Последни новини
Home / Актуално / Хасан Азис до прокуратурата: Ще спазвам закона, но в него не пише, че „Подписка“- та е „Задължително заселване“

Хасан Азис до прокуратурата: Ще спазвам закона, но в него не пише, че „Подписка“- та е „Задължително заселване“

Defakto.bg
По делото не само не съществуват факти за опасност от моето укриване , но е и опровергана дори хипотетичната опасност от укриване с оглед процесуалното ми поведение и данните за личността ми. Аз съм бил заместник областен управител на Област Кърджали в периода 2001 г.-2003 г., пет мандата съм бил кмет на Община Кърджали през периода от 2003 г.- 2023 г. Бил съм пет мандата заместник председател на Националното сдружение на общините в Република България. Два мандата съм бил заместник председател на ПП ДПС. Известна публична личност съм. Преподавател съм в Бургаския свободен университет, пише до АП – Пловдив Хасан Азис..
След казуса със задържането на  Джейхан Ибрямов,  станал повод експерти и  учени  да разяснят  азбучни правила  за  имунитета на народните представители,    дойде ред за обяснения и  що е то мярката за неотклонение  „подписка“, наложена на бившия кмет на Кърджали Хасан Азис.

Общото между Азис и Ибрямов, е че заемат важни постове на партийно ниво, единият е организационен секретар на ДПС, а другият отговорник за организацията на изборите в чужбина.  За разлика от Ибрямов Азис не е кандидат-депутат, но е  емблематична  фигура на ДПС, казват, приемана добре от избирателите в южната ни съседка.

Вътрешната информация кой кой е и какво може, е добре известна на „феномените“, още преди  Новото начало да поиска цялата партия за себе си. Познанието  удобно обслужва отстрела  на опасните в  ДПС-Доган за каузата на ДПС – Пеевски,   умело покрепяна от високопоставени силоваци на държавна служба в страната.

Посред изборната кампания, прокуратурата  активира обвинение от 2022 г. срещу Хасан Азис, че  при неговото управление, общината е договорила директно поръчка за почистване на дере в един от кварталите на Кърджали за 68 хил. лв. при положение, че прагът за възлагане е бил 60 хил. лв.

На 7 октомври бившият кмет  получи обвинение, по което му бе наложена мярка мярка за  неотклонение „Подписка“  с изричната забрана от прокуратурата да напуска града.

До този момент той е имал изрядно поведение по разследването и не е давал знаци, че ще се отклони от него.

Междувременно делото е прехвърлено от Окръжна прокуратура – Кърджали в Окръжна прокуратура Пазарджик, един от регионите  на Пеевски.  „Подписка“ остана под контрола на МВР.

Извън страстите за власт,   въпросът отново опира до непозволени ограничения на човешките права, които Хасан Азис и  адвокатът му  Елисавета Пенчева обжалват.

Ще спазвам закона, но ще напускам града

Бившият кмет уведомява Окръжна прокуратура  Пазарджик, че ще спазва закона, но не и  указанията да не напуска града, защото прокуратурата, превратно прилага мярката.

В  жалба пък до Апелативна прокуратура – Пловдив  настоява  подписката му  да бъде отменена. Наред с правните  съображения, той информира апелативните прокурори, че: “ В качеството си на член на Централния съвет на ДПС съм ангажиран с  решение на ЦОБ в подготовката на изборите за Народно събрание, които предстои да се проведат на 27.10.2024 г., като отговарям за тази подготовка за районите Кърджали, Европа и Турция. В това си качество ми се налага да пътувам постоянно в страната и в  чужбина“.

Подчертава, че мярката за неотклонение „подписка“ не ограничава правото на гражданите на свободно придвижване, което е гарантирано както с чл. 35 от Конституцията, така и с разпоредбите на чл. 2 от Протокол 4 към Европейската конвенция за правата на човека, чл. 21 от Договора за функционирането на Европейския съюз (ДФЕС).

