Последни новини
Home / Законът / За лошата законодателна техника, която издава лош държавнически манталитет

За лошата законодателна техника, която издава лош държавнически манталитет

Defakto.bg

Иван Брегов,  Институт пазарна икономика

През последните дни сензационно прозвучава възраждането на две мъртви правни фигури – Пленумът на Висшия съдебен съвет и надзорът за законност, упражняван от главния прокурор.

Последните изменения на Конституцията трансформираха общия съвет на съдии, прокурори и следователи в два отделни административни органа. Спорният въпрос за надзора за законност намери своето безспорно разрешение – беше отменен на конституционно ниво. Така широкото правомощие на държавното обвинение за намеса от името на държавата в сфери на публичния живот, нямащи нищо общо с обвинителните и разследващите функции, за кратко се връща. Важно е да отбележим, че и двете изменения имат за цел да подпомогнат чисто административни процеси докато бъде прието изменението на Закона за съдебната власт в изпълнение на действащите конституционни текстове. Така след само няколко месеца тази законодателна поразия няма да има особено значение. А дотогава все някой на базата на законова делегация трябва да администрира бюджетните въпроси на съдилищата  и прокуратурата /за детайли виж становището на ВКС тук/.

И пределно ясно е на всички, че с нормативен акт от по-ниска степен не може да бъде изменен такъв от по-висока. Със закон не можете да отмените най-висшия държавен правен акт – конституцията. Но имиджовите щети ще се помнят дълго.

Можеше ли да не се стигне дотук?

Да – ако Законът за изменение и допълнение на Конституцията на Република България не беше гласуван между отделните четения само за седмица.  Тогава самата дирекция „Законодателство“ в Народното събрание би имала времето  да прегледа всички текстове. А да не говорим, ако бе организирано пълноценно публично обсъждане на текстовете с професионалните среди.

И тук идва другият въпрос. Дали лошата законодателна техника не издава лош държавнически манталитет, един вид реставрация на най-неприятните години на законодателстване, 2017 – 2021 г. Тогава със закон се преразглеждаха и решения на Конституционния съд и тълкувателната практика на Върховния касационен съд.

А предвидимото и непротиворечиво законодателство е именно основен белег на правовата държава – тази, която стои далеч от имитативното политическо поведение, скрито зад празни фрази като съдебна реформа, евроатлантизъм и всичко от този ред.

Заглавието е на Де Факто

Още по темата тук, тук , тук

About De Fakto

Проверете също

Явор Златанов, ограбен и съсипан, останал с един бъбрек, който работи на 9%”, вече 5 г. не може да си върне парите

„Това не е правова държава, това е схема на глутница хиени“, заяви адв. Михаил Екимджиев …

374 кандидати се явиха на изпит за заемане на 17 длъжности „младши следовател“ в окръжните прокуратури

В Софийския университет „Св. Климент Охридски“ се провежда писменият изпит по обявения с решение на …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.