Последни новини
Home / Законът / След допитване, Съюзът на съдиите в България обявява пълна подкрепа на Закона за съдебната власт

След допитване, Съюзът на съдиите в България обявява пълна подкрепа на Закона за съдебната власт

Defakto.bg

Становище на Управителния съвет на Съюза на съдиите относно проекта на Закон за съдебната власт

Татяна Жилова , председател на УС ССБ

Съюзът на съдиите в България в свое становище изразява пълна подкрепа на Закона за съдебната власт, изработен от екипа на Атанас Славов като министър и обявен за обществено обсъждане на 25.03.2024 г.

В него УС на ССБ се спира пунктуално на промените без да посочи нито една критика.   В становището  не се обсъжда   решението на министър Мария Павлова да удължи срока на обществено обсъждане поради множество постъпили критични  становища на прокуратурата, следствието, Гражданския и Партньорския съвет към ВСС и др.  „Противниците“  на закона  настояват  обсъждането на  проекта да започне след  произнасянето на Конституционния съд по дело №1/ 24 г.  за  оспорените промени в Конституцията.

УС на ССБ изразява положителното си становище относно предложения проект на Закон за съдебната власт, като при изготвянето на становището е отчетено мнението на съдии от различни съдилища в страната, обобщено в проведено допитване“, посочват в становището си от   съюза.

Ето и пълният текст на ССБ:

След влизане в сила на измененията в Конституцията на Република България, обнародвани в ДВ бр.106 от 2023 г., е наложително да се приемат съответните им изменения в Закона за съдебната власт (ЗСВ). Това се налага и от изричната норма на параграф 22 от Преходните и заключителни разпоредби (ПЗР) към Закона за изменение и допълнение на Конституцията, която предвижда, че в шестмесечен срок от влизане в сила на закона трябва да се приемат законите, които се отнасят да измените разпоредби от основния закон. Същевременно в параграф 23, ал. 1 от ПЗР се фиксира, че изборните членове на новите Висш съдебен съвет (ВСС) и Висш прокурорски съвет (ВПС) се избират в тримесечен срок от влизане в сила на ЗСВ, който е съответен на новите положения в Конституцията.

В този смисъл предложеният за обществено обсъждане проект за нов ЗСВ отговаря на конституционните изисквания на § 22 и § 23 от ПЗР на Закона за изменение и допълнение на Конституцията – промени в статута на изборните членове на ВСС; промени в начина на избор, състава и правомощията на ВСС и ВПС;  промени в правомощията и структурата на прокуратурата. Същевременно проектът предлага нова уредба на значителен кръг съществени обществени отношения, свързани основно със статута на съдиите, прокурорите и следователите – процедурите по атестиране, повишаване, преместване и дисциплинарно наказване, командироване, както и усъвършенстване на модела на електронното правосъдие.

Считаме, че обявеният за обществено обсъждане проект на Закон за съдебната власт в пълна степен отговаря на измененията в Конституцията на Република България, обнародвани в ДВ, бр. 106 от 2023 г., а предложените нови положения относно статута на съдиите, прокурорите и следователите, както и електронното правосъдие са положителна стъпка за по-ефективно устройство и функциониране на съдебната власт. По-надолу ще изложим съображения по някои от  текстовете на закона, групирани по тяхната последователност в проекта и тематична значимост.

Новата структура на нормативния акт, така както е предложена в проекта, е значително подобрена в сравнение с действащия закон. Тя логически и смислово съответства на конституционната уредба на съдебната власт, като същевременно преодолява вътрешните противоречия и хаотичност на действащия закон, голяма част от тях резултат на многобройните му несъгласувани изменения и допълнения за почти 14-годишното му съществуване.

  1. Относно статута на изборните членове на Висшия съдебен съвет

Подкрепяме предложения текст на чл. 23 от ЗСВ, който е отправна точка за промяна в начина на функциониране на Висшия съдебен съвет.

