепен от ГЕРБ- СДС, Възраждане и ДПС, без да е одобрен за второ четене от правна комисия. Директорът на HCлC бе приравнен c пpoцeдypaтa нa глaвния пpoĸypop и пpeдceдaтeлитe нa BKC и BAC. Hoминaции мoгaт дa пpaвят миниcтъpът нa пpaвocъдиeтo и пoнe тpимa члeнoвe нa BCC. Πpeмaxвa ce ceгaшнaтa възмoжнocт главния глaвният пpoĸypop пpeдлaгa шeф нa HCлC, като се дава възмoжнocт дopи нa cъдиитe дa нoминиpaт, a caмият избop ce пpexвъpля oт Πpoĸypopcĸaтa ĸoлeгия нa Πлeнyмa нa BCC.
„Понятието „тримата големи“ е неправилно и смисълът му води до неправилна представа за структурата и положението на отделните институции в съдебната власт. Съществуват двама големи и това са председателите на върховните съдилища. Главният прокурор не може да бъде причисляван към тях заради съществената разлика във функциите и в йерархичната структура на прокуратурата от една страна и на съдилищата от друга. До момента директорът на Националната следствена служба се предлагаше от главния прокурор и се избираше от членовете на прокурорската колегия. Сега този директор ще бъде избиран от Пленума на Висшия съдебен съвет – по същата процедура, по която се избират председателите на върховните съдилища и главния прокурор. Вместо да се отдели прокуратурата от понятието „трима големи“ и да се уточни неравнопоставеността между съд и прокуратура, се добавя още един субект, който се изравнява с председателите на върховните съдилища“.
Мазгалов подчерта, че по отношение на промени в Конституцията трябва да се създаде възможност за осъществяване на няколко принципа, които да подсигуряват независимостта на съдебната власт – тя да функционира така, че да не е зависима от политическо вмешателство:
„Извършването на такива промени трябва да става внимателно и с обмислен баланс на действията. Това, което се предлага епизодично и настоятелно от някои политически сили, често гони техните интереси. Политиците в България все още не са се отказали от идеята да владеят съдебната система като собствен инструмент, с който да побеждават останалите политически сили“.
Според него държането на дела на трупчета би могло да бъде редуцирано, ако се ограничи възможността главният прокурор да влияе и да дава разпореждания по всяка една конкретна преписка.
„Проблемите на българската съдебна система са проблемите на държавата – липса или неспазване на правилата“, обобщи съдия Мазгалов.