Върховният административен съд спря делото за отстраняване на Андрей Гюров като подуправител на БНБ и ще отправи преюдициално запитване до Съда на Европейския съюз (СЕС) по казуса.
Днес се очакваше съдебният състав да разгледа по същество делото, образувано по жалба Гюров срещу решение решението на УС на БНБ да го освободи предсрочно от длъжността подуправител и ръководител на управление „Емисионно“ в БНБ.
Председател на съдебния състав е шефът на ВАС Георги Чолаков, на когото отстраненият подуправител поиска отвод, който бе отхвърлен.
Причина за освобождаването на Гюров стана решение на Антикорупционната комисия, че той е несъвместимост на поста заради негово участие като съдружник в дружество с ограничена отговорност и в управителните органи на две неправителствени организации.
Koмиcията обяви, че нямa зaбpaнa члeн нa УC нa БHБ дa yчacтвa в дpyжecтвo c oгpaничeнa oтгoвopнocт и нeпpaвитeлcтвeнa opгaнизaция. Ho тoй e тpябвaлo пpи вcтъпвaнeтo cи в длъжнocт дa yвeдoми pъĸoвoдcтвoтo нa Цeнтpaлнaтa бaнĸa и cъoтвeтнo дa пoлyчи paзpeшeниe зa тoвa. Ocвeн тoвa нe e дeĸлapиpaл тeзи cи yчacтия в пoдaдeнaтa oт нeгo вcтъпитeлнa дeĸлapaция пpeд Koмиcиятa зa пpoтивoдeйcтвиe нa ĸopyпциятa и oтнeмaнe нa нeзaĸoннo пpидoбитoтo имyщecтвo.
Самият Гюров, заведе дело срещу комисията с твърдението, че е изпълнил всички условия на закона и не е в несъвместимост. УС на БНБ прекрати правомощията на Андрей Гюров до окончателно решаване на казуса, стана ясно от позицията на банката,
Според Закона зa БHБ yпpaвитeлят и пoдyпpaвитeлитe на банката не могат дa извъpшвaт дpyгa дeйнocт ocвeн пpeпoдaвaтeлcĸa или ĸaтo члeнoвe нa opгaни нa дpyжecтвa, в ĸoитo БHБ имa yчacтиe. Изĸлючeниe ce пpaви caмo в cлyчaй, чe yпpaвитeл или пoдyпpaвитeл e cтaнaл cлyжeбeн пpeмиep.
На основание процедурния правилник на СЕС, върховните съдии отправят осем въпроса и и искане преюдициалното запитване бъде прието за разглеждане по реда на бързото производство, съобщават от съда. Това ще забави процедурата за решаване на казуса с до година и половина. Ако съдът приеме искането за произнасяне по т.нар. бърза процедура, делото може да бъде възобновено до 2-3 месеца. По обикновения ред – може и до 12 -18 месеца.
Ето и въпросите, които ВАС отправя до СЕС:
- 1. Следва ли да се тълкуват като приложими спрямо всички членове на органите за вземане на решения на национална централна банка, заложените в разпоредбата на чл. 14.2 от Протокол (№ 4) за Устава на Европейската система на централните банки (ЕСЦБ) и на Европейската централна банка (ЕЦБ) критерии за освобождаване на управителя и ред за оспорване на решението за освобождаване.
- В случай, че отговорът на Въпрос № 1 е отрицателен, допуска ли разпоредбата на чл. 14.2 от Протокол (№ 4) за Устава на (ЕСЦБ) и на ЕЦБ, национално законодателство, което въвежда същите критерии за освобождаване на членовете на органите за вземане на решения на национална централна банка, каквито са предвидени за управителя в цитираната правна норма.
- Допуска ли разпоредбата на чл. 14.2 от Протокол (№ 4) за Устава на (ЕСЦБ) и на ЕЦБ, съвместяване на заемането на длъжността управител на НЦБ и участието като съдружник в капиталово търговско дружество с право на част от печалбата на дружеството, съразмерно на дяловото участие?
- Допуска ли разпоредбата на чл. 14.2 от Протокол (№ 4) за Устава на (ЕСЦБ) и на ЕЦБ, съвместяване на заемането на длъжността управител на НЦБ и участието в управителен орган на юридическо лице с нестопанска цел, което съгласно своя устав може да развива стопанска дейност, без да е взето единодушно решение на управителния съвет на НЦБ, каквото се изисква по националното законодателство за извършване на неплатена дейност?
- Допускат ли разпоредбата на чл. 131 от Договора за функционирането на Европейския съюз и чл. 7 от Протокол (№ 4) за Устава на ЕСЦБ) и на ЕЦБ, национално законодателство, което задължава в определен срок от заемане да длъжността членовете на органите за вземане на решения на национална централна банка, в качеството си на лица заемащи публична длъжност по смисъла на националното законодателство, да декларират пред съответен държавен орган своето участие като съдружници в капиталови търговски дружества и участието си в управителни органи на юридически лица с нестопанска цел.
- Допускат ли разпоредбата на чл. 131 от Договора за функционирането на Европейския съюз и на чл. 14.2 от Протокол (№ 4) за Устава на ЕСЦБ и на ЕЦБ, национално законодателство, което задължава в определен срок от заемане да длъжността управител на НЦБ, в качеството си на лице заемащо публична длъжност по смисъла на националното законодателство, да предприеме действия по преустановяване на своето участие като съдружник в капиталово търговско дружество и участието си в управителни органи на юридически лица с нестопанска цел?
- Допуска ли разпоредбата на чл. 14.2 от Протокол (№ 4) за Устава на ЕСЦБ и на ЕЦБ, тълкуване, което третира управител на НЦБ, който е отстранил извън законоустановен срок несъвместимост със заеманата длъжност, като лице, което не отговаря на изискванията, които са необходими за изпълнението на неговите задължения?
- Допускат ли разпоредбата на чл. 131 от Договора за функционирането на Европейския съюз и разпоредбите на чл. 7 и чл. 14.2 от Протокол (№ 4) за Устава на ЕСЦБ и на ЕЦБ, национално законодателство, което позволява на органа, натоварен да установява основанието за освобождаване, за целите и в рамките на това специфично производството да преценява виновното извършване на сериозно нарушение по смисъла на чл. 14, параграф 2 от Устава на Европейската система на централните банки и на Европейската централна банка?
Върховният административен съд спира производството по административно дело № 7373/2024 г. до произнасянето на СЕС. Определението не подлежи на обжалване.