Според изменения текст на чл. 130а, ал. 5 от Конституцията „мандатът на изборните членове на Висшия съдебен съвет и на Висшия прокурорски съвет е четири години. Те не могат да бъдат преизбирани веднага след изтичане на този срок. Изборните членове на

Висшия съдебен съвет и на Висшия прокурорски съвет запазват своя статут на съдии, прокурори или следователи.“

Считаме, че запазването на статута на съдии, прокурори и следователи означава, че те трябва освен допълнителната си работа в кадровите органи, за продължат да осъществяват основната си конституционна дейност по осъществяване на съдебната власт. Това е така защото „съдържанието на правоотношенията на съдии, прокурори и следователи е изпълнението на техните функции при упражняване на съдебната власт.“[1] Възникването, съдържанието и прекратяването на тези правоотношения,  опосредява упражняването от съдиите, прокурорите и следователите на съдебната власт.

Статутът на съдиите е правно регламентиран в глава девета на действащия Закон за съдебната власт – чл. 160 – чл. 237 ЗСВ. Съществените елементи от статута на съдията включват правилата, уреждащи назначаването и освобождаването, несъвместимостта, атестирането и несменяемостта, командироването,  дисциплинарната отговорност (глава 16, раздел І, чл. 307 – чл. 328 ЗСВ).

Сърцевината на съдийския статут е свързана с обстоятелството, че основната функция на съдията е да осъществява правораздаването по граждански, търговски, наказателни и административни дела – чл. 119, ал. 1 от Конституцията, а негово основно задължение е да решава разпределените му дела в определения срок – чл. 210, т. 1 от Закона за съдебната власт.

Същността на съдебната власт като държавна власт в най-обобщен вид е уредена в Глава шеста от Конституцията. Тя се състои в защита на правата и законните интереси на гражданите, юридическите лица и държавата. Защитата им се осъществява от специфични за съдебната власт функции и правомощия, осъществявани от правосъдието по един уникален ред, като се спазват нарочни съдопроизводствени (процесуални) правила: равенство и състезателност на страните, процесуална защита, установяване на истината (чл. 121 от Конституцията).[2]

Според Решение № 10/2011/15.11.2011 г. на Конституционния съд по к.д. № 6/2011 г., Висшият съдебен съвет пряко обслужва функционирането на съдебната система, а не я ръководи, каквато е например ролята на Министерския съвет в изпълнителната власт. ВСС е органът за кадрово обезпечаване на съдебната система с цел осигуряване нейната независимост.

При правния режим преди изменение на чл. 130а, ал. 5 от Конституцията, Конституционният съд приема в цитираното по-горе решение, че членовете на ВСС, избрани от съдебната квота, с факта на избора им изгубват качеството на съдии, прокурори и следователи за времето на мандата им. Функциите, които те осъществяват като членове на съвета, са присъщи на тези в администрацията, независимо че се касае до администриране в съдебната система. След последното изменение на Конституцията и изричното предвиждане, че изборните членове запазват съдийския си статут, това означава, че те не изгубват качеството си на съдии, следователно трябва да изпълняват основното си задължение по чл. 210, т. 1 ЗСВ, а именно да разглеждат и решават разпределените им дела.

При тези съображения считаме, че изборните членове на ВСС, които  запазват статута си на съдии, следва да осъществяват основното си задължение, а именно да правораздават. Допълнителните административните функции, които те изпълняват като членове на кадровия орган, очевидно нямат правораздавателен характер. Запазването на статута на съдии е несъвместимо с преустановяването на разглеждане на дела. В противен случай запазването на съдийския статут се лишава от съдържание.

Резонно е при запазване на съдийския си статут, изборните членове на ВСС да разглеждат дела при намалена натовареност, както предвижда и предложената от Министерство на правосъдието редакция на чл. 23, ал. 2 от ЗСВ.

