Последни новини
Home / Законът / Президентът: Парламентът обърна гръб на българския народ с отказа си от всенародно допитване за еврото, политическата класа скъса обществения договор с гражданите

Президентът: Парламентът обърна гръб на българския народ с отказа си от всенародно допитване за еврото, политическата класа скъса обществения договор с гражданите

Defakto.bg

Двата конвергентни доклада са радост за властимащите и тревога за хората, защото всеки българин знае по джоба си, че инфлацията, официално декларираната, е 2,7%, но  реално тя е много повече. Самите доклади не пестят забележки и се застраховат от всевъзможни рискове. Те са ясно изброени вътре в тях, заяви президентът Румен Радев пред журналисти на летище „Васил Левски“ – София преди да замине на официални посещения в Казахстан и Узбекистан Ние очакваме еврозоната да повиши инвестициите, да доведе до икономически ръст, но въпросът е кога ще се случи това. Това каза пред журналисти президентът Румен Радев.

„Парламентът обърна гръб на българския народ и с отказа си от всенародно допитване политическата класа скъса обществения договор с гражданите“, заяви  президентът.

„Вече не представлява народната воля, а някаква цитадела, която отказва да чуе гласа на избирателите. Властимащите вече не могат да разчитат на подкрепата на гражданите, а залагат на подкрепа отвън„, допълни той.
Това бе и първият коментар на президента, след като излязоха конвергентните доклади.

В двата конвергентни доклада – и Европейската централна банка, и Европейската комисия ни дават формално кредит на доверие, но с много, много предупреждения, забележки, много реални указания. И, все пак, преценяват и сериозни рискове. Това всичко е изписано вътре. Аз го възприемам като застраховка. И потребители, и производителите в България ясно знаят, че пазарните принципи у нас не работят добре, защото няма и съответната адекватна нормативна уредба, която да защитава българския производител, да стимулира нашите фермери да се кооперират и да гарантира тяхната конкурентоспособност“, каза  държавният глава. (БТА)

Вицепрезидентът Илияна Йотова обяви, че докладите на Европейската централна банка и на Европейската комисия оправдават резервите и притесненията на президента Радев, заради които предложи референдума. „В тях има доста тежки констатации и сериозни предупреждения. Оставаме с впечатлението, че европейските институции ни дават огромен кредит на доверие, за да бъдат изпълнени всички техни забележки – от качеството на управлението в България, прането на пари и сивия списък, в който е страната ни, до развитието на българската икономика и стабилност“, заяви Йотова.
„Както ни обясниха от мнозинството и правителството, очакваме следващите месеци сериозно покачване на доходите, овладяване на инфлацията, както и инвестициите, които трябва да дойдат в страната. Очакваме икономическа стабилност и покачване стандарта на живот на българските граждани“, изтъкна вицепрезидентът (БТА).

От седмицата:

Цвета Рангелова (Възраждане) : Кое донесе радост на управляващите?

