Разколът в ПП „ДПС” доведе до оформяне на две фракции с лидери Ахмед Доган и Делян Пеевски, зад всяка от които застанаха членове и симпатизанти на създадената след рухването на тоталитарния режим и играла важна роля в политическия живот единна партия, регистрирана като „ Движение за права и свободи”, наименование което има символно значение в общественото съзнание.
Със създаването на две, намиращи се в ожесточена конфронтация, фракции, единната ПП „ Движение за права и свободи” фактически престана да съществува и юридическата й регистрация не е съобразена с това новонастъпило обстоятелство. При подаване на заявления за участие в изборите, тази партия фигурира в състава на две коалиции: „ Демокрация, права и свободи – ДПС” и „ Движение за права и свободи – ново начало”. Техните претенции, че всяка по отделно има в състава си и легитимно представлява единната ” ПП – ДПС” са без покритие с реалността и имат за цел единствено да се ползват от политическата значимост на запазената марка „ ДПС”, за да привлекат в новите коалиции повече гласоподаватели от някогашната монолитна партия, тъй като в изборната бюлетина под наименованието „ДПС” ще фигурират кандидатите само на тяхната фракция, а това се отразява и в представителството в РИК и СИК.
В едно демократично общество и правова държава спорът коя от двете фракции може да представлява интересите, идеите и политическата воля на гражданите в управлението на държавата, следва да бъде разрешен на избори, редът и условията за които се уреждат от Изборния кодекс ( ИК ). От тази гледна точка, и в съответствие с Конституцията и ИК, следва да се допуснат и двете фракции за участие в изборите, при равни условия с всички останали политически партии.
Свидетели сме на намеса на държавни институции и съдебни органи в изборния процес, чрез която, в нарушение на разпоредбите на ИК за реда и условията за регистрация на партиите за участие в избори, се дават бонуси на една от фракциите като само на нея се дава правото да се ползва от предимствата, с които се свързва утвърдената в политическия ни живот „ПП – ДПС”, класирана на второ място в последните избори.
Историята с регистрацията на двете фракции е достатъчно добре описана не само от квалифицирани юристи, но и във всички медии. По нея няма спор. Накратко, основните моменти са следните:
ЦИК обявява, че ще започне да приема изискуемите за регистрация документи за регистрация на партии и коалиции, изчерпателно посочени в чл.133 И 140 от ИК от 9.30ч. на понеделник 02.09.2014г. в седалището си, намиращо се в сградата на Народното събрание. Постъпват едновременно заявления от двете коалиции: „ Демокрация, права и свободи – ДПС” и „ Движение за права и свободи – ново начало”, в състава на всяка една от които фигурира „ПП ДПС”. Според чл. 127, ал.2 от ИК „ Всяка партия може да участва във всеки отделен избор само в една коалиция”, което ЦИК правилно съобразява, че е пречка за регистрация и на двете коалиции, но им дава абсурдните указания, всяка една от тях да докаже отрицателното обстоятелство, че ДПС не е част от тях, което, разбира се, те не могат да изпълнят и не го правят. Както и да е, след този гаф ЦИК взема решение, с което отказва регистрацията и на двете коалиции, позовавайки се на цитирания текст на ИК.
Решението е отменено от ВАС и преписката е върната на ЦИК с указание незабавно да регистрира коалиция „ Движение за права и свободи – ново начало”, с мотиви, които представляват дописване на ИК.
Основният аргумент на ВАС е че, заявленията на двете коалиции не са подадени едновременно, защото „ Движение за права и свободи – ново начало” в 00,о5 на 2.09.2024г. е подало заявление по електронен път, с електронни подписи на представляващите я. Това, според съда, дава предимство на тази коалиция, защото според чл. 19, ал.6 от АПК исканията подадени по електронна поща, преди изтичане на даден срок, макар и в извън работно време, се смятат подадени в срок, а и чл. 8, ал.2 от Закона за електронното управление задължава всички административни органи да предоставят всички услуги в рамките на своята компетентност и по електронен път, освен ако законът предвижда особена форма за извършване на отделни действия. ЦИК била нарушила закона като не е регистрирал своевременно това заявление, не му е дал пореден номер, а по – късно го е приложила към подаденото заявление на хартиен носител, подадено едновременно с това на другата коалиция.
На пръв поглед, решението на ВАС изглежда обосновано със солидни аргументи, почиващи на позоваване на норми от други нормативни актове, които според него са приложими и в изборния процес, които дават възможност да се приложи принципа „първият по време е по – силен по право”.
Това разбиране не държи сметка за това, че ИК урежда изчерпателно условията, реда и организацията на изборния процес ( чл.1 ИК), поради което позоваване за други възможности по отношение процедурата на изборния процес, в други нормативни актове, са изключени, тъй като той по своето правно естество е специален закон. Органът, който по силата на ИК организира подготовката и организацията на изборите е ЦИК ( чл. 18 ) и по силата на това правомощие той е приел решение, че регистрацията на партиите и коалициите ще започне на 2.09.2024г. в 9.30ч. поради което всякакви заявления за регистрация преди тази дата и час са без правно значение и ЦИК не е длъжна и няма право да ги регистрира, както правилно не го е регистрирала, а а само го приложила към по – късно подаденото заявление на хартиен носител.
