Законопроектът предвижда квотите да се преразпределят към Народното събрание, но изборът да става по различно време и в различни легислатури, за да не доминира едно Народно събрание в даден регулатор. Божанков посочва, че „това Народно събрание върви към промени в Конституцията, но процедурата е тежка, а мнозинствата – несигурни“.
Устремът му не дава отговор на един въпрос – в името на разделението на властите ли парламентарното мнозинство и новата му партийна слабост трябва да сложат ръка на всички правомощия в службите, министерствата, институциите и пр. Навремето „бащите на Конституцията“ от ляво и дясно разпределиха умело правомощия между всички власти – именно защото балансът между тях е по-висок висок стандарт от приоритетите на амбициозни партийци.
Защо Божанков не каже кога служебни министри не са се озовавали на парламентарен контрол, нещо с което депутатите дълго запълваха парламентарно време поради липсата на законопроекти, за което председателят на НС Росен Желязков им благодари, когато бе сформирано редовното правителство. Няма да напомняме, че редовното правителство на сегашната партия на Божанков завеща на служебното над 20 непипвани закона по Плана за възстановяване и устойчивост. Дупка, която за десет 10 месеца запълваше служебният кабинет, а бившият му съпартиец Крум Зарков внесе 11 законопроекта като министър на правосъдието – поне имаше какво да критикуват народните избраници, за да оправдаят заплатите си.
Доста далеч отива законотворецът, вярва, че е необходимо да окастри президентските правомощия до пълното им отнемане. Интересно е обаче, авторът като на пожизнен президент ли гледа на Румен Радев – тъй като се наел да ревизира правомощия на държавния глава с оглед на личността. Пък ако някой ден „наш“ човек оглави президенството – колко му е законът да се преработи, нали така, по държавнически!
За подобни геройства се иска мъдрост, улегналост, държавническо мислене, а не елементарна отмъстителност и удобни тези за руското влияние, зад които се крият същинските намерения – властта да поеме всички лостове и да управлява на спокойствие без критики за недоделките й.
Този законопроект ясно ще покаже кой от коя страна застава, пише Явор Божанков. Няма представа колко е прав.
Проф. Пламен Киров: „Не искам да коментирам изказвания на клетия Явор Божанков. Никакъв специалист не е по право, още по-малко по конституционно право. Аз съм му бил преподавател и той е една от големите ми грешки, така че си посипвам главата с пепел тук в ефир – това заяви проф. Плавен Киров пред БТВ.
Всъщност, има една идея на управляващите да бъдат ограничавани президентските конституционни правомощия с гледна точка на служебното правителство и е депозиран проект за изменение на конституцията в този смисъл. На следващо място законовите правомощия, които са по закона за МВР, закона за отбраната и въоръжените сили и редица други закони, където президентът назначава други длъжностни лица определени със закон, също имат намерения да ги ограничат. Това са така наречените споделени правомощия между българския президент и изпълнителната власт, за да се търси баланс в такива чувствителни сфери, където България има стратегически интереси“, коментира още Киров.