В уведомление до ОП- Пазарджик Азис е отбелязва:   „Разбирането, че „местоживеене“ означава градът, в който е регистриран адресът на лицето – постоянен или настоящ, не намира никаква опора в закона.  Този подход създава  повече ограничения на лицата, по отношение на които е наложена мярката за неотклонение „подписка“ спрямо лицата с по-тежка мярка за неотклонение – „гаранция“, за които не се твърди, че не могат да се движат свободно.

 

За разликата между подписката и задължителното заселване

В българското наказателно право забраната за напускане пределите на дадено населено място е съществувала единствено като наказание „задължително заселване без лишаване от свобода“, регламентирано в чл. 37, ал. 1, т. 5 НК и отменено с изменение на закона, Д.В. бр. 92/2002 г.   Според отменената през 2002 г. редакция на чл. 48 НК  „ал. 1) Задължителното заселване представлява установяване на осъдения на досегашното му местоживеене или на друго определено населено място за срок от една до три години… ал. 3) Осъденият на задължително заселване може да излиза извън района на своето местоживеене само с разрешение на съответния прокурор или на друг овластен за това държавен орган.“ Ал. 6) (Нова – ДВ, бр. 28 от 1982 г.) Ако осъденият на задължително заселване без основателна причина откаже да работи, съдът заменя задължителното заселване с лишаване от свобода, като за три дни задължително заселване определя един ден лишаване от свобода.

С днешна дата създаването на ограничения на обвиняемия, подобни на задължително заселване,  които не са предвидени в закона  представлява недопустим произвол, е изтъкнато до ОП – Пазарджик.

Допълнително следва да се посочи и че НПК не предвижда задължение на лицето, спрямо което има постановена мярка за неотклонение „подписка“  да се подписва където и да било, казва Азис.  Дава и обяснение, че единствено в НК, чл. 42 б, се предвижда периодично явяване и подписване пред държавен служител, но като пробационна мярка, т.е. само спрямо осъдени лица, на които е наложено наказание „пробация“.

До прокурорите от Апелативна прокуратура – Пловдив  Азис посочва, че  представата, че  наложената му мярка е задължително ограничение, само защото прокурорът го е привлякъл като обвиняем,  противоречи на презумпцията за невиновност, както и на разбирането, че мерките за процесуална принуда нямат репресивен (санкционен) характер.

И още: Мярката за неотклонение „подписка“ съгласно чл. 60, ал. 3 НПК действително се контролира от органите на МВР, но това  се извършва като органите на МВР проверяват дали лицето не е променило настоящия си или постоянен адрес, който се отразява в личната карта на българския гражданин (чл. 26, ал. 1 т. 5 от Закона за българските лични документи).

В заключение Азис е казва, че   „по всяко време на разследването ще бъда на  разположение на органите на досъдебното производство“. Посочил е и телефона на адвоката си.

 

 

За изкушените от от правото, публикуваме автентичното съдържание и на двата документа, отправени до прокурорските органи от Хасан Азис.

 

УВЕДОМЛЕНИЕ

ДO ОКРЪЖНА ПРОКУРАТУРА – ПАЗAРДЖИК

КОПИЕ: КОМИСИЯ ЗА ПРОТИВОДЕЙСТВИЕ   НА КОРУПЦИЯТА-СОФИЯ

от доц.д-р ХАСАН АЗИС ИСМАИЛ, с постоянен адрес в гр.Кърджали,     ул.“Деде Агач“ №1, вх.А, ап.1, с ЕГН …, обвиняем   по ДП №КПК-ДП-50/2024 г. по описа на КПК и пр.пр.№2293/2024 г.    по описа на Окръжна прокуратура-Пазарджик

 

  УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН /ГОСПОЖО/ ПРОКУРОР,

                          

                         С Постановление за привличане  от 27.09.2024 г.  по ДП №КПК-ДП-50/2024 г. по описа на КПК и пр.пр.№2293/2024 г.  по описа на Окръжна прокуратура-Пазарджик съм привлечен в качеството на обвиняем за извършено престъпление по чл.282, ал.2, във вр. с ал.1, във вр. с чл.26, ал.1 от НК, като ми е определена мярка за неотклонение „подписка“.