Аргументът на ВАС, че електронното заявление е подадено в срок според правилото на чл. 29, ал.6 от АПК е абсолютно несъстоятелен до степен на абсурд, защото тази норма се отнася „ до искания подадени по електронна поща преди изтичане на даден срок”, а не преди настъпването му.
Независимо от гореизложеното, и като се абстрахираме от извода, че имейла със заявление за регистрация подаден преди настъпване на срока е без правно значение, дори да приемем тезата на ВАС, че това е подадено в срок заявление, становището, че именно последното определя първенството на коалиция „ Движение за права и свободи – ново начало”, не е съобразено с нормативната уредба на процедурата по регистрация на коалиции, според която тя не е еднократен акт завършващ с подаване на заявление, а сложен фактически състав, предвиждащ подаване на изчерпателно посочен набор от множество документи, вкл. банково бордеро за внесен депозит и списък на избирателите подкрепили със своя подпис подписката за регистрация на коалицията, която подлежи на проверка от ГРАО. Цялата тази документация следва да бъде проверена и преценена от ЦИК, за да се установи нейната редовност, в съответствие със законовите изисквания, да се изчака проверката на ГРАО и едва тогава ЦИК може да вземе решение за регистрация на коалицията. Решението на ВАС, че следва да се регистрира посочената коалиция, би имало юридическа стойност само ако процесът на регистрация на „ Движение за права и свободи – ново начало”, би бил завършен с решение на ЦИК. В конкретният случай, намираме се пред висящо производство за регистрация и на двете фракции подали заявления за тази цел, с които се слага само начало на тази процедура. Правилно и законосъобразно ЦИК е отказал регистрация и на двете коалиции, след като е констатирала, че една и съща политическа партия фигурира в състава им.
От това следва, че за да участват в изборите и двете фракции трябва да елиминират партията „ ДПС” от създадените от тях коалиции. Дали марката „ ДПС” може да фигурира като допълнителна абревиатура в променено наименование на коалицията, почиващо на друга разшифровка на инициалите „ ДПС” – „Демокрация, права и свободи – ДПС” вместо „ Движение за права и свободи – ДПС”- е отделен въпрос, по който може да се разсъждава и спори. В исторически аспект имаме аналогичен случай след разцеплението в СДС и регистрирането за изборите през 1991 г. на три СДС –та: СДС –движение, СДС – център и СДС – либерали. Регистрирането им с използването и от трите на абревиатурата „СДС” не беше проблем и спорът беше само за синята бюлетина, която беше дадена на СДС – движение, при доста спорни обстоятелства.
Не зная дали членовете на състава от ВАС произнесъл коментираното решение имат представа и си дават сметка, че игнорират една добра, трайна практика на ЦИК, още от създаването му, по отношение регистрацията на партии и коалиции, Заявленията за регистрация и приложенията към тях се депозират лично от упълномощените представители на партиите и коалициите и тази процедура е публична и открита за медиите, което дава възможност за обществен контрол върху дейността на комисията. Важна подробност е, че приемащите не са само регистратори, а още в този момент проверяват и могат да дадат указания за попълване на празноти и те именно са докладчици пред пленарния състав на ЦИК за приемане решение за регистрация или отказ от такава.
Ако искаме да бъдем в крак със съвременните достижения за електронните връзки, тази възможност следва да бъде законодателно уредена с допълнения към ИК и да важи за всички заявители за участие в изборите, а не като алтернативна възможност по усмотрение на някои от тях, защото води до нееднаквото им третиране и, както виждаме, създава проблеми. Допускането на такава възможност, по силата на едно съдебно решение, представлява недопустимо дописване на ИК.
Това решение би следвало да бъде отменено и да се възстанови равното третиране на двете враждуващи помежду си фракции, както трябва да бъде в съответствие с принципите на ИК, а също и с факта, че водачите на двете фракции са с равни права като наследници на бившата монолитна партия. Ако това не стане, ВАС с право ще търпи не просто критика, а обвинения, че е зависим от една личност, спрямо която има основателни подозрения, че има неправомерно влияние в съдебната система.
Впрочем, да оставим на избирателите да определят коя от двете фракции е легитимен представител на една партия, която започна своето съществуване в зората на демократичните промени като движение за права и свободи, но след повече от 30 години съществуване се утвърди като съществен фактор за формиране на корупционния модел в дейността на политическите партии.
*Aвтopът e юpиcт c дългoгoдишeн cтaж. Бил e cъдия и нapoдeн пpeдcтaвитeл във Beлиĸoтo нapoднo cъбpaниe, ceĸpeтap нa Cъвeтa пo зaĸoнoдaтeлcтвo ĸъм Mиниcтepcтвoтo нa пpaвocъдиeтo, пapлaмeнтapeн ceĸpeтap нa cъщoтo, зaм.-пpeдceдaтeл нa Цeнтpaлнaтa избиpaтeлнa ĸoмиcия. B мoмeнтa e aдвoĸaт.
За всяко прасе – рано или късно идва Коледа