Последни новини
Home / Законът / ВАС потвърди забраната на КЗП за увеличение на цените на „Йеттел България“ без съгласие на потребителите

ВАС потвърди забраната на КЗП за увеличение на цените на „Йеттел България“ без съгласие на потребителите

Defakto.bg

Върховният административен съд отмени определение  на Административен съд София-град (АССГ) и отхвърли жалбата на „Йеттел България“ ЕАД срещу разпореждане за допускане на предварително изпълнение на заповед  на председателя на Комисията за защита на потребителите (КЗП).

Административното дело пред ВАС е образувано по частна жалба на председателя на КЗП, съобщават от съда.

Със заповедт председателят на КЗП е забранил на „Йеттел България“ при упражняване на своята дейност да използва нелоялна търговска практика по смисъла на чл. 68г, ал. 1 от Закона за защита на потребителите, а именно: да извършва изменения в условията на договорите, без да е получил съгласието на потребителите и да е постигнал писмени споразумения с тях.

Мотивите

Със заповедта органът е допуснал и нейното предварително изпълнение на основание чл. 60, ал. 1 АПК – с цел да се защитят особено важни обществени интереси и да не се допусне накърняване на икономическите интереси на потребителите, които ще бъдат засегнати от посочената нелоялна търговска практика.  Мотивирал е разпореждането си с това, че дружеството е сред водещите предприятия, предоставящи електронни съобщителни услуги на територията на Република България, с оглед на което тази нелоялна търговска практика засяга широк кръг потребители.

Търговската практика би могла да увреди сериозно икономическите интереси на потребителите, тъй като същата рефлектира пряко върху тяхното финансово положение. Посочил е, че голяма част от потребителите в страната живеят на ръба на бедността и за тях е от изключително голямо значение да не допускат излишни разходи на средства, което би застрашило тяхното оцеляване. Определил е потребителските интереси като особено важни обществени интереси. Според органа установената нелоялна търговска практика би нанесла трудно поправими финансови вреди, които предвид недобросъвестността на търговеца би могло да бъдат отстранени единствено по съдебен път.

Върховните съдии приемат, че определението на първоинстанционният съд е неправилно. Разпоредбата на чл. 60, ал. 1 от Административнопроцесуални кодекс дава възможност органът да разпореди предварително изпълнение на издадения от него административен акт, когато това се налага, за да се осигури животът или здравето на гражданите, да се защитят особено важни държавни или обществени интереси, при опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта или ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда, или по искане на някоя от страните – за защита на особено важен неин интерес. Предварителното изпълнение на невлязъл в сила индивидуален административен акт във всички случаи сериозно въздейства върху правната сфера на адресата, доколкото придава изпълнителна сила на един нестабилен административен акт. Това изпълнение винаги съдържа в себе си и потенциалната възможност да бъде причинена вреда на адресата, ако впоследствие актът бъде отменен. Затова в тежест на административния орган е да обоснове наличието на една или няколко от лимитативно изброените в разпоредбата предпоставки, обосноваващи необходимостта от допускане на предварителното изпълнение на административния акт.

Издателят на разпореждането е посочил като основание за допускане предварително изпълнение на заповедта защита на особено важен обществен интерес и недопускане накърняването на икономическите интереси на потребителите. Като мотив за необходимостта от защита органът е съобразил водещата роля на търговеца на националния пазар на предоставяни електронни съобщителни услуги и е приел, че установената нелоялна търговска практика засяга широк кръг потребители. Органът е посочил, че търговската практика би могла да увреди сериозно икономическите интереси на потребителите, тъй като същата рефлектира пряко върху тяхното финансово положение.

Понятието „обществен интерес“ няма легална дефиниция в закона, но като обществен интерес следва да се разбира признатият по силата на правото интерес на обществото да защитава и отстоява своите права от неблагоприятни управленски решения. Председателят на КЗП, при съобразяване с установените конкретни факти, законосъобразно е приел, че е налице основание за допускане на предварително изпълнение на заповедта за забрана на приетата за нелоялна търговска практика. Допуснатото предварителното изпълнение е надлежно мотивирано от административния орган с нуждата от защита на особено важните обществени интереси, които се извеждат от значимостта на засегнатите обществени отношения в областта на електронните съобщителни услуги. Незабавното изпълнение на заповедта цели намаляването на риска от настъпване на трудно поправими вреди за широк кръг потребители, като защитата на техните интереси е приоритетна спрямо търговската дейност на дружеството.

Определението по администртивно дело № 1869 от 2025 г. е окончателно.

 

 

About De Fakto

Проверете също

Съветът на Европа критикува властите в София за разрушаването на ромски къщи

Съветът на Европа критикува властите в София и националните власти заради събарянето на ромските къщи в софийския …

538 кандидати на писмения изпит за заемане на 33 длъжности „младши прокурор“ в районните прокуратури

В аудитории № 272, № 292 и зала № 255 на Софийския университет „Св. Климент …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.