Като налагат забрана за членуване в местни политически партии на граждани от държави членки, които нямат чешко или полско гражданство, но пребиват в двете страни, Чехия и Полша нарушават правата на гражданите на Съюза да бъдат избирани в общинските и европейските избори. Тази забрана не може да бъде обоснована със съображения, свързани със зачитането на националната идентичност.
Това е решение на Съда на ЕС по дела C-808/21 и C-814/21 на Комисията срещу двете държави, съобщи пресцентърът на съда.
Правото на Съюза предоставя на гражданите на Съюза, пребиваващи в държава членка, без да са нейни граждани, правото да избират и да бъдат избирани в местните и в европейските избори. Ефективното упражняване на това право изисква тези граждани да имат равен достъп до средствата, с които разполагат гражданите на тази държава членка, за да упражняват същото право. Като взема предвид, че членството в политическа партия допринася съществено за упражняването на избирателните права, предоставени от правото на Съюза, Съдът приема, че Чешката република и Полша са нарушили това право, като са отказали на гражданите на Съюза, пребиваващи в тези държави членки, без да са техни граждани, правото да членуват в политическа партия. Тяхното включване в политическа партия не може да накърни националната идентичност на Чешката република или на Полша.
Според Европейската комисия от това следва, че гражданите на Съюза, пребиваващи в тези държави членки, без да са техни граждани, не могат да упражнят правото си да бъдат избирани в общинските и европейските избори, закрепено в правото на Съюза, при същите условия като чешките и полските граждани.
Като приема, че такъв отказ представлява забранена от правото на Съюза разлика в третирането, основана на гражданството1 , Комисията предявява пред Съда два иска за установяване на неизпълнение на задължения, съответно срещу Чешката република и Полша2
Съдът уважава тези искове и установява, че тези две държави членки не са изпълнили задълженията си по Договорите.
Той отбелязва, че ефективното упражняване на избирателните права в общинските и европейските избори, гарантирани от правото на Съюза, изисква гражданите на Съюза, пребиваващи в държава членка, без да са нейни граждани, да имат равен достъп до средствата, с които разполагат гражданите на тази държава членка, за да упражняват ефективно същите права.
Политическите партии обаче имат съществена роля в системата на представителната демокрация, която е конкретен израз на демокрацията като ценност, на която по-специално се основава Съюзът.
Следователно забраната за членство в политическа партия поставя тези граждани на Съюза в по-неблагоприятно положение от това на чешки и полски граждани що се отнася що се отнася до избирането им в общинските и
европейските избори. Всъщност изборът на последните се благоприятства по-специално от факта, че те могат да членуват в политическа партия, която разполага с организационни структури, както и с човешки, административни и финансови ресурси в подкрепа на кандидатурата им. Освен това членството в политическа партия е един от критериите, който насочва предпочитанията на избирателите.
Тази забранена от правото на Съюза разлика в третирането не може да бъде обоснована със съображения, свързани със зачитането на националната идентичност.
Пълният текст на съдебните решения (C-808/21, C-814/21) и евентуално резюмето им се публикуват на уебсайта CURIA в деня на обявяването.
1 А именно член 22 ДФЕС, съгласно който всеки гражданин на Съюза, пребиваващ в държава членка, на която не е гражданин, има право да
избира и да бъде избиран в местните избори и в изборите за Европейски парламент в държавата членка, на територията на която
пребивава, при същите условия, както и гражданите на тази държава.
2 Искът срещу Чешката република обхваща и забраната за членство в политическо движение, наложена на гражданите на Съюза, които
пребивават в тази държава членка и не са нейни граждани.