Въпреки решение на Административният съд – София град, в което се казва, че решениятана комисията за започване на производство по конфискация представляват обществена информация и задължава КПКОНПИ в 14-дневен срок след влизането му в сила, да предистави поискана информация, комиисията чрез серия от процесуални трикове, осуетява изпълнението на окончателния съдебен акт.
„Колкото повече комисията забавя предоставянето на тези решения, толкова повече се засилват съмненията, че ръководството ѝ се страхува от обществената реакция при тяхното разкриване„, отбелязва АКФ.
Решенията са важни, защото именно чрез тях може да се изясни какви проверки са извършени от държавния орган, установените въз основа на тях факти, критериите и правните изводи, довели до образуване на съдебно дело, силно засягащо имуществената сфера на гражданите.
През ноември 2022 г. Административният съд – София град с детайлно аргументирано решение постанови, че решенията за започване на производство по конфискация представляват обществена информация и задължи КПКОНПИ да предостави достъп до тях в 14-дневен срок след влизането на съдебното решение в сила. Решението на съда е окончателно и не подлежи на обжалване.
Вместо да изпълни съдебното решение обаче, комисията подаде иск то да бъде обявено за нищожно и спря административното производство по предоставяне на търсената от АКФ информация.
През март 2023 г. АССГ отхвърли иска на КПКОНПИ за обявяване на съдебното решение за нищожно. Според съда, цитираните от КПКОНПИ в исковата молба основания не представляват пороци, водещи до нищожност на съдебно решение, а твърдението на комисията, че решението е „неразбираемо“, е неоснователно.
Въпреки ясното решение на АССГ за липса на основания за нищожност на решението от ноември 2022 г., КПКОНПИ за пореден път прибягва до процедурни трикове, за да забави разкриването на информацията за решенията си за отнемане на незаконно придобито имущество. През април 2023 г. КПКОНПИ обжалва пред Върховния административен съд решението на АССГ, като по този начин ефективно забавя разкриването им с поне още една година, тъй като първото открито съдебно заседание по делото е насрочено за март 2024 г.
Така ще се окаже, че повече от 2 години след подаване на заявлението за достъп до обществена информация и повече от година и половина след влизане в сила на съдебно решение, задължаващо КПКОНПИ да я предостави, същата все още не е предоставена.
Действията на КПКОНПИ представляват явна злоупотреба с процесуални права. Постановени са решения, в които ясно е отсъдено, че исканата от АКФ информация е обществена по своя характер и няма законови пречки за нейното предоставяне. Налице е надделяващ обществен интерес да се разбере какво е съдържанието на решенията на КПКОНПИ за отнемане на незаконно придобито имущество, какви са мотивите им, каква методология използват.
Колкото повече комисията забавя предоставянето на тези решения, толкова повече се засилват съмненията, че ръководството ѝ се страхува от обществената реакция при тяхното разкриване.
АКФ за пореден път призовава КПКОНПИ да изпълни влязлото в сила съдебно решение от ноември 2022 г., с което съдът я задължи да предостави достъп до решенията в 14-дневен срок. Призоваваме КПКОНПИ да направи решенията си за започване на производство по отнемане на незаконно придобито имущество публични, както и да работи за по-голяма прозрачност при изпълнение на възложените ѝ по закон дейности.
Чакаме решението на ЕСПЧ, тъй като става дума за дело от ключов обществен интерес, при което залогът е да не позволим с процедурни трикове институциите да се отклонят от законовото си задължение своевременно да предоставят на обществото важна публична информация.
От АКФ посочват, че ще следят развитието на производството пред ЕСПЧ и ще информират за хода му своевременно.