Наред с правните аргументи за това изборните членове на ВСС да продължат да разглеждат и решават дела, съществуват и редица съображения от практическо естество. Отдавна е известно, че голяма част от съдиите не са мотивирани да се кандидатират за изборни членове на ВСС поради нежеланието да се откъснат за дълъг период от време от пряката си работа, свързана с разглеждане на делата, и да се занимават изключително с административна дейност.  Откъсването от работа има за последица и отчуждаването им от текущите проблеми в съдилищата, загуба на комуникация с колегите им съдии и в известна степен до деквалификацията им като съдии.

Освен това, организацията на работата във ВСС, наличието на компетентна администрация, съвременните средства за отдалечена и електронна комуникация, улесняват в значителна степен дейността на изборните членове на ВСС и те ще могат да съвместяват работата си в съдилищата и в кадровия административен орган, какъвто опит съществува в периода от 1992 до 2007 г.

2.Процедурата за номиниране и избор на членовете на Висшия съдебен съвет от професионалната квота и от Народното събрание

В проекта се предлага събранието за избор на професионалната квота да се проведе в рамките на два последователни почивни дни, като предварителната подготовка, включваща номинации и избор на членовете на избирателни комисии и секции, изслушването на кандидатите за членове на ВСС и ВПС, да се извърши преди самото събрание. По този начин не само се оптимизира процесът на излъчване на професионалната квота, но също се създава предпоставка за повишаване на избирателната активност.  Подкрепяме проекта в тази част, защото освен по-рационална, организацията на процеса за избор на членовете на ВСС и ВПС от професионалната квота, отстранява голяма част от недостатъците, които са се проявили в практиката до момента.

Подкрепяме и предложението в проекта гласуването за избор на професионалната квота да се извършва с хартиени бюлетини или чрез електронно дистанционно гласуване. Считаме, че при всички положения следва да се запази централизираното провеждане на събранието и гласуването за кандидатите, независимо от начина на гласуване. Създаването на регионални избирателни комисии и гласуване с хартиени бюлетини по места създава предпоставки за нарушения и недоверие в изборния процес.

В проекта са предложени подробни правила за провеждане на дистанционното електронно гласуване, които отговарят на всички изисквания за сигурност на системата за електронно гласуване, поради което подкрепяме проекта и в тази част.

В процедурата за избор на парламентарната квота на ВСС и ВПС са предложени редица положителни нововъведения, които ще доведат, според нас, до демократизиране на процеса и до освобождаването му от политическо влияние:

Предвидени са изисквания към кандидатите за партийна неутралност, като е дадена легална, достатъчно широка, дефиниция на това понятие.

Кръгът на субектите, които имат право да предлагат кандидати за членове на ВСС и ВПС, е разширен – Висшият адвокатски съвет, първите три юридически факултета, според годишния рейтинг на факултетите, изготвен от Министерството на образованието и науката. Това са все гаранции за обективност и партийна безпристрастност на процеса за номиниране на членовете на ВСС и ВПС.

Предвижда се специална номинационна комисия да изслушва кандидатите и да изготвя доклад, даваш оценка за представянето на всеки кандидат и за качествата му, въз основа на публично достъпната информация. Съставът на комисията е гаранция, че оценката на кандидатите ще бъде обективна, като се изключат партийната пристрастност и влияния.

Предоставени са възможности за по-ангажирано участие в процеса за номиниране и изслушване на кандидатите на неправителствени организации, които имат дългогодишна дейност по въпросите на съдебната система.

  1. За структурата и правомощията на ВСС, ВПС и на Общото събрание

Текстовете от закона в тази част стриктно следват новия конституционен регламент за структура, състав и правомощия на новите Висш съдебен съвет, Висш прокурорски съвет и Общото събрание на двата съвета.

Подкрепяме предвидените в чл. 64, ал. 3 и ал. 4 от проекта завишени квалифицирани мнозинства за взимане на решения, засягащи кадровите и дисциплинарни въпроси за съдиите, прокурорите и следователите. Така се гарантира, че съществените решения, свързани със статуса на съдиите ще се взимат с мнозинство, който задължително включва професионалната квота на съдиите.

