Обсесията им да наказват президента и да му режат правомощията, беше с патологични размери
„В сряда, в предаването на БНТ „Още от деня” бившият министър на правосъдието и бивш депутат Атанас Славов си позволи една нечувана манипулация, като хвърли в публичното пространство, че Делян Пеевски бил упражнявал натиск върху Конституционния съд да обяви за противоконституционни измененията на Конституцията, които прие 49-тото Народно събрание. Понеже Пеевски – гарантирам за това като пряк свидетел – беше един от най-енергичните застъпници за това измененията на Конституцията да се случат, не вярвам сега да упражнява натиск за обратното. Но, че Атанас Славов, както впрочем и Христо Иванов в поредица свои интервюта, упражняват системен натиск върху Конституционния съд да остави в сила същите тези идиотски изменения е напълно очевидно“.
Това заявява бившият председател на конституционната комисия Радомир Чолаков (ГЕРБ ) в интервю за „24 часа“,
Пред БНР бившият министър на правосъдието от ПП-ДБ Атанас Славов, заяви: Виждаме как се обръща политическият процес в България. Пеевски се е посветил на това да обезсмисли направените в изминалите няколко месеца реформи. Има информация, че той е правил и опит за влияние върху конституционните съдии, така че всички приети промени да паднат. Очевидно целта е да се върнем изцяло назад – сякаш тази една година управление на ПП-ДБ не се е случила“, каза Славов.
Той напомни, че промените в Конституцията са задали нова рамка, в която да има независим съд и отчетна прокуратура, но тези промени трябва да бъдат изпълнени със съдържание, което става на два етапа – приемането на изцяло новия Закон за съдебната власт и, второ, изборът на нови членове в структурно променения Висш съдебен съвет и Висш прокурорски съвет, ново ръководство на прокуратурата и избор на председател на Върховния административен съд.
Именно тези изявления станаха повод за коментира на Чолаков, който не напусна шефския пост заради натрапвани идеи за промени, дори на финала благодари за оказваното му съдействие.
Интервюто оставя впечатлението, че самият Чолаков се освобождава от отговорност за приетите промени в Конституцията по вътрешно партийни съображения, въпреки, че оглавяваше комисията за поправките й. Няма невинни за част от нововъденията, които са си чист експеримент, извършен от управляващото мнозинството, въпреки недоволството в академичните среди и юридическото съсловие.
Публикуваме част от изявлението на Чолаков пред 24 часа.
.. И е обидно да се търпи повече“, казва Чолаков.
Понеже бях председател на Комисията по конституционни въпроси на 49-тото Народно събрание и понеже всичко се случи пред очите ми, и понеже знам точно кой какво говореше, кой какво предлагаше и кое как стана, с пълна убеденост ви казвам: измененията на Конституцията бяха най-капиталната политическа грешка на ППДБ и най-капиталната юридическа грешка, реализирана със съдействието на т.нар. „конституционно мнозинство”, тоест с ГЕРБ и с ДПС, ever!
Нека обясня защо.
В началото на 49-тото Народно събрание „сглобката” ППДБ-ГЕРБ имаше 133 народни представители. Мнозинство, достатъчно за приемането на всички закони, които можете да си помислите, за провеждането на каквито реформи си пожелаете и за смяна на съставите на всички регулатори, с изключение на Висшия съдебен съвет и на Инспектората към него.
Всичко!
Тъй като ППДБ си бяха присвоили моралната легитимация и можеха да налагат императивно своите представи за реформите, всичко, което те биха поискали щеше да бъде прието. Нагласата в нашата парламентарна група беше такава, че всички, аз включително, бяхме вдигнали ръце и бяхме готови да приемем всичките им предложения за изменения на закони, само и само истерясалите промянаджии да мирясат.
И прословутият им механизъм за разследване на главния прокурор и закона за защита на лицата, подаващи сигнали, всичко!
Още повече, че ни беше ясно, че от всичките им напъни няма да излезе нищо. Механизмът им за разследване на главния прокурор беше противоконституционен, а дори и след като насила го вкараха в Конституцията, за да го узаконят, се оказа ялов.
По закона за сигналите и до ден днешен няма сигнали, защото българите не са доносници и няма да бъдат превърнати в такива със закон. И т.н., и т.н. Всичко щяхме да им приемем. Със 133 гласа.
Но, понеже гордостта, както е известно е най-страшният от смъртните грехове, на колегите от ДБ не им издържаха нервите и те поискаха най-голямото! Да изменят Конституцията! Алфата и омегата на цялата им политическа пропаганда и каузата, която те сами бяха дефинирали като смисъл на съществуването си. И поставиха това като условие за съществуването на „сглобката”. В този момент паднаха в собствения си капан. Защото за изменение на Конституцията са необходими най-малко 160 гласа, което направи абсолютно необходимо привличането на трети партньор. Третият партньор, готов да участва в това начинание беше ДПС.
Христо Иванов лично, собственоръчно, включи ДПС и Делян Пеевски като трети партньор в „сглобката”, за да осигури гласовете за лелеяната си конституционна реформа. Той, лично.
Всичко в 49-тия парламент можеше да се случи и без ДПС, но благодарение на амбициите на Христо Иванов и колегите му вече не можеше. Това е тяхната капитална политическа грешка и сега никакви техни оправдания за „необходими компромиси” не могат да я извинят. Ако не бяха насилвали да променят Конституцията, ДПС нямаше да има тази роля, която получи, 49-тия парламент нямаше да се е разпаднал и ППДБ нямаше да са загубили половината си депутати.
За юридическите грешки е писано много, писал съм и аз и няма да ги обяснявам подробно. Но ще кажа още веднъж, за затвърждаване: всички текстове са на ДБ, даже не и на ПП. Писаха ги Атанас Славов и Надежда Йорданова, на лаптопа на Надежда Йорданова. Христо не пишеше, той само гледаше.
Аз също гледах, защото ръководството на моята парламентарна група беше дало дума, че ще приемем измененията, които те предложат, само и само Христо веднъж завинаги да млъкне. Стисках зъби, мърморех от време на време, но колегите бяха обзети от законодателен бяс, който може да разбере само този, който го е виждал.
С две думи.
Механизмът за назначаване на служебно правителство и изземването на тези правомощия от Президента е грешка. До него се стигна след като се изсмяхме на първото им предложение сваленото редовно правителство да продължава като служебно. Те, милите, наистина си представяха, че свалените Кирил Петков и Бойко Рашков са могли да продължат като служебен кабинет! Както и да е. Приехме им компромисното предложение президентът да назначава от списък, с убеждението, че този механизъм е толкова лишен от здрав разум, че няма как да остане. Обсесията им, обаче, да наказват президента и да му режат правомощията, наистина беше с патологични размери.