Ветото на Президента е напълно основателно и адвокатите го подкрепят. Законопроектът не само, че не бе съобразен с решенията на СЕС, постановени по съединени дела С 427/2016, и С 428/2016 г, както и с решение на СЕС по дело 438/2022 г. каквато би следвало да е целта на съставянето му, но и разработен в пълно противоречие с тях, което го направи негоден за внасяне в НС.
Това коментира адв. Стефка Манева в писмо до Де Факто. Повод са върнатите за ново обсъждане промени в адвокатския закон от президента и вчерашната декларация, представена от името на адвокатските колегии в страната, според която те се готвят за стачни действия срещу наложеното вето.
Адв. Манева посоча още, че, той ( законът) влезе в противоречие с основните във връзка с разпоредби на Договора за Европейски съюз- с чл.4 т.3 от същия, задължаващ държавите -членки да вземат всички общи и специални мерки, необходими за гарантиране изпълнението на задълженията, произтичащи от договорите или от актовете на на ЕС. И най-вече с разпоредбите на Договора за функционирането на Европейския съюз, разпределящи компетентността за приемане на законодателни актове между органите на ЕС и националните парламенти – чл. 2 т.1 във връзка с чл. 3 т. 1, които предоставят правото да законодателства в областта на конкуренцията в изключителната компетентност на органите на ЕС, като отнемат възможността на националните парламенти да приемат закони в тази област, с изключение на случаите, при които националният парламент е оправомощен за това от съюза или за прилагането на актовете на съюза.
И стана тя -„хитрата сврака с двата крака“, от много хитруване, от опитите съзнателно да бъдат заобиколени решенията на СЕС, чрез внасяне на друг законопроект, свързан с последиците, произтичащи от решение 438/22 г. на СЕС, вместо да бъде съставен и внесен законопроекта, привеждащ в изпълнение решенията на СЕС, ВАдС , в частност В. Гигова, постави националният парламент в невъзможност да приеме заобикалящия му решенията на СЕС законопроект.
И сега виновен за това се оказа държавният глава, който с упражняването на коституционното си правомощие за налагане на вето, създавал пречки за окончателното му приемане .. Предстои да разберем, дали лобиският 50-ти парламент ще успее да разбере, че не притежава правомощия за приемането на ЗИД за изм.и доп. на ЗА, поради това, че законът не попада в изключенията, предвидени в чл. 2 т.1, тъй като той не е закон, приет по изпълнение на решенията на СЕС , или ще си позволи да навлезе в изключителната компетентност на Европейският парламент, поставайки държавата ни в положението на некоректен член на ЕС.
Същото е и закона за етажната собственост, също непопадащ в чл.2 т.1 СЕС