Съгласно разпоредбите на НПК мярката за неотклонение „подписка“ предвижда задължение за обвиняемия да не напуска местоживеенето си без да уведоми за това съответния орган. „Напускане“ на местоживеенето не означава, че обвиняемият няма право да се движи свободно из страната и чужбина. Напускане на местоживеенето означава забрана за промяна на местоживеенето, която да препятства възможността за призоваване на лицето за явяване пред органите на досъдебното производство и съда. Защото основната единствената цел на мярката за неотклонение е да гарантира участието на лицето н делото.

Местоживеенето на лицето е мястото, където е неговият адрес по смисъла на чл. 89 от Закона за гражданската регистрация (ЗГР)  – ал. 1 „Адресът е еднозначното описание на мястото, където лицето живее или където то получава кореспонденцията си“ и ал. 2 „Адресът в Република България се състои задължително от името на областта, общината и населеното място.“

ЗГР задължава всеки български гражданин да има „постоянен адрес и настоящ адрес“ – чл. 90, ал. 1 ЗГР – „всяко лице, подлежащо на гражданска регистрация по този закон, е задължено да заяви писмено своя постоянен и настоящ адрес“, а според чл. 91 ЗГР „Адресната регистрация на лицето е отразяване на постоянния и настоящия му адрес в регистъра на населението“.

Следователно промяна на местоживеенето е промяна на адресната регистрация – промяна на постоянния или настоящ адрес без да се уведомят съответните органи.

Мярката за неотклонение „подписка“ съгласно чл. 60, ал. 3 НПК действително се контролира от органите на МВР, но това в случая се извършва като органите на МВР проверяват дали лицето не е променило настоящия си или постоянен адрес, който се отразява в личната карта на българския гражданин (чл. 26, ал. 1 т. 5 от Закона за българските лични документи).

Разбирането, че „местоживеене“ означава градът, в който е регистриран адресът на лицето – постоянен или настоящ, не намира никаква опора в закона. Този подход създава и повече ограничения на лицата, по отношение на които е наложена мярката за неотклонение „подписка“ спрямо лицата с по-тежка мярка за неотклонение – „гаранция“, за които не се твърди, че не могат да се движат свободно.

Мярката за неотклонение „подписка“ не ограничава правото на гражданина на свободно придвижване, гарантирано както с чл. 35 от Конституцията, така и с разпоредбите на чл. 2 от Протокол 4 към Европейската конвенция за правата на човека, чл. 21 от Договора за функционирането на Европейския съюз (ДФЕС); дял IV и дял V от ДФЕС; чл. 45 от Хартата на основните права на Европейския съюз, чл. 13 от Всеобщата декларация за правата на човека, приета и провъзгласена с резолюция 217 А (III) на Общото събрание на ООН от 10.12.1948 г.: „1. Всеки човек има право свободно да се придвижва и да избира своето местожителство в пределите на всяка държава; 2. Всеки човек има право да напусне всяка страна, включително и своята, и да се връща в страната си“. 

В българското наказателно право забраната за напускане пределите на дадено населено място е съществувала единствено като наказание „задължително заселване без лишаване от свобода“, регламентирано в чл. 37, ал. 1, т. 5 НК и отменено с изменение на закона, Д.В. бр. 92/2002 г. Според отменената през 2002 г. редакция на чл. 48 НК  „ал. 1) Задължителното заселване представлява установяване на осъдения на досегашното му местоживеене или на друго определено населено място за срок от една до три години… ал. 3) Осъденият на задължително заселване може да излиза извън района на своето местоживеене само с разрешение на съответния прокурор или на друг овластен за това държавен орган.“ Ал. 6) (Нова – ДВ, бр. 28 от 1982 г.) Ако осъденият на задължително заселване без основателна причина откаже да работи, съдът заменя задължителното заселване с лишаване от свобода, като за три дни задължително заселване определя един ден лишаване от свобода.

