Депутатите гласуваха процедурните правила, по които ще се приемат промени в Конституцията. Те бяха приети с гласовет на 107 народни представители, „против“ – 48, а един гласува с „въздържал се“. Проектът на решение бе подкрепен от депутатите от ГЕРБ-СДС, „Продължаваме промяната – Демократична България“ и ДПС. „Против“ бяха депутатите от „Възраждане“, „БСП за България“ и „Има такъв народ“.
От първоначалния вариант на решението отпаднаха текстовете, с които се предвиждаше че предложенията, които не са подкрепени от три четвърти от всички народни представители, но са подкрепени от две трети от депутати, се разглеждат и приемат по реда, предвиден за първо гласуване. След редакционна поправка, предложена от Радомир Чолаков, председател на Комисията по конституционни въпроси, въпросното предложение отпадна и се преие, че всеки народен представител да може да прави писмени предложения по законопроекта.
Решението на НС гласи, че парламентът обсъжда и приема на три гласувания в различни дни законопроекта за изменение и допълнение на Конституцията. Срокът за разглеждане на постъпилото предложение за изменение на Конституцията започва да тече от деня на внасяне на законопроекта, като се изключва времето, през което НС е във ваканция, пише още в приетите процедурни правила. Според тях на първо гласуване законопроектът се разглежда, след като парламентът изслуша доклада на комисията. Вносителите представят мотивите към законопроекта в рамките на 20 минути. При първото гласуване законопроектът се обсъжда и гласува по принцип и в цялост. Обсъждането протича при условията и по реда, предвиден за обсъждане на законопроекти при първо гласуване, като разполагаемото време на парламентарните групи се удвоява. Законопроектът е приет на първо гласуване, ако за него са гласували три четвърти от всички народни представители, предвиждат правилата.
Ако законопроектът получи по-малко от три четвърти, но не по-малко от две трети от гласовете на всички народни представители, се поставя за ново разглеждане не по-рано от два и не по-късно от пет месеца. При новото разглеждане законопроектът се приема, ако за него са гласували не по-малко от две трети от всички народни представители, предвижда решението.
Между второ и трето гласуване не се правят предложения по текстовете, предвиждат още правилата. След второто гласуване комисията по конституционни въпроси представя текста за трето гласуване, като тя може да прави само редакционно-технически поправки. Третото гласуване е предвидено да бъде в цялост и поименно. Законопроектът за промени в Конституцията ще се счита за приет на трето гласуване, ако за него са гласували две трети от всички народни представители, се посочва в решението.
В хода на разискванията Росен Желязков попита вносителите за възможните хипотези в така предложените правила, свързани с необходимото мнозинство от 180 народни представители. Желязков обясни, че ако при повторното гласуване на първо четене не се съберат три четвърти от гласовете на народните представители, се отива на още два месеца отлагане.
Костадин Костадинов ( „Възраждане“), заяви, че това, което е било изчетено, на практика нарушава Конституцията. Започваме със саботаж още в самото начало на един процес, добави той. Според него предложението за решение не трябва да се гласува сега в този му вид.
Надежда Йорданова ( ПП-ДБ) отговори, че мнозинството от две трети е в отговор на конституционното изискване промените да бъдат гласувани с минимум две трети от народните представители.
Започвате да пишете поправки в Конституцията, не можете да напишете процедурните правила, коментира Георги Свиленски от „БСП за България“. Той настоя да се отложи тази точка и да се дадат три месеца за приемане на процедурни правила. Ние от БСП няма да подкрепим нито процедурните правила, нито опитите ви за промяна в Конституцията, каза Свиленски.
Радомир Чолаков, председател на Комисията по конституционни въпроси, посочи, че на два пъти е обърнал внимание, че това са правилата, приети от 43-ото Народно събрание. Те са ползвани винаги, когато се е променяла Конституцията, каза той.