Лидерът на „Възраждане“ Костадин Костадинов заяви, че опозицията внася искане за вот на недоверие към служебното правителство. Под проекта на решение са се подписали 67 депутати от „Възраждане“, БСП и „Има такъв народ“. Искането е мотивирано с „безпрецедентна политическа намеса“, което води до съмнение дали ще може да организира „честни избори“, съобщи БНР. По-рано лидерът на БСП Корнелия Нинова обяви, че вотът на недоверие ще бъде внесен само ако президентът не смени служебния премиер Димитър Главчев.
В друг контекст, според депутатът Делян Пеевски Народното събрание има пълен контрол над служебното правителво. „Ние можем да оказваме пълен контрол над това служебно правителство през залата, през комисиите и през всички правомощия, които имаме като народни представители„, заяви той и задон с Бойок Борисво призоваха а „ПП-ДБ“ да не бягат от авторството си за промени в Конституция.

„Няма как да свалиш доверието си от нещо, което не си избирал“ – коментира задалия се вот на недоверие към служебния кабиннет „Главчев“ Димитър Стоянов, специалист по конституционно и административно право и процес пред „Гласове“. „Вот на недоверие към служебен кабинет“, както предлагат Нинова, Костадинов и ИТН, звучи абсурдно от конституционноправна гледна точка, отбеляза той.
Независимо от непрекъсваемостта в мандата на парламента и промените в процедурата по назначаване на служебно правителство (което пак се назначава с указ на президента), по никакъв начин не е отменено Решение № 20 на Конституционния съд от 1992 г., обяснава юристът.
В РКС № 20 се казва, че „служебното правителство не е обект на парламентарен контрол, който цели реализирането на политическа отговорност“. Форма на такъв контрол е вотът на недоверие. Казано по най-лесен начин, няма как да свалиш доверието си от нещо, което не си избирал. Служебното правителство се назначава с указ на президента, а не се избира с решение на Народното събрание. Когато служебно правителство се е застъпвало с действащ парламент в миналото, то е било обект на ограничен парламентарен контрол, който е изключвал политическата отговорност.
Сега, когато сме в хипотезата на служебно правителство и действащ парламент, няма промяна в тази рамка, коментира Стоянов и обобщи, че „вот на недоверие към служебен кабинет“ е нещо напълно противоконституционно и нищожно от гледна точка на правото, заключи експертът Димитър Стоянов.
Доколкото институтът на служебното правителство, разработен перфектно в Конституцията преди промяната му от мнозинството на 49 – то НС , е оспорен пред КС, а представите на депутатите, че имат пълна власт над него, произнасянето на съда се превръща в абсолютна необходимост. От толкова знайни и незнайни автори на ремонта на служебното правителство, опасността от предизборни разпри видимо се задълбочава.
Служебното правителство се назначава от президента и съществува до избирането на правителство по реда, установен в чл. 99 от Конституцията. Ето защо съдбата му не може да бъде в зависимост от реализирана чрез средствата на парламентарния контрол политическа отговорност. Средствата на парламентарен контрол, не водят до най-тежката му степен – гласуване на недоверие на правителството.
И още: Служебното правителство не е обект на парламентарен контрол, който цели реализирането на политическа отговорност.