Съдът, който се произнася по искане за достъп до телефонни разпечатки за установяване на извършителите на престъпление, за чието преследване съответното национално право предвижда възможност за предоставяне на такъв достъп, трябва да има право да отхвърли или да ограничи искания достъп. Това е решение на Пленума на Съда на ЕС по дело C-470/21 | La Quadrature du Net и др, съобщава пресслужбата на СЕС.
Съгласно италианското право разследване за квалифицирана кражба дава основание да се иска разрешение от съд за получаване на телефонни разпечатки от доставчик на електронни съобщителни услуги.
Съдът приема, че достъп до такива разпечатки следва да се предоставя само за данни на заподозрени в тежко престъпление лица, чието с уточнението , че понятието „тежки престъпления“ се определя от държавите членки.
Компетентният да разреши такъв достъп съд трябва обаче да може да го откаже или да ограничи достъпа, ако о установи, че той би довел до тежка намеса в основните права на зачитане на личния живот и на защита на личните данни, ако в съответната държава членка разследваното престъпление не е тежко.
Казусът
В хода на наказателно разследване за квалифицирана кражба на два мобилни телефона прокуратурата в Болцано (Италия) иска от италиански съд разрешение за получаване от всички телефонни оператори на разпечатки от откраднатите апарати, за да установи виновните за кражбата лица.
Италианският съд изразява съмнения относно съвместимостта с Директивата на Съюза за правото на неприкосновеност на личния живот и електронни комуникации1 на италианския закон, въз основа на който е подадено искането, тъй като преследваните с него престъпления са с ниска обществена опасност и не обосновават тежка намеса в личния живот и на защита на личните данни, а италианските съдилища не разполагат с право на преценка дали даденото престъпление следва да се счита за тежко.
Решението
В решението си Съдът приема, че намесата в посочените основни права от предоставянето на достъп до телефонни разпечатки може да се квалифицира като тежка, и потвърждава, че такъв достъп може да се предоставя само до данни на заподозрени в тежко престъпление лица. Съдът уточнява, че значението на понятието „тежки престъпления“ за целите директива се определя от държавите членки. Всъщност приемането на наказателноправни актове е от компетентността на държавите членки, доколкото Съюзът не е приел такива.
Държава членка не би следвало обаче да изопачава посоченото понятие, а оттам и понятието „тежка престъпност“, ако в тази държава предвидил наказание лишаване от свобода с максимален срок не по-малко от три години.
В това отношение Съдът уточнява, че едно такова наказание не е прекалено леко за целта. Освен това определянето на праг, над който максималният срок на лишаване от свобода за престъпление обосновава квалифицирането му като тежко престъпление, не противоречи непременно на принципа на пропорционалност.
За да може да се провери дали няма изопачаване на понятието „тежка престъпност“, особено важно достъпът до съхраняваните данни, когато крие риск от тежка намеса в основните права на съответното лице, да подлежи на предварителен контрол от юрисдикция или независима административна структура.
Освен това упражняващата този предварителен контрол юрисдикция или независима административна структура трябва да има право да откаже или да ограничи достъпа, ако установи, че той води до тежка намеса в основните права, а с оглед на обществените отношения в съответната държава членка разглежданото престъпление очевидно не може да се счита за спадащо към тежката престъпност.
Посочената юрисдикция или независима административна структура трябва да може всъщност да осигури справедлив баланс между нуждите на разследването и основните права на зачитане на личния живот и на защита на личните данни.
1 Директива 2002/58/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 12 юли 2002 година относно обработката на лични данни и защита на правото на неприкосновеност на личния живот в сектора на електронните комуникации (Директива за правото на неприкосновеност на личния живот и електронни комуникации).
Още за тенденцията в решенията на СЕС съдилищата да получават права в полза на потребителите тук