Извън темите за датата на нацицоналния празник, мандатите на кметовете и служебното правителство, промени, които се отклониха от идеята само за промени в главата за съдебна власт, се очерта още един препъникамък в предложения законопроект на „ПП- ДБ“ за изменения в Конституцията. Това е чл. 3 от проекта, в който записани послания за укрепване на българската държавност, просвещение, образование, култура и прочие. Това предвикаха критичнни отзиви, част от които публикуваме по долу.
Според направеното предложение, §1. чл. 3 се изменя така:
Чл. 3. (1) Българската държавност се основава на ценностите на просвещението, духовността, свободата и равноправието, въплътени в идеите и делото на светите братя Кирил и Методий и техните ученици, на Апостола на българската свобода Васил Левски и на възрожденските будители и революционери.
(2) В утвърждаване на тези ценности образованието, науката и културата и опазването на културно-историческото наследство са стратегически национални приоритети.
(3) Официалният език в републиката е българският. Държавата гарантира и насърчава неговото опазване.
(4) Всички исторически установени в България културни традиции са неразделна част от националното ни културно богатство.
Адв. Адела Качаунова: Неприятна изненада, сякаш българската държавност е застрашена
Изненада и то неприятна предизвиква текстът на чл. 3, който смесва исторически-културни послания, личности и традиции в турлугювеч, който няма как иначе да бъде наречен освен националистически.
Като изключим това е просто лишен от смисъл, а смисълът трябва да е основна черта на една правна норма, била тя и конституционна. Просвещение, духовност, свети братя, апостол на свободата, стратегически национален приоритет – сякаш българската държавност е застрашена.
Къде е заплахата? Ясно, че ПП Възраждане ни говорят, че българската нация ей сега ще изчезне, но защо и ПП-ДБ?!
Какво значи опазване на езика?
Един език се развива и изменя и Институтът за български език към БАН добре знае това. Не изчезва езикът ни, тук е. Само има нужда граматиката да се свежда по човешки начин на учениците, че те да четат и на български, не само на английски.
А културно богатство, което е национално, пък и съдържа „установени културни традиции“ веднага ме кара да мисля къде са установени, списък с културните традиции има ли?
Колко назад в културата и във времето се връщаме, че да ги установим? Наричането на вода такава ли е? Червен конец на ръката? Издигането на пилони и светещи кръстове?
Предлаганите изменения в съдебната власт биха могли да се обсъдят, но член 3 отклони вниманието ми. Може и това да е била целта му.
Чисто процедурно се питам сега кой срок ще се чака, че да се избере нов състав на ВСС – този по ЗСВ от миналата седмица или този от хипотетичния нов § 12?
6 месеца ли имаме за задкулисни преговори и договорки или 3 месеца, (записани в проекта б.р. ), които не се знае откога текат? (Фейсбук)
Адв.Михаил Екимджиев : Удивителна националистическа доктрина
…Паралелно с добрите идеи и намерения има нещо стъписващо в началната част на проекта, където обичайно се залагат основните принципи за развитие на обществото и държавата, ценностите, които трябва да бъдат пътеводна светлина за демократичните общества.
Ще илюстрирам с пример. В известен американски университет по време на баскетболен мач било възложено на студенти да броят пасовете на двата отбора, преди да стигнат до противниковия кош, и да направят изчисления за ефективността на играта. В същото време човек, преоблечен като горила, се разхождал и жестикулирал сред играчите. Почти никой от вторачените в броене на пасовете студенти не е забелязал горилата.
Нещо такова се случва с дебата – говори се най-вече за националния празник. А това изобщо не е задължително да е конституционна тема. Възникват и спорове с мандатите на кметовете и служебните правителства.
Никой обаче не вижда, че в мотивите за конституционна промяна на реформаторските, проатлантически и проевропейски партии ПП и ДБ е възпроизведена националистическа доктрина, която по естеството си е идентична с доктрината на Александър Дугин и Владимир Путин, наречена „Русский мир“ („Руски свят“). В нея обществото е обединено главно от представата за неговото минало, традиции и култура, език и конституционна идентичност. Тази идеология беше определена с резолюция на ПАСЕ от април 2022 като националистическа, превърната в инструмент за воденето на войната в Украйна. Същите опорни точки са заложени от нашите проевропейски и проатлантически партии в мотивите към чл. 3 от проекта.
Същите „ценности“ – традиция, култура и православие, в българската им версия, бяха използвани за бламирането на Истанбулската конвенция. Тълкувайки перверзно Конституцията, Конституционният съд прие, че тя противоречи на конституционната ни национална идентичност. После КС приложи ветеринарно-медицински подход към пола, решавайки, че той е нещо чисто биологично и зависи само от това какво човек има между краката. Въз основа на това Върховният касационен съд, в разрез със стандартите на Европейския съд по правата на човека, забрани промяната на пола в документите за самоличност на българските граждани. В продължение на тази тенденция в проекта за промени в Конституцията са заложени ретроградни, обърнати към миналото и на Изток, а не към Европа принципи. Сякаш ролята на Конституцията не е да очертае перспективите за развитието на обществото ни, а да се превърне във времеубежище.
Чудя се моите колеги и съмишленици от ДБ, от ДСБ, сред които има брилянти конституционалисти, какъвто е и министърът на правосъдието Атанас Славов, не виждат ли погрома върху европейските ценности в тези мотиви?!
Просвещение, завети – това са абстрактни и субективни понятия. Вероятно 90% от съгражданите ни не знаят какво точно означава „ценностите на просвещението“. Тази липса на конкретика дава възможност за произволно и субективно тълкуване на тези понятия в зависимост от политическата конюнктура. Този член повече би подхождал за Конституция от 19 век, когато в Европа се формират повечето национални държави, които държат да почертаят националните си специфики и идентичност.
Вместо тези клишета да бяха дефинирали ясно ценности като човешкото достойнство и свобода, еманципацията на индивида от държавата, равенството пред законите и защитата правата на човека.
Понятието национална конституционна идентичност е едно от изключенията, при които може да се откаже прилагането на правото на ЕС. Когато то е заложено на първо място в мотивите за Конституцията, а едва след него срамежливо е спомената европейската интеграция, всяка европейска конвенция или директива, която се опитва да наложи стандарти за борба с корупцията например, може да се окаже противоконституционна, защото противоречи на рушветчийството като наша културна традиция.
Може да се приеме, че сред културните ценности и традиции са тричането на кучета и патриархалното семейство, в което мъжът-господар малтретира жените и децата..
Колегите от ПП и ДБ изглежда са се предоверили на „конституционалисти“, които нееднократно са излагали ретроградни тези за доминация на т.нар. национална конституционна идентичност, когато е трябвало да бъдат приети основополагащи за европейските ценности актове.
Драматична е разликата между оперативната част в проекта, визираща промените в съдебната система, и тази злополучна първа част.( пред „Сега“)