Меморандумът е опит за политическа търговия, прикрита зад привидни лозунги за спазване на принципи
Няма да подпиша т.нар. меморандум. Това обяви вицепремиерът и министър на външните работи Мария Габриел на пресконференция в сградата на Министерството на външните работи (МВнР). Достатъчно дълго слушах коя е подходящата позиция за Мария Габриел и как трябва да се случат нещата, коментира външният министър.
Всичко има граници. Моите са, че не приемам държавата да се управлява при тотално неспазване на фундаментални принципи на демокрацията, заяви Габриел. Търпеливо дни наред и умишлено не коментирах предложенията за ротация както от страна на премиера Николай Денков, така и от страна на коалицията ПП-ДБ, посочи тя. Чух предложения да си разменим местата с Денков, чух екзотика да добавим още едно ново министерство, за да има за всички място. Излизам от среща на посланиците на ЕС и САЩ, на която ги запознах как аз разбирам управлението на държавата и какво смятам да правя и да не правя, коментира Габриел.
По думите ѝ е обезпокоително, че документът оставя усещането за това държавата да бъде разделена между две коалиции, а независими регулатори, съдебна система, службите и контролните органи да бъдат поделени в нарушение на законодателството на държавата за сметка на лични цели и на партийни интереси. Текстовете от меморандума ясно и категорично сочат, че по същество този документ предлага две политически сили да се споразумеят в абсолютно противоречие с Конституцията, демокрацията и европейската практика, каза Габриел. Тя посочи, че всеки закон, свързан с избора на съответните регулатори и контролни органи, съдържа ясни правила и точни изисквания за заемане на съответната длъжност и там категорично са посочени условията, на които съответното лице трябва да отговаря.
Меморандумът влиза в противоречие с българската Конституция, а тя за мен е основно ръководно начало на правовата държава и нейните разпоредби се спазват безусловно, каза Габриел. Според нея меморандумът е ултиматум и опит за промяна на закони според партийните интереси, а по-подробен прочит показва една-единствена цел – политическо овладяване на независимата съдебна система, контролните органи и регулаторите.
Меморандумът е опит за политическа търговия, прикрита зад привидни лозунги за спазване на принципи, заяви Габриел. Тя отбеляза, че правовата държава се ръководи от принципа за върховенството на закона, създава правна и законодателна уредба. Реформите се правят чрез изменение на законодателството, каквито са единствените възможности на Народното събрание, без да се намесват правомощията на останалите власти, каза Габриел.
Вицепремиерът и външен министър коментира част от предложенията. Относно съдебната реформа Габриел заяви, че тя е приоритет, но и за „най-големия лаик е ясно, че всички амбициозни цели трудно могат да бъдат постигнати в рамките на девет месеца“. Това е програма за цял управленски мандат. Ако беше толкова лесно, защо не го заложихме и постигнахме до този момент, или ще се изискват от мен с ясното съзнание, че няма да могат да бъдат изпълнени, попита Габриел. Относно службите вицепремиерът попита какво налага тези промени и защо е фиксиран срокът 1 юни 2024 г. , който съвпада с предизборната кампания за избор на членове на Европейския парламент. Габриел посочи, че липсват аргументи, мотиви, ясни правила как ще станат тези промени, без да застрашат националната сигурност. Липсата на тези аргументи е доказателство, че това може да бъде тълкувано като пореден опит за заемане на постове, чрез които да бъдат овладявани службите, заяви Габриел.
За електронното управление вицепремиерът посочи, че не е ясно какво налага тази амбициозната дейност в следващите девет месеца. Действащият министър на електронното управление се движи с охрана от няколко месеца, в резултат от заплахи и натиск от народни представители, каза Габриел и добави, че заплахите касаят обществени поръчки. Този казус все още няма яснота и предложението за реформа в това министерство навежда на мисли за опит за замазване на корупционен скандал или овладяване на министерство, коментира Габриел.
Вицепремиерът посочи, че за КЗК се предлага законът да се променя всеки път, в зависимост от това от колко партии се състои коалицията , която управлява в даден момент. По димите ѝ това е недопустимо и грубо погазване на демократичните ценности на обществото ни.
За външната политика черно на бяло е документирано, че външната политика ще се води на два гласа. За мен външната политика се базира на националните интереси и приоритети и България трябва да говори в един глас, каза Габриел.
Тя посочи, че меморандумът е изготвен с хоризонт до декември 2024 г. , но за период от четири години. На всеки девет месеца ли ще се подписват меморандуми или само за деветте месеца, в които премиерът ще е от ГЕРБ, попита Габриел.
Вицепремиерът заяви, че огромна част от управленската програма – еврозона, икономика, образование, здравеопазване, регионална политика, енергетика, липсват от меморандума. Те по-малко ли важни ще бъдат за управлението на страната през този период. Ако целта наистина беше документ, около който управляващото мнозинство да се обедини и по който да управляваме, защо не подписахме през юни 2023 г., както предложихме от ГЕРБ, каза Габриел. По думите ѝ за всички е ясно, че документ, разработен само от едната страна, и изпратен на другата по приложение за чат, не цели постигане на съгласие. Това е саботиране на процеса по разговорите и е проява на всичко друго, но не и на желание за продължаване на съвместното управление, каза още Габриел.
„Продължаваме промяната – Демократична България“ (ПП-ДБ) предложи вчера на ГЕРБ-СДС меморандум за управление, в който е записано, че ако постигането на разбирателство се окаже невъзможно, страните се договарят заедно с изборите за европейски парламент да се проведат и предсрочни парламентарни избори (БТА).