Подкрепяме предвидената в чл. 72, ал. 1 от проекта възможност, а не задължение, в състава на постоянната Комисия по атестиране и конкурсите да участват действащи съдии. По редица причини в последните години съставът на тази комисия все по-трудна се попълва с действащи съдии, а съществуването на помощни атестационни комисии до голяма степен обезсмисля участието на действащи съдии в състава на комисията.

3.По отношение въпросите за статуса на съдиите – атестиране, конкурси, командироване и дисциплинарна отговорност

Считаме, че предложенията относно атестирането и конкурсите на съдиите, разгледани в цялост и при тяхното добросъвестно приложение в практиката, ще доведат до бързото и предвидимо кариерно развитие на съдиите, а оттам и до по ефективно правораздаване.

В този смисъл подкрепяме предложените промени при атестирането – премахване на изискването за предварително атестиране преди навършване на петгодишен стаж за несменяемост; лимитирането на случаите на периодично атестиране, така че то да се извършва само когато е необходимо след първата атестация за петгодишния период от атестирането за несменяемост – при участие в конкурс за повишаване или преместване, участие в процедура за избор на административен ръководите, при наличие на данни за трайно влошено качество на работата по инициатива на председателя на съда или ИВСС.

Намираме за рационални предложенията в частта за конкурсите, които съвместно с новите положение за атестирането ще доведат до предвидим, обективен и навременен кариерен процес на съдиите.

Подобно на конкурсите за младши съдии в проекта се регламентира задължително периодично годишно обявяване и приключване на конкурсите за повишаване и преместване за всички инстанционни нива в системата.

Промени са предвидени и във формата на конкурса за повишаване – предпоставка за допускане до процедурата е наличие на актуална атестация на кандидата, като е предвидено достатъчно разумно време за нейното изготвяне; оптимизиран е съставът на конкурсните комисии; налице е яснота за начина на оценяване на професионалните качества, като е даден с основание приоритет на данните в атестационния формуляр и проверката на 4 съдебна акта; предвидено е събеседване с кандидатите, които са оценени на първия етап с оценка не по-ниска от 4.50. С така предложените разпоредби са отстранени онези фактори – забавяни при атестиране и изискване на голям брой съдебни дела, които водеха да забавяне на конкурсните процедури с години.

Считаме, че предвидената процедура за повишаване на съдиите във ВКС и ВАС  ще даде по-големи гаранции за обективност, доколкото се отчита становището за професионалните качества на кандидатите на всички съдии от съответната колегия.

В новата глава тринайсета, чл. 324 – 336 от проекта са обособени правилата за командироване на съдиите, прокурорите и следователите. Уредбата е пълна, като държи сметка за различията в професионалния статус на отделните юридически професии; създава силни гаранции, че командироването отново ще придобие същинското си предназначение – да бъде извънреден способ за решаване на извънредни и краткотрайни кадрови нужди, а не скрита форма за кариерен растеж.

По отношение на дисциплинарната отговорност на съдиите, прокурорите и следователите е направена положителна стъпка с разпоредбата на чл. 350, ал. 3, т. 3 от проекта, която предвижда не всяко нарушение на Кодекса за етично поведение да бъде квалифицирано като дисциплинарно нарушения, а само това, което не е маловажно.

4.За обжалването на някои решения на ВСС пред смесен петчленен състав на ВКС и ВАС

В цялата материя за кариерния процес на съдиите (конкурси и дисциплинарни производства) е предвидено решенията на кадровия орган да бъдат обжалвани пред смесен състав, съставен от трима съдии от ВКС и двама съдии от ВАС.