Създаването на ограничения на обвиняемия, които не са предвидени в закона  представлява недопустим произвол.

Допълнително следва да се посочи и че НПК не предвижда задължение на лицето, спрямо което има постановена мярка за неотклонение „подписка“ да се подписва където и да било.

Това е така и защото единствено в НК, чл. 42 б, се предвижда периодично явяване и подписване пред държавен служител, но като пробационна мярка, т.е. само спрямо осъдени лица, на които е наложено наказание „пробация“.

Предвид изложеното Ви уведомявам, че след наложената ми мярка за неотклонение „подписка“ с Постановление за привличане  от 27.09.2024 г.  по ДП №КПК-ДП-50/2024 г. по описа на КПК и пр.пр.№2293/2024 г.  по описа на Окръжна прокуратура-Пазарджик,  ще съобразя поведението си със закона, като ще се явявам всеки път при призоваване пред органите, които ръководят процеса, но няма да търпя ограничения на правото си на свободно придвижване, на труд и на пълноценно участие в политическия живот на страната.

Заявявам, че по всяко време на разследването съм на разположение на органите на досъдебното производство, които могат да ме призовават за извършване на процесуално-следствени действия  на следния мой личен мобилен телефон 0887498416 или чрез упълномощения от мен адвокат по делото Елисавета Минкова Пенчева-адвокат при АК-Кърджали на мобилен телефон 0887 808 812.

09.10.2024 г.,  С УВАЖЕНИЕ:

      ДO АПЕЛАТИВНА ПРOKУРАТУРА – ПЛОВДИВ

             ЖАЛБА

 

от доц.д-р ХАСАН АЗИС ИСМАИЛ, с постоянен адрес в гр.Кърджали,     ул.“Деде Агач“ №1, вх.А, ап.1, с ЕГН …, обвиняем   по ДП №КПК-ДП-50/2024 г. по описа на КПК и пр.пр.№2293/2024 г.    по описа на Окръжна прокуратура-Пазарджик

                         УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН /ГОСПОЖО/ АПЕЛАТИВЕН ПРОКУРОР,

                        

           С Постановление за привличане от 27.09.2024 г. по ДП №КПК-ДП- 50/2024 г. по описа на КПК и пр.пр.№2293/2024 г. по описа на Окръжна прокуратура- Пазарджик съм привлечен в качеството на обвиняем за извършено престъпление по чл.282, ал.2, във вр. с ал.1, във вр. с чл.26, ал.1 от НК, като ми е определена мярка за неотклонение „подписка“.

Горепосоченото Постановление ми е връчено на 07.10.2024 г. в присъствието на защитник. Същото е неправилно и незаконосъобразно поради
следното:
1. Безспорно е, че мерките за процесуална принуда не са наказание и се налагат
на обвиняемия, само когато по делото са налице данни, че без тях съществува опасност
обвиняемият да се укрие, да извърши престъпление или да осуети производството или
изпълнението на влязлата в сила присъда. (чл. 57 НПК). Конституцията, чл. 31, ал. 4, забранява
на обвиняемия да се налага ограничения, които не са необходими за развитието на
производството.
По делото не само не съществуват факти за опасност от моето укриване , но е и
опровергана дори хипотетичната опасност от укриване с оглед процесуалното ми поведение и
данните за личността ми. Аз съм бил заместник областен управител на Област Кърджали в
периода 2001 г.-2003 г., пет мандата съм бил кмет на Община Кърджали през периода от 2003 г.-
2023 г. Бил съм пет мандата заместник председател на Националното сдружение на общините в
Република България. Два мандата съм бил заместник председател на ПП ДПС. Известна
публична личност съм. Преподавател съм в Бургаския свободен университет.

