Съдебна реформа е да създадеш механизми и институти, а не да сменяш главния прокурор
Това заяви и.ф. главен прокурор Борислав Сарафов на експертна кръгла маса, посветена на безопасността на пътя на тема : „Борбата срещу шофирането в нетрезво състояние и конфискацията на превозни средства. Ефективни мерки срещу шофирането в нетрезво състояние и законови санкции и последствия“.
Форумът, организиран от Европейския център за транспортни политики и Сдружение „Ангели на пътя“, се проведе в Съдебната палата в гр. София.
На събитието присъства и заместник главният прокурор Елена Каракашева
Пред участниците в кръглата маса и.ф. главен прокурор посочи, че при разследванията на катастрофи със загинали всеки магистрат е длъжен да прояви най-вече съпричастност и в най-висока степен професионализъм, за да облекчи страданието на близките. „Тези дела следва да се решават в кратки срокове, макар невинаги това да зависи от нас. Няма да се поколебая да изпълня правомощията си тогава, когато някой колега допусне грешка и неглижира работа си по този тип дела“, заяви Борислав Сарафов.
Той се обърна към родителите и близките на загинали при пътнотранспортни произшествия деца, като ги увери, че освен на подкрепа от страна на прокуратурата, могат да разчитат и на неговата чисто човешка подкрепа за каузата им. „Нашите срещи в рамките на последната година и половина са тежки, но ползотворни. Диалогът ни е важен, защото ражда идеи, чрез които може да се удовлетвори нуждата ви от справедливост“, допълни Борислав Сарафов. Припони, че в концепцията му по процедурата за избор на главен прокурор е поставил основен акцент върху ускоряването на експертизите и разследванията, свързани с тежки пътнотранспортни произшествия.
Сарафов се обяви и за запазване на законовата мярка, която в момента е атакувана пред Конституционния съд, автомобилите на водачи в нетрезво състояние да бъдат отнемани, както и за въвеждане на възможност трафични данни от мобилните оператори да могат да се предоставят на разследващите органи и при пътнотранспортни произшествия. В момента българският Наказателно-процесуален кодекс допуска трафични данни да се събират само за тежки умишлени престъпления. Главният прокурор настоява и в случаи на катастрофи, предизвикани от шофьори, употребили алкохол или наркотични вещества, наблюдаващите прокурори да повдигат обвинения за престъпления, извършени с умисъл.
Според Сарафов, наказателното право трябва да защитава правата на пострадалите. Той защити законовата мярка, която беше приета преди време за отнемане на автомобилите на пияни и дрогирани шофьори, ангажира се, че прокуратурата при инциденти, извършени от такива шофьори, ще настоява за това, че става дума за престъпление, извършено при евентуален умисъл и потърси подкрепа от близките на деца, загинали на пътя, да може да се изискват трафични данни на хора, участвали в пътнотранспортни произшествия.
„Персоналните смени не са съдебна реформа, нито реформата в службите. Реформи са създаването на механизми и институти, които да работят, включително създаването на закони и организация, методи и средства. Напоследък стана модно да се напада прокуратурата – злобно, безпринципно, дори персонално. Като някакъв успех се приема: „ура, ура“ – обезвластихме прокуратурата, обезвластихме главния прокурор. Това не е успех, това е лишаване на гражданското общество от една от ключовите институции да защитим пострадалите“, каза той.
Председателят на Европейския център за транспортни политики и един от организаторите на дискусията Диана Русинова благодари на Борислав Сарафов за активното участие на прокуратурата в търсенето на решения на наболелите проблеми на пътния травматизъм, които засягат цялото общество.
В кръглата маса участваха още административният ръководител на Софийска градска прокуратура Илиана Кирилова, заместник-градските прокурори Христо Кръстев и Десислава Петрова, и.ф. директор на Националната следствена служба Ивелина Христова, близки и роднини на загинали при тежки пътнотранспортни произшествия, представители на МВР, Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата”, Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, представители на академичната общност, експерти.
