Съдебна реформа е да създадеш механизми и институти, а не да сменяш главния прокурор
Това заяви и.ф. главен прокурор Борислав Сарафов на експертна кръгла маса, посветена на безопасността на пътя на тема : „Борбата срещу шофирането в нетрезво състояние и конфискацията на превозни средства. Ефективни мерки срещу шофирането в нетрезво състояние и законови санкции и последствия“.
Форумът, организиран от Европейския център за транспортни политики и Сдружение „Ангели на пътя“, се проведе в Съдебната палата в гр. София.
На събитието присъства и заместник главният прокурор Елена Каракашева
Пред участниците в кръглата маса и.ф. главен прокурор посочи, че при разследванията на катастрофи със загинали всеки магистрат е длъжен да прояви най-вече съпричастност и в най-висока степен професионализъм, за да облекчи страданието на близките. „Тези дела следва да се решават в кратки срокове, макар невинаги това да зависи от нас. Няма да се поколебая да изпълня правомощията си тогава, когато някой колега допусне грешка и неглижира работа си по този тип дела“, заяви Борислав Сарафов.
Той се обърна към родителите и близките на загинали при пътнотранспортни произшествия деца, като ги увери, че освен на подкрепа от страна на прокуратурата, могат да разчитат и на неговата чисто човешка подкрепа за каузата им. „Нашите срещи в рамките на последната година и половина са тежки, но ползотворни. Диалогът ни е важен, защото ражда идеи, чрез които може да се удовлетвори нуждата ви от справедливост“, допълни Борислав Сарафов. Припони, че в концепцията му по процедурата за избор на главен прокурор е поставил основен акцент върху ускоряването на експертизите и разследванията, свързани с тежки пътнотранспортни произшествия.
Сарафов се обяви и за запазване на законовата мярка, която в момента е атакувана пред Конституционния съд, автомобилите на водачи в нетрезво състояние да бъдат отнемани, както и за въвеждане на възможност трафични данни от мобилните оператори да могат да се предоставят на разследващите органи и при пътнотранспортни произшествия. В момента българският Наказателно-процесуален кодекс допуска трафични данни да се събират само за тежки умишлени престъпления. Главният прокурор настоява и в случаи на катастрофи, предизвикани от шофьори, употребили алкохол или наркотични вещества, наблюдаващите прокурори да повдигат обвинения за престъпления, извършени с умисъл.
Според Сарафов, наказателното право трябва да защитава правата на пострадалите. Той защити законовата мярка, която беше приета преди време за отнемане на автомобилите на пияни и дрогирани шофьори, ангажира се, че прокуратурата при инциденти, извършени от такива шофьори, ще настоява за това, че става дума за престъпление, извършено при евентуален умисъл и потърси подкрепа от близките на деца, загинали на пътя, да може да се изискват трафични данни на хора, участвали в пътнотранспортни произшествия.
„Персоналните смени не са съдебна реформа, нито реформата в службите. Реформи са създаването на механизми и институти, които да работят, включително създаването на закони и организация, методи и средства. Напоследък стана модно да се напада прокуратурата – злобно, безпринципно, дори персонално. Като някакъв успех се приема: „ура, ура“ – обезвластихме прокуратурата, обезвластихме главния прокурор. Това не е успех, това е лишаване на гражданското общество от една от ключовите институции да защитим пострадалите“, каза той.
Председателят на Европейския център за транспортни политики и един от организаторите на дискусията Диана Русинова благодари на Борислав Сарафов за активното участие на прокуратурата в търсенето на решения на наболелите проблеми на пътния травматизъм, които засягат цялото общество.
В кръглата маса участваха още административният ръководител на Софийска градска прокуратура Илиана Кирилова, заместник-градските прокурори Христо Кръстев и Десислава Петрова, и.ф. директор на Националната следствена служба Ивелина Христова, близки и роднини на загинали при тежки пътнотранспортни произшествия, представители на МВР, Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата”, Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, представители на академичната общност, експерти.
Дело пред КС

B бpoй 67 нa Дъpжaвeн вecтниĸ миналата година бяха пyблиĸyвaни пpoмeнитe в Haĸaзaтeлния ĸoдeĸc зa пo-тeжĸи нaĸaзaния зa шoфьopитe, ĸoитo пpeдизвиĸaт ĸaтacтpoфи. и пр. B движeниe нa втopo чeтeнe параламентът oдoбpи пpeдлoжeния зa пo тeжĸи нaĸaзaния зa извъpшитeлитe нa тpaнcпopтни нapyшeния пo нeпpeдпaзливocт. Зaпиcaнo бe, чe и пpи ĸaтacтpoфи, пpичинeни пo нeпpeдпaзливocт, cъдът щe мoжe дa oтнeмa пpeвoзнoтo cpeдcтвo, c ĸoeтo e извъpшeнo пpecтъплeниeтo, aĸo тo e coбcтвeнocт нa извъpшитeля, a aĸo нe e, щe пpиcъждa paвнocтoйнocттa мy. Ha пpъв пoглeд нoвитe тeĸcтoвeтe изглeждaха cинxpoнизиpaни, нo излязоха cepиoзни нecъглacyвaния, a в няĸoи cлyчaи ce oĸaза, че зa извъpшитeля e пo-дoбpe дa e нapyшил yмишлeнo пpaвилaтa, oтĸoлĸoтo пo нeпpeдпaзливocт, ĸoятo пo пpинцип ce нaĸaзвa пo – лeĸo.
Cлeд oбcтoeн aнaлиз наказателните съдии oбoбщиха: „Hacтoявaмe, чe ĸoмeнтиpaнитe интepвeнции в мaтepиaлния нaĸaзaтeлeн зaĸoн ca пpoизвoлни, xaoтични, пpoтивopeчaщи нa caмaтa юpидичecĸa нeгoвa cъщнocт, ĸaтo чpeз тяx ca въвeдeни мepĸи, ocтaвaщи извън cтaндapтитe нa нaĸaзaтeлнoтo пpaвo, нa Haĸaзaтeлния ĸoдeĸc и нa Koнcтитyциятa.
През октомври т.г„ КС допусна за разглеждане още едно искане по темата на съдия от Районен съд – Свиленград Добринка Кирева, която настоя да бъде обявена за противоконституционна разпоредба на чл. 343б, ал. 5 от Наказателния кодекс, която гласи: „В случаите по ал. 1 – 4 съдът отнема в полза на държавата моторното превозно средство, послужило за извършване на престъплението и е собственост на дееца, а когато деецът не е собственик – да присъди равностойността му“.
Очаква се произнасяне по сложния въпрос.
DeFakto.bg DeFakto.bg