   2. Буквалният прочит на разпоредбата на чл.60, ал.1 от НПК води до извода,
че тази най-лека мярка за неотклонение по-същество значително ограничава правото на
свободно придвижване, правото на труд и правото на участие в политическия живот на
страната.
Безспорно е и в теорията, и в съдебната практика, включително и в практиката
на Европейския съд по правата на човека в Страсбург, че тежестта на обвинението сама по себе
си, независимо от поведението на подсъдимия, не може да обоснове налагането на
ограничителни мерки. Тази мярка се налага, когато от доказателствата по делото се установява,
че тя е необходима, т.е. в тези изключителни случаи, когато опасността от укриване е доказана.
Прокурорът изглежда счита, че самото качество на „обвиняем“ налага
ограничения, с които лицето трябва да се съобразява. Качеството на обвиняем/подсъдим
поначало не е свързано с ограничения. Привличането на лицето в качеството на обвиняем не
влече задължително вземането на мерки за процесуална принуда спрямо него. Вярно е
обратното – мерки за процесуална принуда се вземат единствено след установяването на
необходимите за това предпоставки, свързани с доказана (а не хипотетична) възможност
обвиняемият да попречи за нормалното развитие на процеса.

3.Постановката, че качеството на обвиняем предполага задължително
ограничения представя мерките за процесуална принуда като наказание, което лицето трябва да
търпи само защото прокурорът го е привлякъл в това качество. Подобна теза противоречи на
презумпцията за невиновност и на твърдо установената постановка, че мерките за процесуална
принуда нямат репресивен (санкционен) характер.
Опасностите по чл. 57 НПК следва да бъдат реални, а не хипотетични. Те
следва да бъдат изведени от доказателствата по делото, установяващи поведението на
подсъдимия. По делото е безспорно, че съм имал безупречно процесуално поведение. Това е
достатъчно, за да обоснове извод за липса на опасност от укриване, както и за липсата на
необходимост да ми бъде определяна мярка за неотклонение, макар и най-леката такава.
   4. В качеството си на член на Централния съвет на ДПС съм ангажиран с
решение на ЦОБ в подготовката на изборите за Народно събрание, които предстои да се
проведат на 27.10.2024 г., като отговарям за тази подготовка за районите Кърджали, Европа и
Турция.
В горното си качество ми се налага да пътувам постоянно в страната и в
чужбина.
5. Заявявам, че по всяко време на разследването съм на разположение на
органите на досъдебното производство, които могат да ме призовават за извършване на
процесуално-следствени действия на следния мой личен мобилен телефон 0887498416 или
чрез упълномощения от мен адвокат по делото Елисавета Минкова Пенчева-адвокат при АК-
Кърджали на мобилен телефон 0887 808 812.

Ето защо Ви моля в рамките на своите правомощия да се произнесете с
Постановление, с което да отмените наложената ми с Постановление за привличане от
27.09.2024 г. по ДП №КПК-ДП-50/2024 г. по описа на КПК и пр.пр.№2293/2024 г. по
описа на Окръжна прокуратура-Пазарджик  мярка за неотклонение „подписка“.
Прилагам Решение №2/17.09.2024 г. на ЦОБ на ППДПС.

About De Fakto

Проверете също

Пленумът на ВСС прие проект за промени в съдебния закон, които изпраща на министъра на правосъдието

На днешното си заседание Пленумът на Висшия съдебен съвет прие предложението за изменение и допълнение …

КС „зачерта“ разпоредбата чл. 343в, ал. 3 от НК за шофиране с отнета книжка, като опасност за произвол

Конституционният съд (КС) обяви за  противоконституционна  разпоредбата на чл. 343в, ал. 3 от Наказателния кодекс …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.