Тъй като знам, че дори и т.нар. защитници на еврозоната не са чели Доклада на ЕЦБ, публикувам някои от изводите и оценките в него. Никак не са положителни, напротив. В прав текст ни казват, че не сме се справили с корупцията, липсва съдебна реформа, не сме готови по икономически показатели.
Докладът установява, че България изпълнява четирите номинални критерия, които имат за цел да гарантират, че  една страна е готова да приеме еврото и икономиката ѝ е подготвена за това. Законодателството на държавата членка също така е признато за съвместимо с изискванията на Договора и Статута на Европейската система на централните банки и на Европейската централна банка. Странно кое донесе радост на управляващата клика. Докладът, или индулгенцията, която си купиха с него? Преценете сами:.
Из доклада:
– Макар че равновесните диференциали на инфлацията, свързани с този процес на догонване, обикновено не са много големи, те могат да станат повод за безпокойство, ако са съпроводени от потенциално неустойчива ценова динамика на кредитите и активите и я допълват.
– България бива насърчавана да ускори усилията си за изпълнение на елементите от плана за действие, приет от Специалната група за финансови действия (FATF), след като през октомври 2023 г. страната беше включена в „сивия списък“ на FATF с юрисдикциите, които са обект на засилено наблюдение.
– Капиталовият пазар в България остава по-малък и много по-слабо развит от тези в еврозоната.
– Въпреки това българската икономика остава изложена на колебанията в цените на борсовите стоки поради високата си енергоемкост и значителния дял на енергията и храните в потребителската кошница.
– В по-дългосрочен хоризонт процесът на догонване, макар и желателен, би могъл да доведе до положителен диференциал на инфлацията спрямо еврозоната, тъй като БВП на човек от населението и ценовите равнища в България са все още значително по-ниски, отколкото в еврозоната
– По-конкретно, въпреки че почасовите разходи за труд в България са все още най-ниските в ЕС, нарастването на заплатите е нужно да съответства и на растежа на производителността на труда, за да може да се запази ценовата конкурентоспособност и привлекателността на страната за чуждестранните инвеститори.
– важно е тя (България) да овладее инфлационния натиск чрез подходящи политики и не на последно място да укрепи растежа на производителността чрез инвестиции в нововъведения и човешки капитал, особено в сектора на нетъргуемите стоки (т.е. сектора, ориентиран към вътрешния пазар).
– По-слабо развитата институционална рамка може да ограничи потенциалния растеж на производството, което може да се отрази на способността на България да обслужва дълга си и да усложни икономическото приспособяване. Тя може също така да възпрепятства възможността на България да прилага мерки по паричната политика.
– Редица институционални показатели сочат необходимост от подобряване на качеството на работа на институциите и управлението в България, като през последните десетилетия се наблюдава ограничен напредък
– Освен това структурните реформи за усъвършенстване на институционалната и бизнес среда са решаващи за привличането на преки чуждестранни инвестиции и за ускоряването на потенциалния растеж. Те включват ангажимента на България за по-нататъшно намаляване на корупцията, осигуряване на независима и ефикасна съдебна система и за подобряване на образователната система.
– Тъй като дългосрочната безработица представлява голям процент от общата безработица, необходими са активни мерки на политиката на пазара на труда, за да се повиши квалификацията на работната сила, да се насърчи икономическото приобщаване на най-уязвимите обществени слоеве и да се смекчи ефекта от намаляването на населението в трудоспособна възраст.
– Що се отнася до макроикономическите дисбаланси, България не бе включена от Европейската комисия за задълбочен преглед в „Доклада за механизма за предупреждение, 2025 г.“.
– Тези тенденции сочат риск от прегряване на икономиката и ранни признаци за ценова спирала при кредитите/активите, което е видно от завишените оценки на недвижимите имоти.
– НАЙ-ВАЖНОТО: И в двата случая анализът на Комисията показа, че критерият за дефицита не е изпълнен. Като се има предвид обаче високата степен на несигурност по отношение на макроикономическата прогноза, Комисията счете, че на този етап не следва да се взема решение за прилагане по отношение на държави членки на процедура при прекомерен дефицит.
 – През 2024 г. обаче бюджетното салдо отново се влоши с 1,0 процентен пункт. Влошаването на бюджетното салдо през 2024 г. в сравнение с 2019 г., т.е. годината преди избухването на пандемията, възлизаше на 5,2% от БВП, което се дължеше най-вече на влошаването на структурното салдо с 4,5% от БВП. (личен профил)

About De Fakto

Проверете също

Пленумът на ВСС прие проект за промени в съдебния закон, който изпраща на министъра на правосъдието

На днешното си заседание Пленумът на Висшия съдебен съвет прие предложението за изменение и допълнение …

КС „зачерта“ разпоредбата чл. 343в, ал. 3 от НК за шофиране с отнета книжка, като опасност за произвол

Конституционният съд (КС) обяви за  противоконституционна  разпоредбата на чл. 343в, ал. 3 от Наказателния кодекс …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.