Последни новини
Home / Законът / СЕС: Кога пътниците няма да си получат допълнителните разноски, направени след анулиран полет от превозвача

СЕС: Кога пътниците няма да си получат допълнителните разноски, направени след анулиран полет от превозвача

Defakto.bg

    Полет за връщане ( репатриране), организиран в контекста на мярка за консулска помощ, не представлява полет за премаршрутиране, който опериращият въздушен превозвач трябва да предложи на пътниците, чийто полет е бил анулиран.

Пътник, който сам се регистрира за този полет за репатриране и плати на организиралата го държава задължителен дял от направените разноски, не разполага въз основа на правото на Съюза с право на възстановяване на тези разноски от въздушния превозвач, който е трябвало да извърши първоначално предвидения полет – това обяви  СЕС  по дело C-49/22|Austrian Airlines , съобщи пресслужбата на съда.

В рамките на пакетно туристическо пътуване двойка пътници имат потвърдени резервации за полет на 7 март 2020 г. от летище Виена (Австрия) до остров Мавриций, както и за обратния полет OS 18 от 20 март 2020 г.  Тези два полета е трябвало да бъдат изпълнени от Austrian Airlines. Полетът на отиване е извършен, но на 18 март 2020 г.  Austrian Airlines отменя обратния полет вследствие на мерките, взети от австрийското правителство поради пандемията от COVID-19.

Austrian Airlines разполага с координатите на двойката пътници, но не ги е информирало за тази отмяна, нито за правата, с които са разполагали съгласно Регламента за правата на пътниците, ползващи въздушен транспорт1. Едва на 19 март 2020 г. те са били предупредени от организатора на пътуването им за отмяната на техния обратен полет, както и за организирането на полет за репатриране от австрийското министерство на външните работи, предвиден за 20 март 2020 г., към която дата вече не са били извършвани никакви редовни полети.  Двойката пътници се регистрират за този полет за репатриране на уебсайта на Министерството на външните работи. На това основание всеки от тях е трябвало да плати задължителен дял от направените разноски в размер на 500 евро. Този полет за репатриране е извършен от Austrian Airlines под номер OS 1024 по разписанието, първоначално резервирано за първоначално предвидения полет OS 18.

Двойката  предявява иск пред съда и иска Austrian Airlines да бъде осъдено да им заплати сумата от 1 000 евро, заедно с лихвите.  Тази сума съответства на задължителния дял от разноските, който те е трябвало да платят за полета за репатриране.

Областен съд Корнойбург (Астрия) иска от Съда да направи тълкуване на Регламента за правата на пътниците, ползващи въздушен транспорт, по този въпрос.

В решението си с днешна дата Съдът подчертава, че само търговските полети могат да бъдат включени в осъществяването на „премаршрутиране до крайния пункт на пристигане при сравними транспортни условия“, на което пътникът има право съгласно Регламента за правата на пътниците, ползващи въздушен транспорт, в случай на отмяна на неговия полет.

Полетът за репатриране обаче няма търговски характер, доколкото организирането му по принцип се вписва в контекста на мерките за консулска помощ на дадена държава. Всъщност условията на полет за репатриране могат да се различават значително от условията на търговски полет както по отношение на условията за качване на борда, така и по отношение на услугите на борда.  Най-вече опериращите въздушни превозвачи не биха могли да предлагат на пътниците си полет за репатриране като „премаршрутиране“, тъй като не са оправомощени да предоставят на тези пътници право да бъдат превозени с този полет.
Поради това Съдът приема, че полет за репатриране, организиран от държава членка в контекста на мярка за консулска помощ вследствие на отмяната на полет, не представлява „премаршрутиране до крайния пункт на пристигане при сравними транспортни условия“ по смисъла на Регламента за правата на пътниците, ползващи въздушен транспорт, което трябва да бъде предложено от опериращия въздушен превозвач на пътника, чийто полет е бил отменен.

Съдът уточнява освен това, че пътник, който поради отмяната на обратния му полет се регистрира сам за организиран от държава членка полет за репатриране в контекста на мярка за консулска помощ и който е длъжен на това основание да плати на тази държава задължителен дял от направените разноски, няма право на възстановяване на тези разноски от опериращия въздушен превозвач въз основа на Регламента за правата на пътниците, ползващи въздушен транспорт.

За сметка на това такъв пътник може да се позове пред национална юрисдикция на неспазването от страна на опериращ въздушен превозвач, от една страна, на задължението му да възстанови стойността на билета на цената, на която е бил купен, за част или части от неосъществения път или ако полетът повече не изпълнява предназначението си по отношение на първоначалния план за пътуване, както и от друга страна, на задължението му за помощ, включително на задължението му за предоставяне на информация, за да получи обезщетение от този опериращ въздушен превозвач.  Такова обезщетение обаче трябва да бъде ограничено до това, което с оглед на конкретните обстоятелства във всеки отделен случай се оказва необходимо, подходящо и разумно за отстраняване на пропуска на посочения опериращ въздушен превозвач.

1. Регламент (ЕО) № 261/2004 на Европейския Парламент и на Съвета от 11 февруари 2004 година относно създаване на общи правила за обезщетяване и помощ на пътниците при отказан достъп на борда и отмяна или голямо закъснение на полети, и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 295/91 (ОВ L 46, 2004 г., стр. 1; Специално издание на български език, 2007 г., глава 7, том 12, стр. 218).

About De Fakto

Проверете също

Ивайло Дерменджиев: Адвокатурата е притеснена от политическите намерения за промени в Конституцията.

Българската адвокатура е притеснена от политическите намерения за промени в Конституцията. Това заяви за БНР …

ВАС окончателно: Партия „Единение“ на бившия зам. земеделски министър Иван Христанов няма да участва в местните избори

  Тричленен състав на ВАС остави без разглеждане жалбата на Политическа партия (ПП) „Единение“, чиито …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

1 × two =

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.