
„Реформата не приключи, а имаше шанс да започне“ – това каза министърът на правосъдието в оставка Атанас Славов в предаването „Защо, господин министър“ по БТВ.
„След промяната в Конституцията, третата амбиция беше изработването на новия Закон за съдебната власт. Времето не стигна за внасянето му в това Народно събрание“, заяви Славов.
Според него „ръчната спирачка“ на редовната изпълнителна власт е била дръпната заради промените в съдебната власт: „Стори им се това движение прекалено бързо и непланирано. Години наред ГЕРБ и ДПС са имали силно присъствие в съдебната власт. То все още е ненакърнено. Седем години след избора на този състав на ВСС все още има силно влияние от парламентарната квота. Само след няколко месеца това щеше да е променено, но сега няма да бъде. Министерството на правосъдието изготви законопроекта, публикуван е за обществено обсъждане. В края на април трябваше да влезе в парламента. За мен обяснението за предсрочните избори е нежеланието да се продължи нататък. Трябваше да се изберат членове на новата антикорупционна комисия, да се избере Висш съдебен съвет и Висш прокурорски съвет“, заяви министърът на правосъдието в оставка.
Славов заяви, че сюжетът с митниците напомня за скандала „Нексо“ – произведен предизборно от прокуратурата. КПКОНПИ има старо ръководство, но вече са назначени служители в разследващото звено. Това е проблем, коментира още той, но е проблем и че именно НС не определи ново ръководство на Антиткорупционната комисия.
Промените в Конституцията
„Промените трябваше да се случат. През последните три години страната ни е управлявана от служебни кабинети или от редовни. На 9 април кабинетът „Денков“ ще се навършват точно толкова дни, колкото е управлявало последно служебно правителство. Като погледнем състава на Министерския съвет, ще видим членове на други служебни кабинети на президента Радев. Новата форма на съставяне на служебно правителството е споделена отговорност. Водещата отговорност е върху кандидата за служебен премиер и силите, които го подкрепят. Отговорност има и президентът, защото той издава указа. Не съм съгласен, че е превърнат в нотариус – той не е нотариус“, каза Атанас Славов. Не беше запитан как държавният глава би носил политическа отговорност за едно правителство, като именно по Конституция му е отнето участие в сформирането му.
Славов изрази неодобрение с номинираната за служебен министър на правосъдието Мария Павлова, която е била служебен министър през 2017 година, а след това е бил зам.-министър на правосъдието. Тя е зам. главен прокурор на и.ф. главен прокурор Сарафов, за когото правосъдният министър на два пъти заяви, че се държи „прилично“.
За мнозина стана ясно все пак защо „новите „управляващите на няколко пъти промениха сроковете за избор на нов ВСС , а независимо от конституционните промени, съдийските и прокурорски съвети работят в стария си състав с изтекъл мандат още преди две години.
Като по правило управляващите пропускат да признаят, че единственото плащане по ПВУ бе направавено именно по време на последното служебното правителство на Радев, включително и заради множеството закони, с които за три месеца бившият му колега Крум Зарков и екипа му, зареди идващия тогава 49 – паралмент – много е сложно новите да заработят успешно без подкрепата на предходните колеги.
С положителен знак министър Славов отбеляза отстраняването на главния прокурор Иван Гешев през неговия мандат, което започна най-напред при Янаки Стоилов и в дух на приемственост солидно бе подкрепено от Крум Зарков.
След общите политически промени безусловно бе прието закриването на спецправосъдието, отнемането на Преторианската гвардия ( Бюрото за защита) от опеката на главния прокурор и връщането му на място – в Министреството на правосъдието, както трудната промяна на няколко правителства за въвеждане на независимо разследване на главния прокурор.