Считаме, че създаването на смесен петчленен състав, включващ съдии от ВКС и ВАС, който да разглежда спорове, свързани със статута на магистратите, в най-голяма степен би съответствало и на установеното в КРБ изискване за разглеждане на делата от независим и безпристрастен съд, доколкото като страни по тези дела участват както съдии от общите, така и съдии от административните съдилища, прокурори и следователи. При това следва да се отбележи, че и понастоящем смесени петчленни състави съществуват като съд за пререкания (чл. 135, ал. 5 АПК), като към настоящия момент съществува и успешно функционира и система, по която се определят съдиите в този състав. ЗСВ също предвижда в чл. 29г, ал. 4 и чл. 29н, ал. 4 произнасянето по въпроси, свързани с избора на членове на ВСС, да се извършва от смесен петчленен състав, състоящ се от трима съдии от Върховния касационен съд и двама съдии от Върховния административен съд, определени на принципа на случайния подбор чрез електронно разпределение.  В този смисъл приложното поле на закона обосновава възможността актовете на ВСС да подлежат на обжалване пред смесен петчленен състав, т.е. законът да е водещ при определянето на компетентния да разглежда споровете съд, а не естеството на обжалвания акт.

В подкрепа на това положение е приетото от Конституционния съд (КС) в Решение № 2 от 14.02.2023 г. по к.д. № 1/2022 г., че конституционният критерий за наличието на административно правораздаване е функционален и произтича от Основния закон, а не е организационен, т. е. обусловен от създаване на структури, които са различни от изброените в Конституцията правораздавателни органи. При това следва да  бъде взето предвид обстоятелството, че правомощието на ВАС да осъществява контрол по законността на конкурсните процедури в съдебната система не е изрично предвидено към настоящия момент в Конституцията. Или, както е посочено в същото решение на КС, за да се изпълни конституционното изискване, според което правораздаването „като дейност по разрешаването на правни спорове от независим орган в рамките на едно състезателно производство“ се осъществява от съдилищата, е достатъчно окончателното разрешаване на спора да бъде предоставено на някое от посочените в  чл. 119, ал. 1 от Конституцията съдилища. Обобщено е, че „щом решаването на правен спор може да стигне до съд, значи изискванията на правовата държава са спазени“.

5.За Инспектората към ВСС и Националния институт на правосъдието (НИП)

Намираме, че процедурата на номиниране и избор на главния инспектор и инспекторите дава засилени гаранции за обективност и безпристрастност на процеса, така че да се ограничат партийните и други нерегламентирани влияния.

Предоставена е възможност на общите събрания на ВКС и ВАС, както и на прокурорите от Върховната прокуратура и на следователите от НСлС да участват в процеса по номиниране; завишени са изискванията към кандидатите за главен инспектор и инспектори, както и проверките, на които ще са подложени с оглед изискванията за безупречна професионална и нравствена репутация.

В глава седемнайсета от проекта са предложени разпоредби относно Националния институт на правосъдието. Одобряваме новите положения, свързани с възможността действащ съдия да бъде избран за директор на НИП ( с право да се върне на заеманата длъжност преди избора след изтичане на мандата); повишената роля на Управителния съвет на НИП в определяне на приоритети и насоките на съдебното обучение; подобрените правила за оценяване на кандидатите за младши съдии, включително и на финалния изпит в края на задължителното обучение.

В обобщение УС на ССБ изразява положителното си становище относно предложения проект на Закон за съдебната власт, като при изготвянето на становището е отчетено мнението на съдии от различни съдилища в страната, обобщено в проведено допитване.

София, 9 май, 2024 г.

Управителен съвет на Съюза на съдиите в България

 

[1]  Стоилов, Я.  Държавната власт, изд. Сиби, С., 2002, с. 88-100

[2] Мръчков, В. За характера на правоотношенията на съдии, прокурори и следователи, бр. 1 от 2002 г. на сп. „Адвокатски преглед”

About De Fakto

Проверете също

Обрат: САС оправда Кирил Петков по делото за клевета, заведено от Слави Трифонов, по което СГС го осъди

Софийски апелативен съд  оправда съпредседателя на „Продължаваме промяната“ Кирил Петков по делото за вреди от …

АдмС – Варна задължи Костадинов да свали от профила си публикации с антисемитско съдържание срещу Лорер

Административният съд във Варна потвърди решение на Комисията за защита от дискриминация (КЗД), което задължава лидера  …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.