Или как българското административно правосъдие изостана от американското по въпроса за съдебния контрол над премахването на паметници обществена собственост
Д-р Васил Петров, съдия в СРС
1 Думата ми е за няколко казуса на българския Върховен съд (ВАС) и един на Общностния съд (Commonwealth court)[2] на щата Пенсилвания. Казусите на българския ВАС са посветени на съдбата на т.нар. Паметник на Съветската армия в гр. София, а делото на пенсилванския съд – на съдбата на статуята на Христофор Колумб, разположена в парк в гр. Питсбърг, Пенсилвания.
Така, както публичните власти и редица обществени групи искат да се премахне от градската среда монументът на Съветската армия като символ на един тоталитарен режим, така и публичните власти и редица обществени групи желаят премахването от градската среда на един символ на белия колониализъм. Но въпросните монументи имат и свои защитници.
2.Едната от двете групи български дела са образувани по жалби на физически лица, на Градски съвет на „Български антифашистки съюз“, със седалище гр. София, „Независимо сдружение Екогласност“, със седалище гр. София, Политическа партия „Русофили за възраждане на отечеството“, срещу решение на Министерски съвет на Република България за промяна статута на мемориален комплекс „Паметник на Съветската армия“ от публична държавна собственост в частна държавна собственост. По тези дела, всичките от които прекратени по подсъдност и изпратени на АССГ, към настоящия момент се открива произнасяне от ВАС – с определение № 9663 от 16.10.2023 г. по адм.д. № 9355/2023 г., състав на IV о. на ВАС е приел, че жалбата на физическо лице е недопустима.
Съображенията на ВАС са, че обявяването на недвижим имот от публична в частна държавна собственост по реда на чл. 6 ЗДС съставлява акт на управление на държавната собственост, който включва, както конституционно правомощие, така и задължение на Министерския съвет на Република България, предвидено в разпоредбата на чл. 106 КРБ. В конкретната хипотеза Министерският съвет е действал в рамките на предоставената му от Конституцията, като централен орган на изпълнителната власт оперативна самостоятелност по стопанисването и управлението на държавното имущество и при съобразяване с изискванията на чл. 6 ЗДС, като е постановил решение за преобразуване на държавната собственост от един вид в друг. Става дума за акт по оперативното управление на държавната собственост, който не засяга права и не регламентира задължения за жалбоподателя, който не обосновава наличие на пряк и непосредствен интерес от оспорване на процесния акт на Министерския съвет, доколкото е безспорно установено, че имотът, описан в решението, е бил публична държавна собственост и същият не е с променен статута като групова недвижима културна ценност и не променя публичния достъп до паметника. В случая не е осъществено реално неблагоприятно засягане на права или законни интереси на жалбоподателя, като същите не са и застрашени.
3.Друга група български дела пред ВАС са с предмет искане за задължаване администрацията и длъжностните й лица да преустановят незаконни действия. Конкретно по адм.д. № 2126/2024 г. на III о. на ВАС – е било наредено да бъдат безусловно прекратени действията, извършвани от длъжностни лица от Областна администрация на Област-София-град по демонтиране и нарязване на бронзовите фигури на „Паметника на Съветската армия“, находящ се в Княжевска градина в гр. София, като това е станало по искане на Сдружение „Изправи се.БГ.“, физическо лице в качеството му на общински съветник в Столичен общински съвет, две физически лица в качеството им на граждани на Република България. А по адм.д. № 1854/2024 г. на III о. на ВАС – е наредено да бъдат прекратени безусловно действията по демонтаж на монумент „Паметник на Съветската армия“, извършващи се в Княжевска градина в гр. София, които не се извършват в изпълнение на представен административен акт или на закона. , като това е станало по искане на Политическа партия „Възраждане“.С определения № 4455 от 10.04.2024 г. и № 4278 от 09.04.2024 г. два състава на ВАС оставят без разглеждане исканията. Аргументите им са, че молителите не са адресати на административен акт или засягащо ги действия; нямат пряк и личен правен интерес да атакуват актове и действия, свързани с присъствието или преместването на паметници в градската среда. Всеки един от тях има правото да изразява мнение по тези въпроси, но доколкото няма засягане на техни субективни права, то и исканията им по чл. 250 АПК са недопустими.

[1] Петров, В. Общият административен акт. С., 2017, с. 151-152.
[2] Вж. Теодоров, Т. 25 години административно правосъдие. сп. „Правна мисъл“, г. V (1939), № 4, достъпно и на сайта https://www.sadebnopravo.bg/biblioteka/2016/5/19/25-
[3] Вж. посоченото у Стайнов, П. Административно право, Обща част, 2 изд. 1942, с. 161-162.
[1] Алюзия към припева на Тодор Колев от песента му: „Как ще ги стигнем американците“.
[2] Междинен, апелативен съд на щата Пенсилвания, функциониращ като висша инстанция с общощатска местна подсъдност по редица въпроси, вкл. административното правосъдие.
Изключително ерудиран и обществено значим коментар на съдия Васил Петров за осакатеното, ограничително тълкуване на ВАС на понятието “ Правен интерес“. Проблемът стои още от създаването на ВАС и в резултат на това тълкуване станаха възможни много и доста крупни придобивания на земи публична, а даже и изключителна държавна собственост по Черноморието и други апетитни места, като се възпрепятстваше правото на граждани, граждански сдружения с правозащитен и екологичен профил, да обжалват административни актове във връзка с тези придобивания.. Имам случай от 2010г. за крупна корупционна сделка с държавен имот, в който два състава на ВАС произнесоха две противоположни решения: с първото с приемаше, че неправителствена организация с екологична насобеност има право на такова обжалване, но при повторното произнасяне от ВАС се наложи това осакатено разбиране на “ правен интерес“, което е критикуване от съдия Петров. Докога!