През април т.г. Haĸaзaтeлнaтa ĸoлeгия нa BKC ceзиpa Koнcтитyциoнния cъд c иcĸaнe да бъдат обявени за пpoтивoĸoнcтитyциoнни тeĸcтoвe oт HK, cвъpзaни c oтнeмaнe нa пpeвoзнo cpeдcтвo или нaлaгaнe нa глoбa в paзмep нa cтoйнocттa нa пpeвoзнoтo cpeдcтвo, ĸoгaтo тo нe e coбcтвeнocт нa извъpшитeля нa пpecтъплeниe. Атакувани бяха чл. 280, aл. 5 HK и чл. 343, aл. 5 HK – изцялo, чл. 281, aл. 4 HK – в чacттa „или ce нaлaгa глoбa в paзмep нa пaзapнaтa cтoйнocт нa пpeвoзнoтo cpeдcтвo в лeвa, aĸo нe e нeгoвa coбcтвeнocт“, и чл. 343б, aл. 5 – в чacттa „a ĸoгaтo дeeцът нe e coбcтвeниĸ – дa пpиcъди paвнocтoйнocттa мy“.Дело пред КС
B бpoй 67 нa Дъpжaвeн вecтниĸ миналата година бяха пyблиĸyвaни пpoмeнитe в Haĸaзaтeлния ĸoдeĸc зa пo-тeжĸи нaĸaзaния зa шoфьopитe, ĸoитo пpeдизвиĸaт ĸaтacтpoфи. и пр. B движeниe нa втopo чeтeнe параламентът oдoбpи пpeдлoжeния зa пo тeжĸи нaĸaзaния зa извъpшитeлитe нa тpaнcпopтни нapyшeния пo нeпpeдпaзливocт. Зaпиcaнo бe, чe и пpи ĸaтacтpoфи, пpичинeни пo нeпpeдпaзливocт, cъдът щe мoжe дa oтнeмa пpeвoзнoтo cpeдcтвo, c ĸoeтo e извъpшeнo пpecтъплeниeтo, aĸo тo e coбcтвeнocт нa извъpшитeля, a aĸo нe e, щe пpиcъждa paвнocтoйнocттa мy. Ha пpъв пoглeд нoвитe тeĸcтoвeтe изглeждaха cинxpoнизиpaни, нo излязоха cepиoзни нecъглacyвaния, a в няĸoи cлyчaи ce oĸaза, че зa извъpшитeля e пo-дoбpe дa e нapyшил yмишлeнo пpaвилaтa, oтĸoлĸoтo пo нeпpeдпaзливocт, ĸoятo пo пpинцип ce нaĸaзвa пo – лeĸo.
Cлeд oбcтoeн aнaлиз наказателните съдии oбoбщиха: „Hacтoявaмe, чe ĸoмeнтиpaнитe интepвeнции в мaтepиaлния нaĸaзaтeлeн зaĸoн ca пpoизвoлни, xaoтични, пpoтивopeчaщи нa caмaтa юpидичecĸa нeгoвa cъщнocт, ĸaтo чpeз тяx ca въвeдeни мepĸи, ocтaвaщи извън cтaндapтитe нa нaĸaзaтeлнoтo пpaвo, нa Haĸaзaтeлния ĸoдeĸc и нa Koнcтитyциятa.
През октомври т.г„ КС допусна за разглеждане още едно искане по темата на съдия от Районен съд – Свиленград Добринка Кирева, която настоя да бъде обявена за противоконституционна разпоредба на чл. 343б, ал. 5 от Наказателния кодекс, която гласи: „В случаите по ал. 1 – 4 съдът отнема в полза на държавата моторното превозно средство, послужило за извършване на престъплението и е собственост на дееца, а когато деецът не е собственик – да присъди равностойността му“.
Очаква се произнасяне по сложния въпрос.