
Адвокат Сенжана Миланова
Миналата седмица българският законодател прие изменения в Закона за предучилищното и училищното образование, отнасящи се до забраната за пропаганда в училищата по отношение на “нетрадиционната сексуална ориентация или полова идентичност, различна от биологичната”.
Докато други държави членки на Европейския съюз и самият Европейски съюз предприемат стъпки към равенство за всички и насърчаване на дневния ред на LGBTQIA+,особено в училище, българският парламент избра обратния път! На масата на Народното събрание се сервира нетолерантност и дискриминация. Гледайте надалеч – ври и кипи!

Българските депутати решиха, че в системата на предучилищното и училищното образование ще са забранени действия свързани с извършване на пропаганда, популяризиране или подстрекаване по какьвто и да е начин, пряко или косвено, на идеи и възгледи свързани с нетрадиционна сексуална ориентация и/или определяне на полова идентичност различна от биологичната.
Още повече, е дадена легална дефиниция на нетрадиционна сексуална ориентация, съгласно която „Нетрадиционна сексуална ориентация“ се води “всяка различна от общоприетите и заложените в българската правна традиция схващане за емоционално, романтично, сексуално или чувствено привличане между лица от противоположни полове.“
Ясно е, че даденото от българския законодател определение противоречи на Конституцията на Република България (КРБ), както и на основните права на човека.
Член 6 от КРБ гласи, че, Всички хора се раждат свободни и равни по достойнство и права и съгласно ал. 2 на същия член всички граждани са равни пред закона, като не се допускат никакви привилегии или ограничения на правата, основани на раса, национален или социален произход, етническа самоопределеност, пол, религия, образование, убеждения, политическа принадлежност, лично или обществено положение или имуществено състояние.
Вероятно депутатите ни трябва да се запознаят и с Всеобщата декларация за правата на човека?! В чл. 1 от нея се заявява, че всички хора се раждат свободни и равни по достойнство и права, а съгласно чл. 2 всеки човек има право на всички права и свободи, провъзгласени в тази Декларация.
Училищата трябва да са среда, в която се насърчава толерантност и многообразност. Проучване от 2019 та година на Агенцията по основните права към Европейския съюз (FRA) безспорно показва, че училищата играят важна роля, както позитивна така и негативна, в живота на младите от LGBTQIA+ общността. Преглед на UP4Diversity върху тормоза на младите от LGBTQIA+ потвърждава, че училищата и местата за образование, често са места на насилие и сексуален тормоз върху LGBTQIA+ лицата. В тази връзка, хомофобското насилие и кибертормоза в образователната среда, трябва да бъде решен рано с цел превенция от маргинализиране.
Мнението ми, не само като адвокат, но като човек, вярващ в основните човешки права, е че промените в закона и дадената дефиниция, пряко дискриминират хора, заради сексуалната им ориентация и полово определяне и това ще бъде санкционирано от европейската общност.
Източници:
- https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/project-result-content/fbbd5bb9-0d10-4845-9211-2e539e9422a0/O1_A_Little_Respect_Chapter_2_Europe_Research_Recommendations….pdf
- https://rainbowmap.ilga-europe.org/
- https://europeanacademyofreligionandsociety.com/news/sexual-education-in-europe/
- https://school-education.ec.europa.eu/en/discover/news/creating-safe-and-inclusive-schools-lgbti-youth
Title: On the table of the National Assembly: serving intolerance and discrimination.
Yesterday the Bulgarian legislator enacted amendments in the Law on Pre-School and School Education (Law) concerning the prohibition of propaganda in schools for “non-traditional sexual orientation or gender identification different than the biological one”. While other member states of the European Union and the European Union itself are taking steps towards equality for all and advancing the LGBTQIA+ agenda, especially in school, the Bulgarian Parliament chose the other way! On the table of the National Assembly, it seems they are serving intolerance and discrimination. Look away – it is boiling!

ideas and views concerning nontraditional sexual orientation and gender identification different from the biological one” are to be prohibited.
Furthermore, а legal definition of the nontraditional sexual orientation was implemented in the Law in a separate text. According to it: “nontraditional sexual orientation” is different from the generally accepted and set out in the Bulgarian law tradition understanding for emotional, romantic, sexual and emotional attraction, between individuals from different genders.
It is clear that the given definition by the Bulgarian Legislator goes against the Constitution and against human rights law.
The Bulgarian Constitution’s article 6 stipulates that (1) All persons are born free and equal in dignity and rights.and (2) All citizens* shall be equal before the law. There shall be no privileges or restriction of rights on the grounds of race, national or social origin, ethnic self-identity, sex, religion, education, opinion, political affiliation, personal or social status or property status.
Perhaps the legislators need to get themselves familiar with the Universal Declaration of Human Rights? Article 1 of the Declaration declares that “all human beings are born free and equal in dignity and rights.” Article 2 declares, “Everyone is entitled to all the rights and freedoms set forth in this Declaration.”
All people, including LGBTQIA+ individuals, are entitled to enjoy the protection provided by international human rights law, which is based on equality and non-discrimination. Schools should be inclusive spaces that promote acceptance and diversity. The 2019 Fundamental Rights (FRA) survey unequivocally demonstrates that schools play a key positive or negative role in the life of young LGBTQIA+ people. A literature review by UP4Diversity on bullying of LGBTQIA+ youth confirms that „schools and educational spaces are often breeding grounds for the type of bullying and sexual harassment that LGBT + individuals experience“, and that „the problem of homophobic bullying and cyberbullying in educational spaces and youth organizations needs to be addressed early on in order to prevent the spread of marginalization [of this community]“ (UP4Diversity, 2021, p. 6).
My opinion, not only as a lawyer but as a person who believes in basic human rights, is that this law and definition directly discriminate against people because of their sexual orientation or gender identity.