Завишаването на цените от мобилните оператори е нелоялна търговска практика и я забранявам със заповед. Това обяви в петък председателят на КЗП Мария Филипова.
Експертите на комисията са установили нелоялни търговски практики от страна на мобилните оператори и затова председателят й предприема незабавни действия за защита на правата на потребителите. В съобщението не се посочват поименно мобилните оператори-нарушители, но е ясно, че става дума за Yettel и Vivacom. Първата компания още през декември обяви, че от 5 януари вдига цените до действащите договори като месечната такса се завишава с 2 лв. Причината – телекомът подобрил услугата, като включил повече минути и по-висока скорост на интернет. Втората компания обяви, че от февруари също с 2 лв. вдига месечната такса на своите абонати, защото й нараснали разходите за заплати, ток и материали.
В същото време А1 започна да изпраща смс-и на някои свои клиенти, че им благодари за лоялността и за това няма да им промени тарифите през 2025, което вероятно означава, че за останалите ще има увеличение, пише в. „Сега„ Всички мобилни оператори запазват в договорите си с абонатите правото да увеличат цената на услугите си, ако годишната инфлация е над 2%.
След проверки на комисията са разкрити ключови нарушения, които застрашават икономическите интереси на гражданите:
– Едностранна промяна на договорни условия без съгласието на потребителите. Установено е, че два от мобилните оператори са променили условията на действащи договори, включително увеличаване на месечните такси, без да са постигнали писмено споразумение с потребителите. Подобни действия поставят потребителите пред неравностойно положение, принуждавайки ги да приемат нежелани промени или да прекратят договорите си при неблагоприятни условия.
– Подвеждащи съобщения за правната обосновка на промените. При проверката е установено, че един от мобилните оператори е използвал заблуждаващи съобщения, позовавайки се на Закона за електронните съобщения, за да обоснове едностранните изменения на договорите. Такава практика не само нарушава добросъвестността, но и променя икономическото поведение на потребителите чрез подвеждане.
– Принудително добавяне на подобрения на абонаментните планове срещу увеличение на месечната такса. КЗП е установила, че един от мобилните оператори е включил двоен обем мобилни данни, повече национални минути и/или по-висока скорост на интернет, като обосновава това с „подобрение“ на абонаментните планове. Въпреки това, тези промени се извършват без изрично искане от страна на потребителите.
Във връзка с установените нарушения, КЗП предприе следните действия:
– Забрана за прилагане на нелоялните практики – допуснато е предварително изпълнение на заповедите и всички оператори, нарушили закона, са задължени незабавно да прекратят прилагането на едностранни промени в договорите без съгласие на потребителите.
– Налагане на санкции.
В подобни случаи законът предвижда санкция в размер до 50 000 лева за всяка прилагана нелоялна търговска практика.
През седмицата бившият омбудсман Мая Манолова призова депутатите да приемат внесения от Изправи се БГ законопроект за забрана на едностранните увеличения на цените на мобилните оператори . Πo дyмитe ѝ тeлeĸoмитe нямaт пpaвo eднocтpaннo дa пoвишaвaт цeнитe, нeзaвиcимo oт yгoвopĸaтa, чe пoтpeбитeлитe мoгaт дa ce oтĸaжaт. Tя пpeдyпpeди , чe дopи и тaĸa oтĸaзът pядĸo би бил бeз нeycтoйĸи, тъй ĸaтo в oбщитe ycлoвия нa тeлeĸoмитe пpoдължaвaт дa cтoят ycлoвиятa зa изплaщaнe нa нeycтoйĸи зa нaпpaвeни oтcтъпĸи oт ocнoвнитe цeни пo дoгoвopитe.